Gå til innhold

Har bremsesystemet og girkasse noe sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i kveld å hentet meg en 92' BMW 318IS Coupe. Samme dag hadde han byttet bremserør på passasjersiden slik at bilen var fri for mangler og klar til etterkontroll.

Før jeg skulle prøvekjøre bilen, så sa han at det skraper litt i girkassa når man girer til 2.nd gir fordi han ikke hadde rukket å lufte bremsene etter bytte av bremserør, og at noe med girkassa og bremsene hang sammen som gjorde at det skrapte i 2.nd gir. Dette synes jeg bare hørte ut som noe bullshit, og skjønner ikke hvorfor bremsene skal ha noe innvirkning på girkassa. Er det slik som selger sa, eller er det som jeg tror dårlig girkasse? Hva kan eventuelt gjøres for å få bort lyden? :) Alle andre gir fungerer problemfritt.

Skrevet

Det er samme bremsevæskebeholder for bremsesystem og clutchsystem. Så om alt bremsevæskebeholderen har blitt tømt helt så kan det jo være en teoretisk sjanse for at det er kommet luft i clutchsystemet også. Men da skulle bilen ha vært vanskelig/umulig å få i alle gir. Mest sannsynlig så er det vel en slitt synkroniseringsring på 2.giret, som overhodet ikke har noe med clutchsystemet å gjøre.

Skrevet
Hvis vi ser bort i fra at det er synkroniseringsringen på 2.giret som er slitt. Vil problemet løses ved å bare lufte bremsene? ;)

Nei, da ville det jo vært vanskelig å få den i de andre girene også.

Skrevet

Relativt stor sannsynlighet for noe sånn ja.

Får jo brukt kasse for under tusenlappen til disse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...