Ratking Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Hallo godtfolk! Dette blir prosjekttråden min der jeg skal bygge inn en Ipad 2 for total styring av musikk og media. Jeg håper at denne prosjekttråden kan være til inspirasjon og hjelp for de som ønsker det samme. Målet med dette prosjektet er å få så god lyd som overhodet mulig, samt et stilrent resultat. I front skal det kun være en Ipad synlig, og denne skal kun sende digital musikk til DSP'en som ligger i bagasjerommet. DSP'en aksepterer både analog og digital input, men jeg synes det er fryktelig bakvendt å fore den med et slitent støyete analogsignal når jeg like så godt kan gi den ekte vare, nemlig digitalt signal rett fra Ipaden. Siden Ipaden ikke klarer å sende toshlink/spdif direkte trenger jeg en adapter, og Pure I-20 har vist seg å være et ordentlig godt alternativ. Dette er en Hi-fi dokingstation som egentlig er myntet på stuebruk, men den passer også ypperlig i bil om den modifiseres litt. DSP'en er en Mosconi 6 to 8 som har fantastisk mange muligheter, godt over mitt nivå. Jeg har muligheten til å stille parametrisk eq, tidskorrigering, filter, gain og en hel masse annet. Dette kan gjøres i realtime over en pc via usb eller bluetooth. Desverre har ikke spdif muligheten til å styre volum i denne konfigurasjonen, så dette må ordnes på en annen måte. Det er to løsninger jeg har sett på, jeg kan ta analogsignalet fra Ipoden og bruke det som en referanse for DSP'en, ellers kan jeg kjøpe et forholdsvis dyrt display som Mosconi har laget nettopp for formålet. Da kan jeg styre volum, gjøre enkle instillinger og bytte lydprofiler. Det siste er mest gunstig mtp flere instillingsmuligheter, men det gjør at jeg må forholde meg til flere gjenstander, noe som vil ta bort enkelheten i systemet. Denne delen er ikke bestemt enda, selv om jeg heller mot et display. Bilen det bygges i er en E46 Touring og denne har reservehjulsbrønn der jeg har plassert en basskasse og forsterkerene mine. Det er bygget fester i dørene for dyperer 6.5" høyttalere enn orginalt og de sitter skrudd i stålet på døra, i motsettning til det orginale dørtrekket. Jeg har testet oppsettet med analog inn fra en telefon og så langt virker det veldig lovende. Komponenter som skal/er i bilen: Ipad 2 Pure I-20 Mosconi 6 to 8 DSP Mosconi 100.4 Jl Audio 12w7 Jl Audio 1000v2 Vifa XT25SC90-04 1" Dual Ring Radiator Tweeter Tang Band W6-1914S 6.5" mellomtone Dc-dc for dockingstation( 12v->7.5v) (Styrepanel til DSP'en) Jeg har så smått begynt å lage et feste for Ipaden, men det er ikke så greit å jobbe i kulda med glassfiber. Rammen som brukes er fra et Ipadstativ og skal modifiseres så Ipaden kan slides inn fra siden og automatisk kobles til multikontakten i siden. Rammen skal kunne festes i det orginale innfestningshullet til stereoanlegget og må kunne skrues av om nødvendig. Siden jeg måtte vente på at gummimassen måtte tørke laget jeg meg noen kabler, disse er akkurat riktig lengde, og veldig billige å lage. Tok en del bilder, så kan folk se hvordan det er gjort Bare hyggelig med tilbakemelding og forslag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moeraa Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 dette her fløger jeg! extremt interesant bygg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Garbrandt Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Grisetøft, denne tråden må følges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Litjhaug Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 dette må jeg følge med på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwM46 Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Kult, vil følge med her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Tøft! Men vil ikke skjermen bli for stor for dashbordet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Litjhaug Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Her er en ipad i e46 som automote har bygd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratking Skrevet Februar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2013 Det så utrolig stilig ut, og det vaqr veldig bra tilpasset og. Jeg kommer til å gå for en enklere løsning, da jeg vil ha muligheten til å fjerne alt veldig lett. Men det er god inspirasjon, takk for bildene. Jeg lurer dog på om den ikke er tiltet litt for mye bakover? Det er også gøy å se at folk er interessert, det gir motivasjon til å ta bilder og dele de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratking Skrevet Februar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2013 Tøft!Men vil ikke skjermen bli for stor for dashbordet? Jeg hadde tenkt å bygge den slik at den ligger over luftekanalen, men tid vil vise Har ikke tatt sjefsavgjørelsen på designet enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xavi0n Skrevet Mars 1, 2013 Share Skrevet Mars 1, 2013 Likte carbonlistene på den bilen Sent from my iPad using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HagenJR Skrevet Mars 12, 2013 Share Skrevet Mars 12, 2013 Liker! Litt av samme planene som jeg har men tror jeg går for Ipad mini og Audison Bit one lydprosessor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratking Skrevet Mars 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2013 Heisann, Har fått gjort litt småtteri, går litt treigt fordi jeg må ta noen avgjørelser som ikke helt løser seg selv Jeg vil aller helst bygge et annlegg som ikke modifiserer bilen i stor grad, og da ser jeg meg nødt til å lage et Ipodfeste som ikke er inmontert og som er lett å skru ut. Jeg ønsker også å kunne ta Ipaden ut av holderen uten problemer. Det jeg har gjort så langt er å slakte en orginal spiller, ta ut innmaten, frese et spor til aluminiumsplata som skal holde selve feste og testet litt hvordan det vil se ut. De største utfordringene nå er å få multikontakta til Ipaden skjult og det uten å måtte lage en stor "bulk" i festet. Kontakta er i utgangspunktet ganske lang, men da jeg tok bort unødvendigt plast ble den kortere. Desverre viste det seg at kinavarer stort sett er søppel. De har kun spandert på 8 av 30 ledninger. Når jeg bestillte en forlengningskabel trodde jeg alle lederene skulle følge med Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 19, 2013 Share Skrevet Mars 19, 2013 Ville det ikke vært bedre å ødelagt en kasettspiller? Ville også flyttet klimapanelet ned, da kunne du fått iPaden endel lavere. Stort sett holder det vel med åtte ledere i en slik kabel, men det kommer naturligvis an på hva den skal brukes til. De fleste bruker de jo bare til USB, og da holder det med fire. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratking Skrevet Mars 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2013 Ville det ikke vært bedre å ødelagt en kasettspiller? Ville også flyttet klimapanelet ned, da kunne du fått iPaden endel lavere.Stort sett holder det vel med åtte ledere i en slik kabel, men det kommer naturligvis an på hva den skal brukes til. De fleste bruker de jo bare til USB, og da holder det med fire. Jeg kunne ha bygget den lavere, men når jeg satt i bilen og så for meg at jeg skulle betjene den, likte jeg den bedre litt høyere. Jeg skal prøve dokkingstasjonen med kabelen. Om alle funskjoner er tilstede holder det lenge for meg Så lenge jeg får digital sp/dif og lading er jeg i mål. Jeg fikk forresten spilleren gratis av en bilopphugger, må si meg fornøyd med servicen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sebb93 Skrevet August 17, 2013 Share Skrevet August 17, 2013 Utrolig spennende prosjekt! Har du noe pris overslag for dette prosjektet ? Tenker på hva alt av koblinger osv som trengs for å styre all lyd via ipad osv ? Har lyst til å bygge inn min ipad Mini. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå