Gå til innhold

E38 740ia, grusom "tikking" ifra motoren..


Muztang289
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

M62B44 motor som har snart rulla 300.000km, den har nå iløpet av den siste mnd startet å rasle når jeg fyrer den opp når den er kald, forså gir den seg iløpet av noen sekunder, men idag så kom problemet under kjøring og er der hele tiden, jeg tenkte med en gang at nå er det en ventil, ventilløfter eller noe annet som har tatt kvelden.

Det første jeg gjorde var å kjøre pent og forsiktig hjem forså åpne panseret og sjekke at alle tennplugger sitter så ikke lyden kom derifra, alt satt stramt og godt og problemet er ikke der.

Jeg sjekket olje nivået og det har synket ifra max til litt over midt på peilepinnen iløpet av de siste 6000km, så den bruker veldig fint lite olje.

Åpnet olje påfyllings lokket for å se om alt var som det "skal" og la merke til med en gang at registerkjedet må subbe borti noe når motoren går da kanten på kjedet har tydelig merker etter det.

Jeg sitter her med en liten tanke om at det kanskje ( håper! ) er kjedestrammeren som bør byttes ut.

Men håper på litt innspill og syn ifra andre øyne som kanskje har hatt samme problem tidligre, slenger ut et bilde av problemet så dere blir litt klokere. :-)

tdlv338v5l42zuksq27m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både M62 og kanskje spesielt M62TU har hatt mye trøbbel med registerhavari. Som oftest forårsaket av for lange intervall på bytte av kjedestrammer.

Du kan jo starte med å ta av bunnpanna og lyse oppigjennom registeret for å sjekke om du ser noe åpenbart feil.

Har sett flere slike som har hatt deler av kjedestrammer i bunnpanna.

Ellers er luft i løfterene en typisk greie på disse, som igjen forårsaker tikking.

Edit: Mener det ligger noen YouTube filmer av M6x'er med kjedestrammerproblemer. Du kan jo søke litt og sammenligne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både M62 og kanskje spesielt M62TU har hatt mye trøbbel med registerhavari. Som oftest forårsaket av for lange intervall på bytte av kjedestrammer.

Du kan jo starte med å ta av bunnpanna og lyse oppigjennom registeret for å sjekke om du ser noe åpenbart feil.

Har sett flere slike som har hatt deler av kjedestrammer i bunnpanna.

Ellers er luft i løfterene en typisk greie på disse, som igjen forårsaker tikking.

Liker ikke hva jeg leser når det stod "registerhavari".. :P

Skal skru ut kjedestrammeren ( om den enda er der :P ) imorgen og bytte ut med en ny en som jeg har liggenes et eller annet sted.. Håper det blir bedre ved et bytte da denne lyden er vond.

Jeg tror det ikke har noe med ventiler eller løftere og gjøre da dette går utrolig fort og kan sammenlignes med at du hører hvert eneste ledd i kjedet bli dratt inn imot noe..

Får vel også få av bunnpanna som du sier for å ta en titt om alt er som det skal oppi og nedi der, har også lest at denne delene kjedestrammern presser på (plastik?) kan bli ødelagt og dette vil da samle seg i bunnpanna, så er bare å krysse fingrene for at det bare er olje som ligger i bunnpanna. :-)

Takk for svar Hafsmo! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen bilder av ymse kjedestrammerdeler liggende i bunnpanna ja. ;)

Dersom du har planlagt å ha bilen, ville jeg nok forberedet meg på en liten overhaling på hele registeret. Såfremt det ikke frister mere å bare sette inn en brukt motor med lavere km.stand. De er jo ikke voldsomt kostbare i disse dager.

Vedr. luft i ventilløftere så er dette oftest et problem dersom bilen har stått lengre. Dersom du får det med varm olje, mens du kjører, er det nok ikke umulig at løfterne skulle hatt seg en liten sjau dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen bilder av ymse kjedestrammerdeler liggende i bunnpanna ja. ;)

Dersom du har planlagt å ha bilen, ville jeg nok forberedet meg på en liten overhaling på hele registeret. Såfremt det ikke frister mere å bare sette inn en brukt motor med lavere km.stand. De er jo ikke voldsomt kostbare i disse dager.

Vedr. luft i ventilløftere så er dette oftest et problem dersom bilen har stått lengre. Dersom du får det med varm olje, mens du kjører, er det nok ikke umulig at løfterne skulle hatt seg en liten sjau dem også.

Jeg har ikke bare planlagt å beholde bilen som et kjøretøy/soulmate men også som kista mi, jeg skal enten dø eller bli begravd i/med bilen.. :P

Jeg skal ut i garasjen nå og se om jeg finner strammeren og bytte for å krysse fingrene for at dette er problemet, men som du anbefaller så kan et registerbytte være lurt. Har tenkt på dette litt igjennom dagen idag og har lyst til å prøve dette selv da jeg garantert vil lære utrolig mye om motoren.. :-D

Motoren som står i bilen skal stå i bilen så lenge den kan fikses og ikke koster x antall titusner å fikse, km stand driter jeg i da jeg vil ha den orginale motoren i bilen. :-)

OM et havari skulle forekomme og motorbytte blir aktuelt så er et ikke en M62B44 som skal inn, da vil jeg heller kaste inn håndklet og prøve på å prøve å få i en S62B50 motor istedet, drømmen etter dette igjen er å kunne få dette godkjent på norske skilt ( Er vel bare SSP som klarer detta..? ), lar dette bare bli en våt drøm inntil videre. :-D

serr daniel? :o Den bilen din som straks er klar for en ekstrem makeover! Krysser fingre og tær for at det kun er kjedestrammer eller en annen bagatell :) for vi skal cruise i sommer! ;)

Ja, hu har allerede fått en ganske god makeover allerede, men har mye annet godt i vente også! :-D Mann til mann, BMW eier tl BMW eier, Cruise planene for sommeren SKAL holdes! :-D

Kommer tilbake med update når jeg vet mer om problemet/løsninga.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha av bunnpannen så sjekk skruene på oljepumpa,spesiellt hvis det ikke er vanos motoren,kan jo muligens være at kjedestrammeren aldri har vært skiftet,min raslet ett sekund ved kaldstart men ble bra etter skifte av strammeren,den var tålig slitt.Også lurt å legge en kraftig magnet i bunnpanna,eller kjøp en tappeskrue med magnet.M62 motoren har ikke plastskinner,kun M62TU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dårlig med å oppdatere tråder =p, men fikk byttet kjedestrammeren på torsdag som sagt men problemet er der forsatt..

Det rare var at ved første oppstart var den der, skrudde av å startet igjen så var det helt stille i ca 30 sekunder før det startet å rasle igjen, også uansett hvor mange ganger jeg startet og stoppet senere så var rasle lyden der, men den er veldig varierende lydmessig da den noen ganger er lav og noen ganger veldig høy.

Har bestemt meg for å la bilen stå og demontere hele fronten forså å bytte hele registeret og topp-pakning mens jeg først er igang med denne jobben.

Har dere noe tips om andre ting jeg bør bytte mens jeg er igang så fyr løs da jeg vil gi motoren en god "overhaling". :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir den jo mer overhaling enn noen andre hadde gjort, blir som nybil det her! :) når begynner du a? Kanskje jeg kan hjelpe til;)

Sent from my toaster using Tapatalk 2

Joda, er vel litt spesielt glad i bilen.. :P

Tenkte å starte til helga med demontering osv, også underveis så skriver jeg opp en liste med nye ting jeg skal kjøpe ( litt lettere når man holder på ) bortsett ifra alt av registeret og toppakning som alt er krysset av.. ;)

Slå på tråden først om du skulle ta turen, gudene vet om det blir endringer i planene. =)

Alltid hyggelig med hjelp og selskap =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...