Gå til innhold

U-lyd i forstilling på E39 520i. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei.

Jeg har problemer med en irriterende lyd i forstillingen på e39'n

Jeg trodde først det var lenkearmene det kanskje kom lyder fra så jeg byttet både høyre og venstre side. Det var stor slakk i den på venstre side "nedre kulen". Etter jeg monterte de nye var den samme lyden den enda. En slags "klirrelyd/dunkelyd når jeg treffer b.l.a humper og typisk kanter f.eks asfalt kant.

Hvor kan dette problemet ligge da? Stabilisatorstag-foringer??

Takk for svar :)

Skrevet

Lyden du beskriver er som regel et tydelig tegn på støttestagene (stagene som fester stabstaget til spindelen), men siden du sier at du har byttet begge, så er jo dette i grunn utelukket.

Har selv erfart at lignende lyder kan komme fra castertaget, evnt kan også topplageret lage noen sprø lyder, men ikke av det kaliberet (etter min erfaring vel og merke). Jeg ville nok sjekket casterstaget, evnt hektet av støttestagene for å utelukke stabstagsforingene.

Skrevet

Okei, jeg skal prøve å se etter slakk i castrtataget. Skal også prøve som du sa å ta av støttestagene/lenkarmene for å bare utelukke stabstag foringene. Jeg var nettop ute å kjørte bilen. Jeg klarer ikke helt å plassere lyden helt. Det høres ut som høyre side, men når en venn kjørte å jeg satt på passasjer siden så følte jeg lyden var på venstre. Jeg vet at det kan lure meg litt siden alt går jo gjennom forstillingen. Når den lyden kommer kan det kjennes ut som det gir litt etter i rattet.

Takk for et seriøst svar forresten :)

Skrevet

Hvis du merker det i rattet vil jeg nok satt pengene mine på casterstaget ;)

Men gå over resten også for sikkerhetsskyld

Skrevet

Dette blir bare gjetting. Nesten alt i forstilling kan lage ulyder. Legg deg under bilen å kjenn etter slakk, finner du ikke noe få ett verksted til å gjøre det. Det tar 15 minutter maks å kontrollere hele understellet på bilen for slakk og/eller evt. feil.

Skrevet
Hvis du merker det i rattet vil jeg nok satt pengene mine på casterstaget

Har samme problem med min og jeg er 96.3% sikker på at det er casterstagene på min, så støtter den konklusjonen ;)

Casterstag står i lengderetning og vil bli dyttet frem og tilbake om du kjører rett på en humpel.

Er de gåene så kan det komme "klunkelyder", mest sannsynlig fra foringene som sitter fremst på staget.

Det kan jo selvfølgelig være andre ting som er feil, men dette er ihvertfall min synsing og mening om problemet som jeg har med min. Jeg har forøvrig byttet begge bærearmer forran for å bli kvitt risting ved nedbremsing så det er ikke de.

Skrevet

Okei tusen takk for gode svar og vinklinger. Skal prøve det som er blitt sagt. Når jeg finner feilen skal jeg poste det her så vi vet at dette kan være synderen i tilfelle andre opplever det samme :)

Skrevet

Hadde slik lyd jeg også, bytta alt sammen, inkludert foringer på stabstag (og styrestag) men ikke selve sporstaget eller bærekula eller hva det heter, det staget som står rett ut. Etter jeg bytta dem ble det stilt. Kjentes ikke ut som der var slakke i den jeg bytta ut heller..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...