Gå til innhold

Erfaring med garantisaker med parallellimportert bil?

olemartin
 Share

Anbefalte innlegg

Ser at dinbilpartner selger bmw med 5 års fabrikkgaranti, inntil 100.000 km, med på kjøpet. Dette heter BMW Extended Warranty og har koden 07CD.

Da regner jeg med at man kan gå til norsk forhandler dersom man mener at man har en garantisak. Noen som vet hvordan norske forhandlere forholder seg til slikt? Får man det man har krav på? Med en hyggelig tone?

Selv med firmarabatt hos Bavaria og diverse rabatter får jeg med skinnseter, elektrisk setejustering, Harman kardon, adaptive lys, speed limit info og alarm "gratis" dersom jeg kjøper hos dinbilpartner. Det er en besparelse på over 40.000 på en F31.. Vanskelig å takke nei til det.

Forresten, BMW Basic Service Inclusive inkluderer:

- 5 år (inntil 100.000 km)

- Oljeskift (uten etterfyllinger)

- Service på / bytte av luftfilter, mikrofilter, tennplugger og bremsevæske

- Bilkontroll og standardomfang i henhold til serviceheftet

Er dette noe som følger med gratis på biler kjøpt av norske forhandlere? Vil dette si gratis service i 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på dinbilpartner jeg og. En fullt utstyrt F31 320i Touring M Sport til 530 000 er ikke ille. Sparer over 102 000 i forhold til hos BMW. Og jeg sparer 140 000 i henhold til BMW's egen konfigurator :shock:

Men jeg stusser litt over garantien til dinbilpartner, litt kjedelig hvis Navi eller stereo ryker og du ikke får det reparert/byttet med garantien.

Setter også pris på avklaring/erfaringer fra folk som har kjøpt bil hos dinbilpartner e.l.

snh610xesww19hcwqaoa.jpg

Alle våre nybiler kan nå leveres med totalt 5 års garanti mot et tillegg i prisen.

Fabrikkgarantien dekker de første to eller tre årene, og vår garantipartner dekker det tredje, fjerde og femte året. Dette betyr at du som kjøper har trygghet for at bilen blir ivaretatt innen det som i Norge nå er blitt norm for bilgarantier.

Klikk her for en detaljert beskrivelse av hva garantien dekker

Omfang

- Alle fabrikkmonterte elektriske og mekaniske kompinenter med unntak som beskrevet nedenfor.

- Oljelekkasje gjennom topplokkspakning, samt lekkasje som krever demontering av motor eller girkasse for å repareres.

- Olje, kjøleveske, kjølemedium (AC) eller lignende, som må byttes i forbindelse med reparasjon av komponenter som garantien dekker.

Begrensning

Garantien opphører ved kjørte 150.000 km. Det er ingen begrensning på kjørelengde pr. år. Maks. garantiutbetaling pr. garantitilfelle er 60.000,- eks. mva.

Unntatte komponenter

Garantien dekker ikke følgende: karosseri, innredningsdetaljer, lakk (dekkes normalt av lakkgarantien fra fabrikk), glass (dekkes normalt av glassforsikring), stereo- navigasjons- og multimediasystemer, katalysator, batteri, elektriske kabler og kabelkontakter, vaiere, slanger, rør, slitasje samt deler som normalt inngår i servicen.

Service

For at garantien skal gjelde må service på bilen utføres i henhold til de serviceintervaller som produsenten har spesifisert.

Kjøretøyets bruksområde

Garantien gjelder ikke for biler som brukes som utleiebil, drosje, skolebil, utrykningskjøretøy.

Valg av verksted

Kunde kan som regel selv verksted for garantireparasjoner. Kunde kan selv velge hvilket verksted service skal utføres på, så lenge dette er et godkjent verksted, og bilens servicehefte følges.

Pris

Pris på garantien vil fremgå av ditt tilbud.

Kunder som har bestilt ny bil i perioden fra 01.02.2011 og til og med 23.11.2011 har garantien inkludert i prisen (gjelder ikke Toyota)

Årsaken til at garantiprisen ble tatt ut av totalprisen den 23.11.2011 var at mange kunder så fordelen av å kunne kjøpe til enda lavere pris med fortsatt god garanti i den perioden de planla å ha bilen. Vi valgte derfor å gjøre dette valgfritt for alle våre kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på dinbilpartner jeg og. En fullt utstyrt F31 320i Touring M Sport til 530 000 er ikke ille. Sparer over 102 000 i forhold til hos BMW. Og jeg sparer 140 000 i henhold til BMW's egen konfigurator

Over 100.000 kroner billigere må vel gå under kategorien "om det høres for godt ut til å være sant, så er det sjelden sant.."

Har ikke sett på dette i det hele tatt men om man faktisk kunne spare slike summer så hadde vel ingen handlet bil fra vanlig forhandler :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. du kan jo lage deg en bil på BMW's konfigurator, og så en lik på dinbilpartner og se selv..

Men det er jo derfor vi spør om noen har erfaringer, og om garantien er lik en bil kjøpt hos Jæger f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror kjøpte nylig flett ny X3 igjennom Dinbilpartner. Han var litt skeptisk i begynnelsen - siden det var såpass mye å spare. Men hele prosessen gikk meget smertefritt, og han er storfornøyd.

Det står jo i teksten hvordan garantien fungerer - er på lik måte som Sandven/MB AutoImport og div. importbutikker driver på med som gir 5 års garanti.

Fabrikkgarantien er lik som om du skulle kjøpt bilen hos Jæger - mens resterende går mot ett "garanti-forsikringsselskap". Det sier seg selv at de mest sannsynlig er mer vanskelige enn om bilen er kjøpt ny i Norge - og garantien går direkte mot forhandler (Jæger)

Det er jo ting forhandler ofte er "snillere" på siden bilen er kjøpt hos dem, som du kanskje ikke får igjennom når du kommer med import bil. Jeg vil neppe tro at den eventuelle summen i disse små tilfellene tilsvarer hva du sparer på å handle hos dinbilpartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at jeg betviler summen du kom frem til i kalkulatoren dems. Det jeg tenker på er at man skulle tro det var noe med liten skrift her en plass. Men om summen du kom frem til er det du faktisk betaler når alt kommer til alt (noe som kommer frem av posten over at det antagelig er) og BMW gladelig tar på seg reparasjoner under garanti så er jo dette en no-brainer :)

Etter ett kjapt googlesøk finner jeg ikke annet enn positive omtaler av dette. Mange som har spart mye penger her på ulike bilmerker. Feedback på faktiske garantisaker fant jeg ikke noe av dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med dinbilpartner på chat i sted, og han bekreftet at den garantien de gir på F31 er fabrikkgaranti. 5 år (inntil 100.000 km) hvor bmw sentralt dekker alle garantisaker. Den norske 5 års garantien (inntil 200.000 km) er vel et samarbeid mellom fabrikk og importør/forhandler?

Så ifølge ham, han er selvfølgelig selger, så var eneste forskjellen mellom å kjøpe bil gjennom dem og norsk forhandler valutarisiko og mangel på reklamasjonsrett. Han sa forøvrig at bmws fabrikkgaranti dekket mer enn reklamasjonsretten. Valutarisikoen er relativt liten på F31 da de importerer dem fra Polen og de har en veldig stabil valuta. (http://pln.kurs24.com/nok/graph/?q=365)

En annen bakdel forøvrig er at det er vanskelig å få standard billån på bil kjøpt hos dem. Iom at du må betale ca halvparten før du får bilen (til den polske forhandleren) så kan du ikke få sikkerhet i bilen på den delen. Da må du evt ha cash, eller sikkerhet i bolig, eller en slags mellomfinansieringsløsning (noe skandiabanken ikke har).

Fra chatten:

Hold et lite øyeblikk...

Trond sier:

Hei! Er det noe jeg kan hjelpe med?

Kunde sagt:

Hei. Får man konfigurert bmw 320i for nordisk klima?

Trond sagt:

Det er ingen forskjell på dem, som vi er klar over.

Kunde sagt:

Det er noen valg som mangler i konfiguratoren deres som finnes på bmw.no, f.eks. sort list invendig isteden for blå (m-sport pakka). Er det mulig å endre det?

Trond sagt:

Legg inn spørsmål om det inne i tilbudet, så skal vi sjekke og evt. oppdatere.

Kunde sagt:

Hva er forskjellen på 5 års fabrikkgaranti som følger med bmw-ene i forhold til garantien man får hos norsk forhandler?

Trond sagt:

Det er samme garanti, men vi har inntil 100.000 mkm og ikke 200.000 km

Kunde sagt:

ok, så norske bmw-verksteder har samme plikt til å reparere evt feil?

Trond sagt:

Ja, stemmer.

Trond sagt:

Det er fabrikken som betaler.

Kunde sagt:

ok. Hva er da bakdelen ved å kjøpe gjennom dere? ;)

Trond sagt:

Det er valutausikkerhet og mangel på norsk reklamasjonsrett.

Trond sagt:

Garantien går imidlertid normalt utover reklamasjonsretten.

Trond sagt:

Og valuta kan du låse om ønskelig.

Kunde sagt:

ok, nettopp. Takk

Kunde sagt:

BMW Basic Service Inclusive - 5 år (inntil 100.000 km) - Oljeskift (uten etterfyllinger) - Service på / bytte av luftfilter, mikrofilter, tennplugger og bremsevæske - Bilkontroll og standardomfang i henhold til serviceheftet

Kunde sagt:

Vet du om dette er noe man får med på norske biler?

Trond sagt:

Ja, det er standard hos oss. Gratis Servive.

Trond sagt:

Det er ikke standard i Norge, nei.

Kunde sagt:

Så all "normal" service er gratis altså

Trond sagt:

Ja, stemmer.

Trond sagt:

I 5 år (100.000 km)

Trond sagt:

Også betalt av fabrikken.

Kunde sagt:

Siste spm: Jeg har forstått at de blir endringer i produksjonen av bmw 3-serie fra mars. Bedre støydemping bl.a. Hvis jeg bestiller nå, blir den produsert etter mars?

Trond sagt:

Vi har ikke fått det bekreftet ennå. Vi er klar over endringer, også i forhold til multimediasystemer.

Kunde sagt:

ok, har du flere detaljer om de endringene?

Trond sagt:

De er beskrevet på de andre BMW modellene, men ikke på 3-serie ennå. Det heter ConnectedDrive og er en oppgradering av funksjonalitet på iDrive osv.

Kunde sagt:

ok, men har du flere detaljer rundt hva støydempingen innebærer. Var vel også noe i forbindelse med demperene?

Trond sagt:

Nei, jeg kjenner ikke til annet enn det som er varslet på Multimedia.

Kunde sagt:

ok, takk for hjelpen.

Kunde sagt:

Hva koster det å låse valuta forrsten?

Kunde sagt:

Kan du kontakte meg når du får disse endringene bekreftet. (Lyddemping, multimedia, etc) ?

Trond sagt:

Dessverre, så har jeg ingen mulighet til å følge det opp.

Kunde sagt:

ok. Skal jeg ta kontakt igjen om en liten stund da?

Trond sagt:

Ja.

Kunde sagt:

ok, snakkes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror kjøpte nylig flett ny X3 igjennom Dinbilpartner. Han var litt skeptisk i begynnelsen - siden det var såpass mye å spare. Men hele prosessen gikk meget smertefritt, og han er storfornøyd.

Det står jo i teksten hvordan garantien fungerer - er på lik måte som Sandven/MB AutoImport og div. importbutikker driver på med som gir 5 års garanti.

Fabrikkgarantien er lik som om du skulle kjøpt bilen hos Jæger - mens resterende går mot ett "garanti-forsikringsselskap". Det sier seg selv at de mest sannsynlig er mer vanskelige enn om bilen er kjøpt ny i Norge - og garantien går direkte mot forhandler (Jæger)

Det er jo ting forhandler ofte er "snillere" på siden bilen er kjøpt hos dem, som du kanskje ikke får igjennom når du kommer med import bil. Jeg vil neppe tro at den eventuelle summen i disse små tilfellene tilsvarer hva du sparer på å handle hos dinbilpartner.

Takk for svar.

Virker veldig interesant dette. Må nok spare litt mer da finansiering ser ut til å være det største problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...