e_39 Skrevet Januar 26, 2013 Share Skrevet Januar 26, 2013 Skal snart gå til anskaffelse av en basskasse, og i den forbindelse lurer jeg på om det er mye arbeid å koble slikt. Hva er det normalt at f eks bilradiospesialisten tar for installasjon? har forsøkt å kontakte de, men ser ikke ut som de liker å svare mail. Omtrent hvor mye tid vil det ta om du vet hva du driver med? Er det ev noen her som vil tilby seg det billig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Selve koblinga trenger ikke være vanskelig. Men er det selve koblinga du sliter med, eller fastmontering av kassa? For det å montere en tung basskasse sikkert i en bil er ikke alltid like lett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Mener vel kanskje trekking av kabler og kobling av forsterker og subkasse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Det kommer an på flere ting! Om du har batteriet foran eller bak. Om du har cd-spiller med eller uten remote. Om sub/forsterker kan/skal brokobles etc. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw-E30 Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Veldig enkelt å koble å legge opp kabler til sub/forsterker. Dette klarer du nok selv, sparer deg for mye penger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e_39 Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2013 Mener vel kanskje trekking av kabler og kobling av forsterker og subkasse? Ja, og (som det blir spurt om over) fastmontering av kassen. Er hvert fall ikke noe jeg kan begi meg ut på, vil tro det er noe mannfolk er mer kvalifisert for Batteriet er bak, om spilleren er med eller uten remote vet jeg ikke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Kjekt at det er bak da slipper du kabelstrekkingen fra motorrom og gjennom torpedovegg og kupeen etc. Hvis du har E39, og ikke har ettermontert cd-spiller, har du nok den originale bilradioen med cd-spiller (business f.eks.) Da trenger du en "høyttaler til linjesignal"-dings, som også lager en remote. Det jeg gjorde, var å skru ut ene høyttaleren i hattehyllen bak. På min høyttaler var det ekstra pins (+ og -), i tillegg til andre pins'ene som var i bruk. Bare kniper noen kabelsko på noen kabler, og fester de rett på pins til høyttaleren i hattehyllen. Andre enden av kablene kobler du til "høyttaler til linje"-dingsen. Da vil dingsen oppdage lydsignal når du setter på musikk, og den genererer da et remotesignal som slår av/på forsterker etter cd/radio blir slått av/på av deg inne i kupeen. remotekoblingspunktet på dingsen, kobles til remotekoblingspunktet på forsterker. Her er dingsen:http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=445&katid=78&id= Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e_39 Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2013 Mulig jeg høres dum ut nå, men det skjønte jeg dessverre lite av Bilen hadde opprinnelig bmw business-spilleren, men denne ble byttet ut sist sommer, så nå har den en Pioneer DEH-6400BT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Ja, ok! Da kan du enten koble en remotekabel på baksiden av den spilleren, og strekke den bak til forsterkeren, sammen med phono-kabler til lydsignal (må også strekkes fra cdspiller til forsterker. Eller bruke den dingsen jeg linket til over. Da holder du alt av kabler i bagasjerom og hattehylle. Det eneste denne dingsen gjør, er å stjele lyden fra en høyttaler i hattehyllen, og gir deg lyden videre ut fra noen kontakter som er like til de forsterkeren bruker (phono) Ellers slår dingsen forsterkeren av når du slår av cdspiller. For hvis du kobler lyden rett fra høyttaler til forsterker, uten remote, vil forsterkeren din alltid være påslått og tappe batteriet tomt. Hvis det fortsatt er noe uklart og du vil lære, kan jeg lage en enkel skisse. Men hvis det er totalt uinteressant, kan du like greit få en venn til å hjelpe deg med monteringen. Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet Januar 28, 2013 Share Skrevet Januar 28, 2013 Du skal selvfølgelig IKKE bruke noe "dings" for å hente signal fra høyttalerene når du har en spiller med linjeutganger, det blir bare tull, og gir dårligere lydkvalitet. Du har bilradio"spesialisten" i Bergen, og noe sånt som dette burde de klare, men det kommer til å koste deg endel kroner. Det burde gå på et par tre timer, men de tar sikkert betalt for 5 timer uansett, og med ca 800kr timen da så blir det dyrt. Men du kan jo høre med dem hvor mye de vil ta, og få en fast pris på forhånd om mulig... Bare IKKE spør dem om råd til hva du skal kjøpe av sub og forsterker, for da kan du få mye rart, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e_39 Skrevet Januar 29, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2013 Takk for forklaringer. En skisse hadde jeg gjerne tatt imot om du ønsker å lage en Ikke garantert at jeg vil bli noe særlig klokere av det, men det hadde uansett hvert til hjelp for den som muligens kan hjelpe meg med saken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 30, 2013 Share Skrevet Januar 30, 2013 Her har du en enkel skisse som viser hvordan koblingene ser ut! Det du må strekke, er en lang phonokabel med remotekabel, helt fra CD-spiller og bak til forsterkeren i bagasjerom. Resten av koblingene gjøres i bagasjerommet. (Siden du har batteriet bak) Edit: Dette er basics! Når du har funnet sub og forsterker, og vet effekten (watt) etc. kan andre delen av jobben begynne. Da må du finne utførelse/materiale/tykkelse som passer ditt bruk, på høyttalerkabler, phonokabler, strøm og jording. Så er det andre komponenter du kan skjøte inn for å filtrere lyd/urenheter. Andre tips er å separere lydsignalkabler fra strømkabler. Hvis alt ligger stripset sammen, kan elektriske forstyrrelser oppstå, som igjen påvirker lyden. Derfor pleier gjerne de som har batteriet fremme å strekke strømkabler på én side av bilen, mens lydkabler strekkes på andre siden av bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e_39 Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2013 Tusen takk! : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå