Gå til innhold

Skadd støtdemper bak


Isbilen92
 Share

Anbefalte innlegg

Forsøkte å ta en liten feilsøking på demperen (høyre side bak), men jeg er fortsatt usikker på hva jeg må bytte. Karosseriet henger minst 3cm lavere på høyre side bak enn på venstre, det klapper veldig høyt når jeg kjører over det minste hull i veien og det er veldig svekket demping. jeg har kjent på både demperen og fjæra, ingen av de sitter løst eller ser skadd ut (fjær og demper sitter hver for seg på denne bilen). Det skal veldig harde dytt til for å fremprovosere ulyden, den høres nesten bare når bilen er i bevegelse. Karosseriet er mye tyngre å løfte på høyre side enn venstre.

Er det selve demperen som er gåen eller kan det være fjæra eller en annen smådel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei knekt fjær kan være vanskelig å se også. På e36 er det lekende lett å bytte demper/fjær bak. Alternativt før du peiser i vei penger på noe, så kan du jekke opp, plukke av dekket og se nærmere. Hvis du bestemmer deg for å bytte uansett, så husk å bytte på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var demperen, den ser ikke ødelagt ut men den klarer ikke å gå ut igjen etter man presser den inn. Men så har jo selvfølgelig den koppen/toppen med gummiforinga og det der satt seg så grådig ettersom det har slått og slått, så da må jeg ha det nytt og. Pluss at jeg klarte å runde bolten ved å prøve litt lenge med 19mm istedenfor 18, så da blir det vel en tur innom BMW også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da høres det ut som demperen har tatt kvelden. Typisk med BMW å bruke ukorante str på boltene. Der du tror det er 13mm er det 14mm, 15mm er 16mm og 17mm er 18mm osv. Jeg måtte nok oppdatere pipesettet mitt etter jeg kjøpte meg BMW. Er like greit å gå til innkjøp av ett torx sett da tyskerene er veldig glad i dette verktøyet og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert bare fordi jeg har hatt bmw i 7år at jeg ikke syns det hørtes rart ut :) Alle andre biler har rart oppsett der i mot.. (hehe) :P

Haha, det er jo en måte og se det på. Det er alle de andre som har gjort feil :P Til og med de som lager verktøysett :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen siger ikke ned om demperen er gåen. Demperens funksjon er å dempe støt og kontrollere fjærbevegelsen. Den bidrar utrolig lite til å holde bilen oppe. Er den for lav på en side så har du med meget stor sansynlighet en knekt fjær, eller annet tilknyttet til fjærskåler og tårnlager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert bare fordi jeg har hatt bmw i 7år at jeg ikke syns det hørtes rart ut :) Alle andre biler har rart oppsett der i mot.. (hehe) :P

Haha, det er jo en måte og se det på. Det er alle de andre som har gjort feil :P Til og med de som lager verktøysett :lol:

hehe, Jupp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bilen hang lavere fordi tårnlageret hadde slått seg noe i gjennom, nå er uansett bilen i helt rett vater så det ordna seg. Men den ble stiv altså, la seg frivillig ut i første rundkjøring etter det minimale snøfallet i går. Det er klart den kjennes stiv ut, demperen var ufungerende på andre bakside og... Jeg tror jeg har bunna begge demperene, kjører ikke alltid like pent og hvis de har vært fryst i tillegg så skal det kanskje ikke så mye til? Kjøpte med sånt "service-kit" til de nye demperene, gummimuffe man setter på selve stanga og noe annen plast som ikke passa :? Det skal vel forhindre dempera i å bunne på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...