Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp gått til innkjøp av en E91DAT

Denne bilen har ikke temp måler, noe jeg ikke liker. Jeg har gått inn i den "hemmelige" modusen i instrumentpanelet.

Der fikk jeg opp motor temp, så tok jeg meg en tur. Kjørte en god stund blant annet på motorveien. Drifts temp lå på mellom 82-85 grader celsius. Der den lå for det meste på 83 og ikke beveget seg høyere enn 85 under hele turen. Ute tempen var mellom 1-2 minus grader.

Når jeg søker på termostaten til denne bilen så står det 89 grader celsius.

Er det noe unormalt at min drift temp er 4-7 grader under?

Skrevet

Kjørte samme rute med E39'en. Den lå mellom 87-89 der 89 var det høyeste målte tallet. Står ikke orginal termostat på 92 grader i den men en som er på 88GR. Så det skal jo stemme. Er det slik at jeg må kjøre en god lang tur på diselen for å oppnå de siste gradene eller?

Skrevet

Kan du fortelle litt mer om den "hemmelige" modusen, og hvordan du får frem oljetemp? Har jo ikke dette jeg heller på min E91, så tempmåler er savnet...

Skrevet

Har selv en BMW E91 320dtM og BMW har kun oljetempmåler på de største motorene sine og M biler. OBC menyen sier ingenting om driftstemperaturen til motoren men til kjølevannet. Vann blir raskere varmt enn olje og du må kjøre minst 15-20 km før du har fått oljetemperaturen over 70-75 grader med en to liters motor. Imidlertid så er ikke det så kritisk så lenge du ikke er nede i minus 15 og nedover. Hvis du har rett olje anbefalt av BMW med rett viskositet så er ikke det et stort problem da den har gode smøreevner ned til minus 25-30. Derimot tar det mye lenger tid for girkassen å bli varm og det er heller pga den du skal være skånsom med gassen når bilen er kald. Men du skal selvfølgelig ikke tømme girene eller gå over 2500 når den er kald da det påvirker motorslitasje noe selvfølgelig.

Temperaturen varierer veldig i Norge med kupert terreng og lokale forhold og da vil oljetemperaturen og vanntemperaturen variere veldig også. Motoroljen blir en 98 grader ved litt aktiv kjøring så kan den synke igjen til 75-80 på et par minutt ved noen minus grader ute. Så det er helt normalt og vitner om at bilen din har bra sirkulasjon av kjølevæske og olje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...