Masheen Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Hei, kjøpte min første bil for noen dager siden, Bmw 520i e34.. Når jeg fikk den hjem og skulle kjøre, så var bateriet flatt, og jeg ladet det en hel natt + en skoledag, og når jeg kom hjem, så starta den ( litt tungstarta ) så kjørte jeg litt rundt i bygda, ikke langt. Men når jeg parkerte den etterpå, så dødde den ut igjen liksom..vert sånn ver natt nå.. Så for en time siden lærekjørte jeg med pappa, og den gikk tom for batteri , mens vi kjørte den ( ca 1 mil hjemmefra ) så nå har jeg tatt med batteriet hjem , å står på lading.. Trenger tips til hva det er som er galt...er ikke så flink på bil, er trossalt min første
Kvasi Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Mål på batteripolene med volt/multimeter mens motoren er i gang, så finner du ut om dynamoen lader.
Masheen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Skrevet Februar 12, 2013 Okei, takk hvor mye skal det måle viss det er i orden da?
Jørgen Lie Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Bør lade over 13 volt, men gjerne i overkant av 14volt, om alt er på stell.
Masheen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Skrevet Februar 12, 2013 takk for svar, skal prøve i morgen
Jørgen Lie Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Det kan jo også hende at batteriet ditt er ødelagt, og ikke tar i mot lading. Prøv og mål spenningen på batteriet FØR du starter. Sjekk at du har oppimot 13volt på det. Om ikke du har det, men får godt reslutat ved måling etter start, så kan batteriet være ødelagt.
Masheen Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Skrevet Februar 12, 2013 Okei men kjenner godt han jeg kjøpte den av, og har kjørt en del med den, og har aldri vert sånn, før noen dager siden det skulle visst stå ett dyrt batteri i den og
Jørgen Lie Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Hjelper ikke med dyrt batteri om det er utladet til gangs, eller om det er gammelt. Om et batteri står for lenge, og tappes nok for strøm, så klarer det ikke ta imot lading mere. Men om batteriet er forholdsvis nytt, og bilen har vært i bruk hele tiden, så er det nok dynamoen din som ikke lader
bjalle Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Batteriet skal måle minimum 13,7 og maks 14,4 på tomgang for at batteri skal ta imot lading,ett full ladet batteri koblet fra ligger på 12,7.12,8,hvis det holder seg over 12,3 over natten i kulda eller ca 12,5 ved 0 grader er det ok.Er ladestrømmen mer enn 14,4 er dynamo defekt og kan gjøre at batteriet koker.
Masheen Skrevet Februar 14, 2013 Forfatter Skrevet Februar 14, 2013 Det viste 10,5 volt eller noe på tomgang, og steig ikke når jeg gassa, å den viste 11,6 når bateriet ikke var i bilen, å var ferdi lada..
bjalle Skrevet Februar 14, 2013 Skrevet Februar 14, 2013 Da er dynamoen gåen,har nok også tatt kål på ditt batteri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå