Gå til innhold

Formel1 V10/V8 motorer, hva er det som gjør de så rå ?


PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Muligens tidenes noob spørsmål..

- Hva er forskjellene på f.eks E39 M5 V8 og en Formel1V8 ?

- Hva er det som gjør at formel1 bilene har hinsides rå lyd?

- Hvorfor blir F1 motorene sjeldent laget til vanlige "super" biler (f.eks M6, M5 osv)?

- Stemmer det at motorene må kastes / bygges fullstendig på nytt etter 1 eller 2 løp ?

Hva er det som gjør disse totalt uegnet for en vanlig bil ? (forutenom de åpenbare problemene med (himmelsk)støy og bensinforbruk/bensintype) - -Er det store forskjeller på f.eks en Nascar V8`er og en Formel1 V8`er ? hvilke og hvorfor ?

- Er en Formel1 V8`er totalt ukjørbar på gaten ifht. clutch og den slags ? eller vil den oppleves som ganske "normal" dog med sinnsyk respons ?

Noen som har flere kuriosa rundt F1 motorer ?

Vet det er flere som har mye kunnskap om slikt her på forumet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens tidenes noob spørsmål..

Men jeg lurer på hva som er de største elementære forskjellene på f.eks E39 M5 V8 og en Formel1 V8..

Hva er det som gjør at formel1 bilene har hinsides rå lyd og hvorfor blir motorene deres sjeldent laget til vanlige "super" biler ?

Muligens teite spørsmål, men kjeder meg på jobb og kom til å tenke på at slik lyd hører man aldri ifra vanlige gatebiler :-)

Stemmer det at motorene må kastes / bygges fullstendig på nytt etter 1 eller 2 løp ?

Hva er det som gjør disse totalt uegnet for en vanlig bil ? (forutenom støy og bensinforbruk/bensintype)

Noen som har flere kuriosa rundt F1 motorer ?

Vet det er flere som har mye kunnskap om slikt her på forumet :-)

EDIT:

De har 8 motorer tilgjenglig for hele sesongen (ca 19 løp)

Motorene kan revve opptil 19000rpm's men det kom en regel at de ikke fikk revve mer enn 18000 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F1 motorene er laget kun for turtall så den vil bli helt umulig i en personbil.. Finnes ikke drag i dem under 10000o/min.

Det som gjør dem så rå er enkelt og greit noen hinsides råe topper:)

Bare ene toppen er nok større en hele motorblokka:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje vanskelig å få lagd Racing motorar som består utslepp krava ?

Det er også ingen som vil ha ein V8 under 3 liter ;)

Derimot Top fuel V8 som blir brukt i Dragracing har fra 5000 - 9000hp. Det er disse motorane som hadde våre kjekke i ein normal bil.

Motorane må demonterast og kontrolleres etter 1 løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva er forskjellene på f.eks E39 M5 V8 og en Formel1V8 ?

M5 er en serieprodusert motor med høye toleranser som er nesten uberørt av menneskehånd som skal fungere i et bredt turtallregister med lange serviceintervaller til et godkjent miljø/forbruksnivå og skal være billig å lage for at produsenten skal tjene penger på bilen.En kompromissløsning.

(i den forbindelse må jeg si at S62 må være den dårligste M motoren ever, 400HK fra 5 liter er jo nestem på M50B25/M42 nivå, samtidig som motoren aldri får nok turtall til å høres bra ut)

F1 motorene er laget med nesten motsatte kriterier, de er håndtilpasset, ekstremt balansert og vektoptimert, kun laget av de beste materialene av en haug personer som kan dette og nesten ingen begrensning på penger, her er det FIA sine regler som er begrensningen. her er det om å gjøre å få til mest kraft til lavest mulig vekt, ganske kompromissløst.

Og nei, det finnes ikke en eneste lik del i M5 motoren og F1 motoren...

- Hva er det som gjør at formel1 bilene har hinsides rå lyd? turtall turtall turtall og ingen lyddemping.

- Hvorfor blir F1 motorene sjeldent laget til vanlige "super" biler (f.eks M6, M5 osv)?

Da må du ha med et team med personer for å serve motoren, de kan feks ikke startes kalde, olje og kjølevæske varmes opp og sirkuleres for å få opp driftstemperatur før den kan startes.

Samt at de er laget for å fungere på fullgass ved høyt turtall.

- Stemmer det at motorene må kastes / bygges fullstendig på nytt etter 1 eller 2 løp ?

Blir nok plukket ned og målt opp og sjekket før den får en sjangs til ja.

Hva er det som gjør disse totalt uegnet for en vanlig bil ? (forutenom de åpenbare problemene med (himmelsk)støy og bensinforbruk/bensintype) - -Er det store forskjeller på f.eks en Nascar V8`er og en Formel1 V8`er ? hvilke og hvorfor ?

Jeg kjenner ikke Nascar motorene, men jeg regner med de er bygget etter en 50 år gammel oppskrift, med stort volum og støtstenger, det begrenser da turtallet og dermed effekten, men volumet kompanserer for det, regner med det er mye håndarbeid og lite serieproduserte deler i de også. Nascar er steinalder i forhold til F1, de er ikke like kompromissløst bygd.

- Er en Formel1 V8`er totalt ukjørbar på gaten ifht. clutch og den slags ? eller vil den oppleves som ganske "normal" dog med sinnsyk respons : Prøv :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...