Gå til innhold

Barn som tegner/herper biler

Random Hero
 Share

Anbefalte innlegg

er foreldrenes ansvar og passe på barna sine. de er ansvarlige for barns handlinger til de selv gammle nok.

her i gata mala nabo nr 1 sin sønn på 4 år nabo nr 2 sin hvite saab 9000 med rødmaling. hele bilen var rød. og hele ungen var rød. så var ingen tvil om hvem syndren var.

nabo nr 1 måtte betale for og få bilen hvit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten bevis kan det jo bli problem da. hadde du det?

om en voksen person hadde gjort det samme og du ikke kunne bevise det ville du kommet like langt. så er samme om det er barn eller voksene. uten bevis blir det problem.

hadde du bevis ville jeg ikke gitt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre er ikke betalingpliktige for hærverk utført av barnet.

Det vil si, de må betale, men kun opp til en hvis sum. om denne er 1000 eller 10000 er jeg usikker på, men i mellom der ihvertfall.

Men dette vet jeg etter en kamerat av meg var i den situasjonen og skulle kreve penger for utført og ikke ønsket tegning på sin bil.

ble erstattet med en sum, men ikke nok til og dekke hele skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kone tok en av morens nabounger på 5-6 år i å skrape opp hele siden på en bil vi hadde. Fikk ikke noe igjen annet enn henlagt sak siden deres lille gullunge umulig kunne ha gjort noe slikt (tatt mange ganger før for hærverk, i tilegg til røyking og annet de fleste synes er upassende for denne aldersgruppen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si, de må betale, men kun opp til en hvis sum. om denne er 1000 eller 10000 er jeg usikker på, men i mellom der ihvertfall.

Men dette vet jeg etter en kamerat av meg var i den situasjonen og skulle kreve penger for utført og ikke ønsket tegning på sin bil.

Det var noe slik jeg trodde. Kommer vel mye an på samvitigheten til foreldrene vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skadeerstatningsloven regulerer dette:

§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av naboene knep to eller tre (husker ikke) unger i å tegne med stein på to av bilene våre for endel år siden. Tror det endte med at foreldreparene betalte 5000kr hver for skadene. Unnskyldningen deres for å ha gjort dette var at de mente bilene var i "ubruk" siden de var avregistrerte, som i at de trodde det ikke var noen som eide dem. Husker en av ungene ringte på døren dagen etter og spurte om han kunne gjøre det godt igjen ved å hjelpe til med husvasken eller noe, hehe! Var for ca. 12 år siden dette, så det begynner å bli en stund siden nå. Jeg var jo bare barnet selv den gang.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo helt feil når loven er slik. Se det slik at jeg er uvenn med naboen, sikkerlig hat mellom partene. Så kan nabo 1 sende ungen sin over til nabo 2 for å utføre hærverk som strekker seg langt over 5000kr grensen og kun betale 5000 i erstattning for så godte seg over at nabo 2 må betale resten for egen lomme? Blir ganske feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er ganske klar på dette området, og det er det også en grunn til. Det ville vært urimelig å krevd en småbarnsfamilie for 150 000 kr for noe poden på 7 år har funnet på. De skjønner heller ikke alvoret i det, og uavhengig av hvordan foreldrene er - så kan de ikke stenge ungene inne. Men de fleste har også forsikringer som også dekker dette. Problemet kommer i mange tilfeller inn når det er flere barn om saken og en av foreldrene er "nei dette har ikke mitt barn vert med på". Vist andre barn kan, kan ditt barn også.

Urettferdig? Flytt til sub-Sahara Afrika så får du nok et annet syn på hva som er urettferdig. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke synd på folk i Afrika, de vet ikke hvor vondt det er å være ordentlig mett!

Joda det finnes forsikringer, men hvis jeg finner min bil oppskrapet av naboens unge så skal jeg ikke bli belastet med bonustap og høyere forsikringspris forde jeg parkerte bilen uttenforbeget hus. Eller tenkte du mere på reiseforsikringen til ungen som utfører hærverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...