Desko-K Skrevet April 3, 2013 Forfatter Skrevet April 3, 2013 Nær ved å gi opp på kaliper... har bare leddnøkler, brukte full kraft og da knakk verktøyet... Til dere som har fått opp disse boltene, hva brukte dere? Vurderer å skaffe noe bedre verktøy, f.eks kompressor. Kommer nok til å slite med boltene til stabstaget også, de er så rustne at jeg knapt ser hvor bolten begynner og slutter... ser ikke for meg at jeg får til å borre under der heller når bilen står på jekk. Så må ha noe bedre verktøy! Håper noen har tips
FrankS Skrevet April 3, 2013 Skrevet April 3, 2013 Nær ved å gi opp på kaliper... har bare leddnøkler, brukte full kraft og da knakk verktøyet... Til dere som har fått opp disse boltene, hva brukte dere? Vurderer å skaffe noe bedre verktøy, f.eks kompressor. Kommer nok til å slite med boltene til stabstaget også, de er så rustne at jeg knapt ser hvor bolten begynner og slutter... ser ikke for meg at jeg får til å borre under der heller når bilen står på jekk. Så må ha noe bedre verktøy! Håper noen har tips Brukte mye rustløser som kjøler ned og trenger godt inn overalt. Lot det stå til dagen derpå så løsna de med bruk av skralle forlenger og pipe. Det er værre å få av bremseslange mot bremserør uten å ødelegge mutter på bremserør. Greide å gjøre mutter så rund i kantene at ett siste panisk forsøk med griptang måtte til. Det funka heldigvis... Var verre når ny bremseslange skulle monteres. Ser ut som det er to typer ute og går her. Jeg kjøpte sef. feil. Sa sedan e39 og fikk riktig i følge lister, men den vi tok av ser ut som hører til en touring? Sedan Touring
Desko-K Skrevet April 3, 2013 Forfatter Skrevet April 3, 2013 Da var begge boltene til kaliper løsna! De skal ikke skrus ut eller, bare løsnes? Noe styr var det i hvert fall! oleo: bra DIY! Skal sjekkes ut når jeg går løs på bremserør Frank: den er kjip.. min ser lik ut som sedan på bildet, så tror jeg fikk riktig. Selvom jeg har løsna boltene til kaliper så går den ikke av... de to boltene som sitter lengre inni der (de jeg prøvde på først, 16mm) skal jeg vel ikke løsne før kaliper er fjerna? Den ene er umulig å komme til... Hvordan fjernes kaliper etter at 7mm umbraco boltene er løsna? Fikk ikke av den klips tingen heller (rattle clip) men har det no å si?
Alpejohn Skrevet April 3, 2013 Skrevet April 3, 2013 Når 7'ern er fjerna, kan du vippe den opp, vis det var den nederste du tok ut, og så skyve den av den øvre glideren på samme måte du gjør når man bytter klosser Men du må skru helt ut den nederste av gliderene, før du kan vippe den opp.. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
Desko-K Skrevet April 4, 2013 Forfatter Skrevet April 4, 2013 Fått av kaliper og skive nå. Mye styr men blir nok lettere på neste hjul. Men bremseslange gir jeg opp snart! På ALLE diy´ene/videoene jeg har sett finns det to mutrer, en langs bremserør og en langs bremseslange, og en slags plate imellom. Så holder man den ene fast mens man skrur på den andre. Sånn: Hos meg er det kun EN mutter på gummislangen, ingenting på oversiden ved bremserøret! Så når jeg skrur på mutteren nede på gummislangen skjer jo ingenting, delene på oversiden inn mot bremserøret går jo bare rundt og rundt siden jeg ikke har noe å holde fast i! Mangler jeg en mutter? :S eller gjør jeg bare feil? Søkt rundt overalt på nettet uten å finne noe som hjelper...
bjalle Skrevet April 4, 2013 Skrevet April 4, 2013 Er ingen mutter på bremseslangen opp mot røret som skal skrus på,det sitter kun ett mutterhode du har nøkkelen i ,fungerer som mothold når du skrur bremserørnippelen fast i slangen,skru først fast slangen i kaliperen så putter du slangen opp i metallfestet,så skrur du nippelen i slangen,mens du bruker en nøkkel(nr 14?)som mothold.skulle være en grei sak det.
Desko-K Skrevet April 4, 2013 Forfatter Skrevet April 4, 2013 Hvis du ser på bildet over er det en mutter nederst på bremserøret, under er det en liten skive og noe gummi under der igjen. Hos meg er det INGEN mutter! Bare skiva og gummibiten. Ergo ingenting å skru eller holde i... Under derimot har jeg et mutterhode men det hjelper jo ikke så mye. Regner med at bremserørnippelen er den mutteren på enden av bremserøret på bildet, den jeg ikke har?
Mikael-B Skrevet April 4, 2013 Skrevet April 4, 2013 Kan hende den har forsvinni inni gummien, prøvd å lirke på røret for å frigjøre det litt? Det _må_ være et mothold der, ellers har det ikke holdt tett og det har ikke vært mulig å montere første gang.
bjalle Skrevet April 4, 2013 Skrevet April 4, 2013 Da forstår jeg problemet,da trenger du nippel som heter M10x1,merkelig at den har forsvunnet http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... stk-66487/
Desko-K Skrevet April 4, 2013 Forfatter Skrevet April 4, 2013 Takker for svar!! Her kommer et bilde for å gjøre problemet litt tydligere: edit: vet ikke hvorfor det ble sidelengs, håper man kan se likevel! Finner altså ingenting konkret å holde i på den delen med bremserøret. Så den øvre delen ved bremserøret roterer uansett hva jeg gjør. x Vet ikke hvor godt det synes på bildet men det kan umuligens være noen mutter der noe sted! Har lirket uten resultater. Hva gjør jeg for å få av slange?
Aroid Skrevet April 4, 2013 Skrevet April 4, 2013 Må bruk papegøye tang. Vanligvis så er det mutter der. Oftest så er det så opprustet så må bruke bra tang for å holde i mot.
Desko-K Skrevet April 4, 2013 Forfatter Skrevet April 4, 2013 Skal jeg holde på selve bremserøret? Er det ikke lett å skade det?
Bimmerfører Skrevet April 5, 2013 Skrevet April 5, 2013 IKKE hold på bremserøret, da skader du det, håper du har bestilt nye skiver og gummi også som skal sitte mellom rør og slange. http://www.gsbildeler.no/bilder/12086 del 9, 10 og 11 på bildet jeg linker til På selve bremserøret sitter det en nippel/mutter som mest trolig har forsvunnet inn i gummien prøv og finn den
Desko-K Skrevet April 5, 2013 Forfatter Skrevet April 5, 2013 Takker for svar, er utrolig kjipt å stå fast her... Må ha vært trøtt i går - å holde på selve bremserøret har selvfølgelig heller ingen funksjon, da det ikke roterer. Det er kun skiva og gummien på bremserøret som roterer, og dette er så godt som umulig å holde fast (iaffal med det verktøyet jeg har...). Ikke tale om mutteren har forsvunnet ned i gummien! Som dere ser er den øverste delen der muttern skulle vært en skive i metall, hvordan skal liksom en mutter forsvinne gjennom en så trang metallskive? nei, den må være borte! Er litt forvirret så spør for å være sikker - er det mutter på rør eller slange som skrus mens den andre holdes fast? Hvis bremserøret skal skrus har jeg i hvert fall ingen sjangs :/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå