Gå til innhold

dritbilen koker. hva er problemet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nå skiftet toppakning på min m52b20 motor, e39 1998 mod. har kjørt ca 70mil med bilen etter toppakningsbytte å nå koker den vist den står lenge på tomgang, hva her problemet? :)

Skrevet

Høres ut som du mangler viftekjøling.

Vet ikke om det er ekstra el-vifte på E39, men hvis det er denne kan du prøve å tvangskjøre den (hvis den virker)

Skjedde med en 318is jeg hadde. Den viften hadde 2 trinn, og var noe tull med sensor/motstand, så den gikk ikke til trinn 2 (raskeste) når motoren ble varm. så koblet rundt og tvangskjørte den konstant på full guff.

Høres litt teit ut på tomgang. "Jetfly", men det holder motoren på riktig temperatur.

Er ikke sikkert det er dette, men sjekk viftene dine! Enten om de Ikke virker på tomgang/ i det hele tatt/ikke går raskere ved varm motor på tomgang.

Koker gjerne på tomgang og i saktegående kø med viftefeil.

Skrevet

vannpumpa er ikke usannsynlig!

jeg har en e36 med m52b20

har skrudd av viskosekoblingen og har ingen vifte i det heletatt. Kan stå en time på tomgang og går ikke en mm fra normal temperatur.

hadde byttet vannpumpe og termostat om jeg var deg

Skrevet

Støtter forslaget til glue her. Skift termostat og vannpumpe, koker det så er det mest sansynligt at det ikkje sirkulerer godt nok, kan og vere luft i systemet, har du lufta systemet godt nok? Skift dette og så utlufting av systemet, husk nok kjøleveske og ... Hvordan virker varmeapparatet ditt da,,, er det varmt nok i det?

Skrevet

På min bil (m50b20) så går tempen opp på kjølevæsken som går inn til motoren. Det vil si når jeg kjører sakte(bykjøring, ca 40-30km/ og nedover trur jeg) så stiger temperaturen opp til 45-63 ca avhengig av hastigheten på bilen, og ute på landeveien så ligger den på under 40 grader. Er ettermontert måler i bilen min siden den i speedometre ikke funker og viser max med engang tenningen kommer på, og den ettermonterte går ikke lenger ned til en 40 grader. Viskosekoblinga som begynner å bli litt dårlig eller er dette normalt? Har prøvd å stoppe vifta, men skulle en del til før å stoppe den. På tomgang etter bilen har blitt kjørt med en stund så ligger tempen på 45-55 grader ca, husker ikke helt siden det er lenge siden jeg har kjørt bilen. Noen som veit om det er normalt?

Skrevet

Var den til meg eller trådstarter? Om den var til meg så har jeg ikke lagt merke til noe hvit røyk, men grå røyk nu ute i kulda. Trur ikke den bruker kjølevæske heller, men har hatt litt lekkasjer i det siste, men er tett nu, så kan følge med på nivået på kjølevæsken, å se om det minsker. Bilen har å blitt kjørt mange timer i strekk, og når jeg skulle heim, så tok jeg en pause(powernapp) som skulle vare i 15 min, men sovna helt av i 4 timer ca mens bilen sto å gikk og tempen var slik som jeg nevnte litt lenger opp. Men har lagt merke til at slangen(der kjølevæska kommer ut og inn til radiatoren) blir litt hard.

Nb, oljen ser fin ut på peilepinnen og det samme på påfyllingslokket.

Skrevet
  glue skrev:

har skrudd av viskosekoblingen og har ingen vifte i det heletatt. Kan stå en time på tomgang og går ikke en mm fra normal temperatur.

Har du AC på bilen din? Selvfølgelig vil bilen koke uten noe form for luftkjøling. Er bare idiotisk og kaste av seg noe sånt

Skrevet
  Azeton skrev:
  glue skrev:

Har du AC på bilen din? Selvfølgelig vil bilen koke uten noe form for luftkjøling. Er bare idiotisk og kaste av seg noe sånt

har ac ja, men den er ikke i bruk.

jeg har ingen problemer med varmgang, hvem er det du sikter til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...