Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tåkelys/grøfte lys W/E, er fult lovlig om dagen, uansett kombo, men strengt forbudt om natta. da blir det 2000,- i bot, (vet av erfaring)

Skrevet

Kjørelys på dagen er bare for at du skal synes.. angeleyes er parklys, parklys er på sålenge kjørelys er på, og kurve/tåkelys kan brukes som kjørelys sålenge det er så lyst ute at du ikke kan se dine egne lys når du kjører :)

Skrevet

Skal jo sies at på nyere bmw så er jo angeleyes godkjent som kjørelys :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Skrevet

For og rette på alle her, så er kjørelys og tåke/kurvelys IKKE tillatt sammen om det er dag, kveld eller natt, MEN det er lov og bruke tåke/kurvelys i samme kombinasjon med parklys, som i dette tilfellet blir angel eyes hos oss som har BMW.

Skrevet

Men ikke om kvelden/natta.

Er jo det som blir sagt her. Regner nesten meg, ihvertall jeg, at med snakk om angeleyes så mener folk at det er parklys.

Skrevet
Men ikke om kvelden/natta.

Er jo det som blir sagt her. Regner nesten meg, ihvertall jeg, at med snakk om angeleyes så mener folk at det er parklys.

Vet ikke om du svarte på mitt innlegg, men altså og ha på kjørelys (nærlys) og ha på tåke/grøfte/kurvelys samtidig på dagen, kvelden eller nattan, generelt egentlig, det er ulovlig. Men, parklys (Angel Eyes på BMW) med tåke/grøfte/kurvelys er lov om det er dag, kveld eller natt, men du får jo ikke samme sikten om nattan vis du kjører med tåkelys, så om kvelden/natten så kjører man med nærlys, og ingenting mer. Jada, det går, men møter du på en politikar som hater at folk kjører med tåkelys og kjørelys, så tar han deg. Snakker av erfaring, heldigvis fikk jeg bare advarsel.

Skrevet

Park og tåkelys er IKKE lov når det er mørkt. Bare når det er lyst ute.

Nærlys og tåkelys er aldrig lovlig samtidig. Uansett lys eller vær.

Les selv regler om lys på satans vegvesen

Og de nyere bmwene som det er tillatt og kjøre kun med angel eyes på dagtid har DRL.

Det blir det samme som foreksempel de prikkene audi kjører med på dagen.

Om man ser på en BMW med DRL så ser man de to angel eyes ringene som er nermest midten av bilen lyser sterkere.

Skrevet

Og de nyere bmwene som det er tillatt og kjøre kun med angel eyes på dagtid har DRL.

Om man ser på en BMW med DRL så ser man de to angel eyes ringene som er nermest midten av bilen lyser sterkere.

Står vel ikke noen steder om at det ikke er lov med park og tåkelys når det er mørkt, men det er jo en ganske klar selvfølge at vis man kjører sånn om nattan, så er man litt væl på jordet etter min mening, sikten blir jo drit dårlig.

Skrevet

Står vel ikke noen steder om at det ikke er lov med park og tåkelys når det er mørkt, men det er jo en ganske klar selvfølge at vis man kjører sånn om nattan, så er man litt væl på jordet etter min mening, sikten blir jo drit dårlig.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid
Skrevet

Les det forrige innlegget mitt, ang kurve/tåkelys og dag/kveld.. Kurve/tåkelys kan brukes i kombinasjon med nærlys når det er tett tåke, så tett at hastigheten er redusert..

Skrevet

Mange kokker og mye søl det var her da...

Parklys + grøftelys = kun tillatt i dagslys.

Nærlys ("hovedlys") + grøftelys = kun tillatt i spesielle tilfeller (feks ved tett tåke eller kraftig nedbør), men ikke i hastighet over 30 km/t.

Ganske enkelt å forholde seg til - er det lyst ute, bruk nærlys eller park+grøft. Er det mørkt ute, bruk nærlys.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...