Gå til innhold

Motor går i feilmode (mister pådrag) Bmw e46 320D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har leitet litt på forumet her og har funnet mange saker rundt dette problemet, men ingen som liksom treffer helt meg. Så jeg skyter ut!

Det har seg slik at bilen slutter plutselig og dra. Het helvete i bratte oppoverbaker, som oftest skjer da. 4-5 gir på rundt 1500-2000 omdreininger. Jeg har hatt bilen på verksted med feilen før, og da fant dem ut at

ladetrykksventilen til reguleringsventilen (feilkode 101 ladetrykksvetil). Bilen ble ny etter at denne ble byttet, men problemet er bare blitt redusert. Det skjer kjeldnere, men det skjer ennå.

Så jeg lure på om noen vet hva mer som kan være årsaken. Mekanikeren jeg snakket med sa at det vil bli mye tipping av hva feilen kan være, altså dyrt og finne den. Men vist noen vet om hva annet det kan være enn ladetrykksventilen hadde jeg vært glad for tips!

Skrevet

Har ikke prøvd og slå av ASC. Men ville ikke tro det har noe med dette og gjøre da? Trodde kanskje det hadde noe med vakumluften til turbo eller noe der. Men jeg er lett villig til og prøve forslaget ditt!:) Men igjen, sier vel ikke å mye om hva feilen er vel?

Skrevet

Om du slår av ASC så vil antispinn være utkoblet.. Om det er antispinn som kobler inn så vil den kutte motorkraften :)

Skrevet

Ah, jeg ser. Høres logisk ut, men igjen. Det skjer kun når jeg gir mye pådrag (gasser). Så jeg trodde gjerne det kan nå noe med styring av turbo/luft til motor. Vil vel tro om det er antispinn ville feilen ligge inne hele tiden?

Skrevet

Hadde noe lignende med min for en stund tilbake, mistet periodevis turbotrykk. Dette viste seg å være turbotrykksmåler(MAP-sensor) som sitter i bakkant av innsuget. Hvis du har mulighet for å få lånt deg en pc med feks. INPA så vil du se om det er den som er problemet ganske greit. Når min hadde gått i "limp-mode" koblet jeg til pcen, og den vista da turbotrykk på 1500mbar uansett hvor mye jeg gassa på, så MAP-sensoren hadde "hengt" seg opp kan du si. Kosta vel rundt en tusenlapp hos Bavaria, og er veldig lett å bytte selv, ett stikk og en 8mm bolt. ;-)

Mvh

- Bjørn

Skrevet
Vil vel tro om det er antispinn ville feilen ligge inne hele tiden?

Nei. Poenget er at motorkraften reduseres når du få litt avvik i hastighet å¨hjula.

Skal svært lite til.

Men som du sier så er det antagelig en feil hvis det er så følbart

Skrevet

Hei igjen

Nå har jeg prøvd flere ganger og koble ut ASC på bilen når dette skjer uten at det hjelper... Så problemetet er nok et annet sted.

Tekte jeg skulle bare rett og slett kjøpe meg denne:

http://www.obd2.no/produkt/icarsoft/ica ... em-scanner

Enkel og bilig ting som kan lese av data på bilen. Snakket på mail med en fra bildiagnosebutikken.no. Han hadde gode tilbakemeldinger om dette produkete fra flere BMW folk. Han anbefaltet også dette i forhold til et dyrer produkt jeg spurte om. Kanskje jeg kan da finne feilen på bilen.. krysse fingrene :)

Skrevet

Hadde antispinn koblet inn skulle det vel ha blinket i dashbordet :P gjør det vertfall til meg ved ørlite forskjell. samme til en som hadde feil dimensjoner, blinket som bare juling.

PS: Vis du ser det ulikt om det blir veldig dyrt, på Ebay er det billig for slike diagnose saker, ifølge E46Fanatics.com funker dem og! (men være oppmerksom på falske ting :P )

Skrevet

Kan også være luftmassemåleren. Stikk på et BMW-verksted og få tatt en diagnose, bør ikke koste mer enn en 500-lapp, maks 1000.. Da får du vite hva som feiler uten noe mer tull.

Skrevet

Har opplevd lignende problem på en MB E220CDI. Kjørte bil med båthenger fra Sverige. I oppoverbakke i høy fart mistet jeg nesten all motorkraft. Svartrøyken sto også bak bilen. Feilen var turbotrykksensor som virket/virket ikke. Etter bytte var det null problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...