robertvj Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Hei Har skaffet meg en gammel E30 ix som jeg skal restaurere. Har byttet en god del deler allerede, men sliter med vibrasjon i bilen. Er det noen som har erfaring med ulyder i gammle ix'er? Det som er byttet i understellet er: alle hjullager, alle skiver, nye dekk og felger, fordelingskasse(2 ganger), fjærer, foringer forran og fjærbeina. Alle 3 hardykoblinger ser gode ut, ingen slakk i mellomaksel men litt slakke i fordelingskasse og differ. Ingen slakke i for eller bakstilling som jeg kan se. Og bilen er nylig EU godkjent. Vibrasjonen starter på ca 50 og øker etter hastighet, ingen forskjell ved oppbremsing eller lastvariasjoner. Det eneste som gir forandring i lyden er om jeg har tung last i bagasjen, det blir mindre med tung last.... Det må også kanskje nevnes at den er senket 40/40 Tips?
robertvj Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Takk for svar, men det er "god" avstand til karrosseri. Det er heller "følelse" av ubalanse eller lignende...
Hellems, E30 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 høm, er ikke helt sikker på om det blir sånn av fryktelig dårlige stabilisatorstag og diverse til det? merka hvertfall en del forskjell på min sjekke hele forstillinga? eller virker det som at det er noe bak med tanke på at det blir mindre vibrasjon med vekt bak. var den sånn før den ble senket? sjekket lageret midt på mellomaksel?
robertvj Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Tja, nei.... Det er ikke slakke hverken i for eller bakstilling, har sjekket alle foringer og kuler. Lager på mellomaksling finnes ikke på ix. Den var mer senket tidligere(60/40). Før jeg byttet fordelingskasse første gang fikk jeg bare vibrasjon av og til. Byttet fordi viskosekoblinga var defkt. Etter byttet var vibrasjonen helt vanvittig! Hastigheter over 70 var nesten umulig over lengre tid! Byttet da til en tredje kasse og samtidlig smurte jeg opp spline koblinga på mellom aksla(merket før demontering og montert sammen i samme stilling). Etter dette ble vibrasjonen en del bedre, men fremdeles mye. Ser ikke ut som det har falt av "lodd" på mellomakslinga heller. Jeg har begynnt å misstenke drivaksler fram....
Morty999 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 drivaksler i seg selv blir aldri ballansert, så di lager nok minimal vibrasjon
robertvj Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Jo, ser logikken der. Det som er så merkelig er at vibrasjonen forsvinner når det er tung last i bagasjerommet. Det eneste som forandrer seg da er vel hjulstillinga bak og forran? Da tenker jeg på vinkelen til drivakslingene. kan det være slitasje på knuter som skaper denne vibrasjonen?
mlian Skrevet Februar 18, 2013 Skrevet Februar 18, 2013 prøv å balansere hjul på nytt? evt mye skitt bak bremseskivene mot navet som forårsaker ubalanse?
robertvj Skrevet Februar 19, 2013 Forfatter Skrevet Februar 19, 2013 Jo, balansere dekka er jo en mulighet. Men hadde det vært ubalanse i dekk ville vel vibrasjonen vært der uavhengig av vekt i bagasjerommet? Det er dette med at vibrasjonen forsvinner med høy vekt i bagasjerommet som jeg ikke kan forstå!? Er det noen som har flere tips. Sentereringshylser i noen av mellomakslene?? Har mest lyst til å bestille alt av "slitedeler" i understellet, men da blir det fort 20-30 tusen.... Alderen tatt i betrakning er bilen god å kjøre bortsett fra dette irriterende problemet:|
robertvj Skrevet Mars 11, 2013 Forfatter Skrevet Mars 11, 2013 Ingen som har flere forslag? Har vært å kontrollert hjulstilling(4 hjulskontroll) og alt var som det skulle være. Alle vinkler var innenfor verdi. Justerte på litt mer spissing for å få den mer rettningsstabil. Vibrasjonslyden er der ennå!
Hellems, E30 Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Du har vel ikke short shift? Min var fryktelig nærme mellomkselen, har ikke kjørt enda så vet ikke om det vibrerer men:)
Hellems, E30 Skrevet Mars 13, 2013 Skrevet Mars 13, 2013 Sett den på løfte bukk eller vanlig bukk og start, sett den i gir og gi litt gass? har du en til og hjelpe deg kan noen holde turtallet der den vibrerer litt også kan du undersøke så lenge. letteste måten da siden du ikke finner problemet
robertvj Skrevet Mars 20, 2013 Forfatter Skrevet Mars 20, 2013 Da er problemet løst! Legger ut resultatet slik at andre i samme situasjon kanskje kan få en idé... Det var som jeg hadde misstanke om: drivakslinger forran! Byttet begge for å være sikker, yttre knute på venstre side var helt gåen. Litt slakke i indre høyre knute, trolig nok til å skape vibrasjon. Det er vel bare å innse at senking av ix ikke er det smarteste.. Da er det vel bare å ta tak i resten av ulydene:-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå