hgotten Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Hei folkens! Gikk til anskaffelse for en 1998, 540 for litt siden. Har en mistanke om at den ikke sviver reint på alle 8. symptomene er at den "skyter" litt i eksosen på lavt tural, motor "hoster" på tomgang. Den "napper" litt når jeg kjører i oppoverbakker. Og det er verst når motoren er varm. Jeg mener også at jeg kan høre at den ikke går like fint som før. Jeg byttet tennplugger, men det hjalp ikke. Tok av 1 og 1 coil og startet opp på bare 7 for finne ut evetuelt hvilken silynder som ikke sviver. Men det blei en drastisk endring på motorgangen for hver eneste coil som ikke var på. Eeneste jeg oppdaget når alle coilene var på, var elekrisk "knitring" eller lyd av "gnisting" fra en av coilene på venstre side av motoren, der var ingen synlig gnist men lyden var der. Og jo varmere motoren ble jo mindre av gnistelyden var der. Jeg klarte heller ikke skille ut hvilken av coilene lyden kom ifra. Jeg prøvde å fingre litt på coilene med motoren i gang.. Det anbefales IKKE, jeg fikk nemlig en temmelig ufin smikk på lanken da mine amatørfingre fikk støt. men sånn er det å ikke ha peiling! Om her er noen fagarbeidere som har peiling så ønsker jeg all hjelp velkommen! Og takker på forhånd for all innsats i å hjelpe en rimelig fersk bmw eier!
S.Hafsmo Skrevet Januar 31, 2013 Skrevet Januar 31, 2013 En diagnose vil være et veldig greit sted å starte. Har et tilsvarende problem på min E34 540i, hvor den "napper" litt innimellom når den har blitt varm. Har imidlertid ikke hatt tid til å forske så mye på årsaken.
bjalle Skrevet Januar 31, 2013 Skrevet Januar 31, 2013 av egen erfaring må du ta en diagnose,ellers blir det bare gjetting på en dårlig sensor eller at katalysator begynner å svikte.Luftmassemåleren kan du jo prøve å koble vekk,går den dårligere så har du utelukket en sannsynlig feil.Kikket du nedi tennplugghullene,en lekk toppdekselpakning kan gjøre at det blir overslag i coil pga olje i hullene.Men da lukter det som regel brent olje i bilen på tomgang.
hgotten Skrevet Februar 1, 2013 Forfatter Skrevet Februar 1, 2013 Fikk kjørt diagnose i dag. Begge lambdasondene har tatt kveld. :/
S.Hafsmo Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Begge? Er det ikke fire på disse? Eller er det på M62TU?
hgotten Skrevet Februar 1, 2013 Forfatter Skrevet Februar 1, 2013 Begge? Er det ikke fire på disse? Eller er det på M62TU? Jeg har faktisk ingen anelse. Men det var han mekanikeren som brukte ordet "begge". Så jeg tolket det som at der er bare 2. Men som sakt så kan ikke jeg svare på det. Jeg ga bare ordre om å fikse. ca 4700 var prisen.
S.Hafsmo Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Har søkt litt på RealOEM.com, og der ser det ut til at biler etter 09 / 1998 har bare en lambda pr. side Mens biler før 09 / 1998 har før og etter. Dog er det ikke alltid tegninene stemmer 100%, da del nr. 8 ikke er nevnt i listen under tegningen.
iittala Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Før 09/98 har to lambda. Den delen du viser til, nummer 8, mener jeg er en temperatursensor som få biler har. Biler etter denne datoen har fire lambda, en før kat og en etter på hver side. Se linker under. http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=18&fg=10 http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=50 Det finnes også 540 uten lambda, og uten katalysator (for varmt klima meg bekjent) "For vehicles with: without catalytic converter S199A=Yes 01 EXHAUST PIPE FRONT SILENCER" http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=18&fg=10
S.Hafsmo Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Se der ja. Var ikke klar over at katalysator sto såpass langt fremme på E39. Da beklager jeg tabben fra min side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå