Gå til innhold

m42 overhaling, spm ang rådebank+regras

tommy_ve
 Share

Anbefalte innlegg

har en m42 motor som er helt nedplukka.

på denne har det vert regras og 16 ventiler er bøyd, men ingen skade på kamaksling eller bruene.

et veivlager er veldig slakkt på sylinder 3, veeldig slakt.

sylinder 3 har også en liten forhøyning (ca 1mm bulk oppover mot topp flaten i sylinder sirkelen), men ingen skader i sylinderveggene.

toppakningen hadde ingen andre synlige feil enn der forhøyningen var på blokka.

da jeg tappet av olje på motoren var det vann i olja.

mistenker dermed at det er sprekk i topp eller i blokk, eller at muligvis forhøyningen på sylinderen har medført at vann har gått i olja.

spm mitt er her:

kan jeg bare bytte veivlagrene + råder og rådelager, planslipe blokka+toppen, hone sylinderne og skru alt sammen og håpe på det beste?

noen måte og sjekke om det er blokka eller toppen som er sprekkt?

har fylt vann på blokk og topp uten lekasjer, heller derfor litt mot forhøyningen i blokka ang vannlekasjen..

kan ellers nevnes at grunnen til at jeg vil gi dette et forsøk er at jeg har ny toppakning+komplett pakningssett til motoren. mangler kun veivlager og rådelager+nye råder. har også 4 nye stempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har veldig mye slakk i veivlageret sså kunne det vært en ide og gå over målene på veiva og sjekke at klaringene er som det skal, og at det ikke er hakk \ riper i den.

Ellers så bytta jeg ikke noe annet etter raset på min M54 enn alle bøyde ventiler og trykktesta toppen for lekkasjer.

Dersom du ikke er veldig gira på å demontere alt igjen dersom det skulle være noe så lønner det seg å gjøre alt når du først har ting i deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekka nettop veiva nå, stempel 3 hadde ikke mere veivlager og var begynt å spise seg inn i veiva. så blir nok ny (brukt) veiv og nye veivlagere + ventiler.

eneste som gjennstår er da å trykkteste toppen.

kan nevnes at motorn ble kjøpt av en på forumet her til 4500kr og en 10 timers køretur, ble da informert om at den muligvis hadde hoppa over ett hakk men ikke at den var blitt kjørt med rådebank og sønder og sammen til den stod bom fast, noe som er tydelig nå i ettertid.. oppdaga også at bunnpanne var tettet med stål på boks og peilepinne var sagd av med baufil som følge av forhøyning etter tettinga i bunnpanna..

flott med ærlige selgere kan mann vell si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...