Gå til innhold

Mangellapp E39 (stabilisator, bremseslanger..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hatt bilen på kontroll idag, og da dukket det opp noen 2´er feil:

- bremseskiver bak (rust)

- lekkasje begge bremserør bak

- stabilisator venstre bak

- dårlig håndbrekk

- ulyder i kulelager foran.

Plukket opp nye bremseskiver, 2 nye bremserør, stabilisatorstag, klosser til brekk og et kulelager på biltema, og er instilt på å få til dette selv - men lurer på om dette er noe spes jeg bør være obs på? Har begrenset erfaring med mekking...

Er det andre deler jeg bør bytte i samme slengen..? Stabilisatoren kosta 150 kr liksom, er det bare å bytte ut den for å få det godkjent?

Skal ha bilen på lang bilfere til sommern så vil gjøre ting skikkelig :) men må tenke litt budsjett såklart.

Takker for tips!

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kjøpte bare 1 stabilisatorstag, skjønner i ettertid det var dumt siden de bare koster 150 kr uansett... men er det noen big deal om jeg bare bytter 1 i første omgang?

Klosser skal også byttes :)

Skrevet

Var nesten som å lese mangel-lappen på den ene E39 min dette, begge bremserørene bak, bremseslange bak venstre, 2stk stabstag, hjullager venstre bak, 2stk bremseskiver og null brekk.

Byttet alle staggene alle skivene pluss klosser og sko, begge bremserørene bak og begge bremseslangene bak, justerte brekket, byttet begge hjullagerene, alt var egentlig en grei skuring og ikke noe hokus pokus, brukte vel i underkant av 4 timer på jobben

Skrevet

Regner med å bruke betraktelig mer tid :P

Bremserør ser ut til å være en kjempejobb! Lest rundt på nettet uten å finne noen skikkelig DIY, og hører det kan være så vrient at bensintank må løsnes, droppe akselen osv. Håper virkelig ikke det blir så mye styr..

Har noen en DIY eller litt tips for å bytte bremserør? :)

Må jeg lufte bremsene etterpå? Får jeg gjort alt dette alene og med kun jekk/ramper?

Skrevet

Kobber bremserør kan du kjøpe 10m på biltema pluss koningsett og nipler,skru av høyre innerskjerm(ved bensinpåfyll),under bilen fjerner du ett plastdeksel,dra nye rør til hvert hjul,gjør høyre bak ferdig først,begynn så på venstre dra det under bensinrøret og opp bak tanken til venstre bak,du kan gjenbruke fester over bakakselen når du drar røret til venstre bak,sjekk først at du kan løsne luftenipler på caliperen,disse kan irre fast og er umulig å få løs.Du trenger ikke løsne tank osv,fullt lovlig å dra rør rundt tanken.

Skrevet

Nei heter seg vel at det skal være 15 cm mellomrom men regelen er at det ikke skal berøre beveglige deler,har fått godkjent flere biler med selvlagde rør uten bemerkninger,går fint å bruke biltemas fester også hvis det skulle trengs,eller en klump sikaflex.

Skrevet

Kobber rør 15cm. Org på bil er 25 til 30cm. Vist man bruker kobber med nikkel rør så kan man bruke org festene uten flere feste punkter. Kobber rør må ha flere feste punkt pga bevegelse under harde ned bremsing.

Skrevet
Kobber rør 15cm. Org på bil er 25 til 30cm. Vist man bruker kobber med nikkel rør så kan man bruke org festene uten flere feste punkter. Kobber rør må ha flere feste punkt pga bevegelse under harde ned bremsing.

Var nok det jeg tenkte på ja :)

Skrevet

Jeg skrev feil, det er bremseslanger og ikke bremserør. Er ikke det bare den lille gummislangen som går ned til kaliperen? Kan ikke se noe hull på den, men nederst der den er mest bøyd så er gummien litt sprekkete... er dette nok til en 2´er feil?

Jeg sliter med å få av kaliperen... er det ikke de to 16mm boltene på baksiden? Den øverste gikk etter mye fikling (den satt som f!) men den nederste er jo helt umulig å komme til? Jeg har leddnøkler fra biltema, men verktøyet er for stort til å få plass i den lile sprekken... hvis jeg bruker forlengeren så er jo den svære bjelka i veien. Får ikke inn en liten leddnøkkel en gang! Er det seriøst meningen men skal ha et spesialverktøy for å få av kaliper? Ellers er jeg helt på jordet...

Skrevet

Da er det bare gummislangen ja, og er det sprekker så er det vel 2´er feil tror jeg. Har fått den feilen selv på gamle volvoer :P

Skrevet

Får man feil selvom det ikke er lekkasje? Men skal skifte de uansett, hvis det bare er de korte slangene. :)

Er det de 7mm umbraco boltene som løsner kaliper? Tok av de gummiknottene på baksiden og der var det jo noen andre bolter. Men disse rikker seg ikke! Sprayet med rustløser men de sitter dønn fast... Tips?

Skrevet

Ja, er det sprekker er det ikke godt og vite hva dem tåler, for alt du/dem vet kan de sprekke under en kraftig oppbremsin.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...