Nytern Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Jada, jeg slo til og handla etpar xenonkits + Bosch Bigknick lamper til tds'en min for ei stund sia.. Etter å ha montert ting på bil finner jeg ut at den ene sida lyser mer lilla enn den andre. Lampa på denne sida nekter også å tenne med jevne mellomrom. Jaja, tenker jeg og bytter ballast på denne lampa. Samme problemet. Bytter pære, samme problemet. Går over og eliminerer alt annet av feilkilder, legger opp supergrov + og jord bare for å være sikker på at det ikke er mangel på strøm enda jeg har målt meg til at det skal være ok. Problemet vedvarer. Dette gjelder jo kun den ene lampa, så derfor har jeg 1 mulig feilkilde til; skjøtestykket fra pære til ballast! Handla 0.5m skjøt med plugger for å få gjemt ballastene godt nok. Kan det virkelig være denne "bagatellen" som ødelegger? Rant litt over i stad, nettopp kobla/montert sub og skrur på fjernlys på vei hjem. PANG! Masse spraking og banning senere fastslår jeg at det faktisk ikke var sub som tok kvelden, derimot døde den ene takhøyttaleren bak. Skjer med det? Må jo være noe overspenning som finner snåle veier her? Har bestilt 4x100w Osram halogenpærer nå, men det hadde jo vært interessant å høre hva andre mer kyndige personer mener om dette problemet. Bare for å nevne det så har jeg lodda, pussa vekk lakk der jording mot karosseri festes og brukt kvalitetsmateriell. Rent bortsett fra xenonkitene da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clevion Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Sikker på at det ikke var noen sikringer som tok veien når det smalt? På min gamle bil (Mazda, still xenonkit på) så hadde jeg akkurat bytta ballast og pære pga ene fjernlys ballasten røyk, så bytta om og kjøpte nytt, på den ene sia hadde "beskyttelsen" blitt spør og knuste når jeg demonterte, og samme kvelden så fikk jeg se at lyset flimret, og drøye 20 min seinere sa det boff, og ALT av lys forsvant utenom fjernlyset, utenom det funka ingenting, fikk bytta sikringer og strømpa inn kontakta som fikk for mye jording, så funka alt normalt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yxrkt Skrevet Mars 17, 2013 Share Skrevet Mars 17, 2013 Hvor er det du henter strøm fra? Hva om du kobler + og - til ballast rett på batteriet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2013 Sikker på at det ikke var noen sikringer som tok veien når det smalt? På min gamle bil (Mazda, still xenonkit på) så hadde jeg akkurat bytta ballast og pære pga ene fjernlys ballasten røyk, så bytta om og kjøpte nytt, på den ene sia hadde "beskyttelsen" blitt spør og knuste når jeg demonterte, og samme kvelden så fikk jeg se at lyset flimret, og drøye 20 min seinere sa det boff, og ALT av lys forsvant utenom fjernlyset, utenom det funka ingenting, fikk bytta sikringer og strømpa inn kontakta som fikk for mye jording, så funka alt normalt igjen. Ja, alle sikringer er hele.. Alt fungerer som før egentlig, sett bort ifra den grillede 4" høyttaleren i taket. Kjøpte dessuten 2 kits, så har byttet ballaster/pærer for å se om problemet vedvarte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Mars 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2013 Hvor er det du henter strøm fra? Hva om du kobler + og - til ballast rett på batteriet? Dette har jeg planlagt å prøve før jeg kobler vekk xenongreiene Her er veien strømmen går: Batteri, 16A sikring, relé og ut til lykter. Jording av relé er gjort på punkt bak ene lykta sammen med en "stock" bmw-jording Styrestrøm har jeg tatt fra org fjernlysets +leder. Ballaster er jordet i frontplata. Bruker 6mm ledninger. Siden lykta på passasjersida oppfører seg likt når jeg bytter om så den bruker andre lyktas ballast har jeg fastslått at problemet må være ettellerannet sted etter relé mot ballast. Nærmere bestemt det hersens skjøtestykket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå