bjørn3050 Skrevet Januar 26, 2013 Skrevet Januar 26, 2013 Jeg har en E61 2009 mod. Jeg får nå gjentatte meldinger om dårlig batteri. Har derfor kjøpt meg en lader: CTEK MXS 5.0. I flg. Bilextra skal denne være fin for denne bilen/type batteri. Når jeg har koblet den til blinker powerknappen, og den lader altså ikke. I følge nettsidene til CTEK betyr dette at batteriet er tomt eller at batterispenningen er for lav. Har ikke hatt noen problemer med start av bilen, men vifta går ikke hver gang og noen andre småting har begynt å svikte. Likevel: Når jeg fortsatt får startet bilen bør ikke da batteriet være mulig å lade? Til og med om jeg ikke fikk starta den burde det vel vært normalt å fått ladet den? Har kobla riktig, - eneste er at batteriet ikke er synlig men bruker metallbiten som er skjult under rød kappe med merke +. Minus på metall. Defekt lader? For dårlig lader? Ikke lade ute? Vet ikke om batteri er byttet tidligere. Importerte bilen i oktober 12. - Bjørn
paci87 Skrevet Januar 26, 2013 Skrevet Januar 26, 2013 You have to register the battery change in E60/E61 with diagnostic, if don't, it can cause battery charging problems. You should check if the registry is correct in the car. (sorry for english)
bjørn3050 Skrevet Januar 26, 2013 Forfatter Skrevet Januar 26, 2013 I haven't changed the battery. There have been no problems with the battery or electric systems in the car since I bought the car in october. The problem with low capacity has occured the latest two weeks, probably due to cold conditions. It seems the battery does charge when driving, but not does not charge when using the electric CTEK charger... Noen andre som har tips?
Aquarius Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 Hei, i anvisningen til CTEK står det at laderen går i sparemodus dersom den ikke tilkobles batteri i løpet av 2 minutter. Power-diode begynner da å blinke. Ser ut som du har dårlig kontakt på en av ladekabel klemmene. Er du sikker på at du faktisk har forbindelse til batteriminus på jordingsklemmen? Har du et multimeter, mål spenningen direkte på ladekabelklemmene. Da sjekker du at CTEK er riktig koblet, og ser samtidig batteriets hvilespenning. Har du så lav batterispenning at batteriet ikke tar lading, ville du i alle fall ikke fått start på bilen. CTEK har en oppstartstest av batterifeil, som da burde varsles Error-diode - ikke Power-diode. Dette kan i midlertid være en indikasjon på at batteriet nærmer seg slutten. I kaldvær er kaldstartstrømmen stor, og dersom batteriet begynner å bli sulfatert, klarer det ikke å avgi nok strøm. Da synker også spenningen drastisk, trolig under et varselsnivå satt i bilens elektronikk. Synes kanskje også at beskrivelsen din av tilfeldig sviktende elektriske komponenter kan tyde på dårlig/kontakt et sted. Få oversikt over det som svikter, så bør du ha mulighet til å finne feilkilden.
John Kr Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 PÅ CTEX MXS 5.0 så skal lampe 1, 2 og 3 tenne etter 10-20 sekunder, dersom de ikke gjør det så har den ikke kontakt med batteriet, dvs noe dårlig kontakt en eller annen plass. Lampene 4 til 8 skal tenne innen et døgn eller to. Vil bare legge til at jeg ha 3 nye batterier hjemme og lampe nr 8 (grønn) har jeg aldri sette lyse.
bjørn3050 Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Skrevet Januar 27, 2013 Takk for veldig nyttige tilbakemeldinger! Ladingen fungerer nå Feilen var at jeg ikke hadde kobla minus riktig (som nevnt av Aquarius som mulig feilkilde). Har nå forstått at det er en spesiell mutter ca 20 cm til høyre for "pluss-metallet" som skal brukes til minus, - ikke bare "finne noe metall" til minus (batteriet er jo ikke synlig på denne bilen). Laderen gikk rett til lys nr. 4 og har stått der nå et par timer. Synes det er litt merkelig at den ikke er på lys tre en god stund først ettersom jeg har fått disse feilmeldingene om "decrased battery etc", og senest i går "very low battery etc". Anyway; ladingen ser ut til å funke nå så takk for hjelpen:)
Otis Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 Bilen vil nok være i forkant av den egentlige tilstanden til batteriet. For at du som forbruker skal få summet deg til å korrigere problemet. Audi har samme greiene på sine biler. Der er batteriet flatt når du starter, i følge bilen ja, og fullt etter 12-15 min kjøring, i følge bilen ja. Og vi vet jo at dette ikke kan stemme.
Aquarius Skrevet Januar 27, 2013 Skrevet Januar 27, 2013 Hei igjen, er nok som Otis er inne på her, elektronikken i bilen prøver å komme deg litt i forkjøpet FØR du står stille (og som alltid på minst passende tidspunkt) med flatt/defekt batteri. Om du har mulighet, kjør innom et sted som kan sjekke batteriet ditt. Mulig CTEK'n gjør det samme om den får stått på kontinuerlig i lang nok tid. Ville likevel sjekket de andre feilene du har. Mulig elektronikken forårsaker dette ved sviktende batteri - men, kontroller dette så du ikke står fast en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå