Desko-K Skrevet April 5, 2013 Forfatter Skrevet April 5, 2013 Da har jeg prøvd begge deler, med papegøyetang og fastnøkkel. Kan helt trygt si at det er umulig å holde igjen delen med bremserør. Tangen bare smuldrer opp alt, ingenting konkret å holde igjen på. Hva gjør jeg da? Må jeg bare bytte bremserør med nippel og alt i tillegg til slange?
Bimmerfører Skrevet April 5, 2013 Skrevet April 5, 2013 Bremserøret og bremseslangen er SKRUDD SAMMEN, dermed MÅ det være to ting med gjenger, se på splitt-tegningen jeg postet tidligere i dag, der ser du dette tydelig. JA den "mutteren" kan ha godt inn i gummien, dette har jeg opplevd på flere biler. Bremserøret er ikke bare dyttet nedi slangen eller sveiset/loddet inn i bremseslangen. Ta en varmepistol eller annenvarmekilde, myk opp gummien og trekk forsiktig men hardt og sakte opp røret mens du samtidig forsøker å FORSIKTIG skjære bort gummiforingen så finner du til slutt en nippel med 10mm hode, GARANTERT
Desko-K Skrevet April 5, 2013 Forfatter Skrevet April 5, 2013 Vet at rør og slange er skrudd sammen ja. Men hvis det er en mutter på røret så er den isåfall så korrodert at det ikke finnes noe å holde tak i! Har som sagt prøvd med tanger og nøkler og alt som er og uansett hva jeg gjør så gir det etter - alt bare smuldrer. Renset og pirket med rustløser og fant noe som kan ligne på en mutter men den vare ikke mye igjen av ! Umulig å få tak på noe som helst. Så jeg aner ikke hva annet jeg kan gjøre enn å bare bytte ut ALT. :/
Bimmerfører Skrevet April 5, 2013 Skrevet April 5, 2013 Hvilken side er dette snakk om, jeg har ett nytt orginalt bremserør til venstre side (passasjersiden) liggenes, bestilte litt for mye deler sist jeg bestilte
Desko-K Skrevet April 7, 2013 Forfatter Skrevet April 7, 2013 Bak venstre ja, send PM hvis du vil bli kvitt det da kommer kanskje til å trenge et til høyre side og Er for mye slit å jobbe med dette med kun gulvjekk fant jeg ut så jeg skal leie bukk i noen timer for å jobbe. Bremserøra ble bytta sist kontroll så holder kanskje å skjøte på en bit? Virker som det er mye styr å bytte hele røret.. Men er ikke helt sikker på hvordan det blir å løsne rør/slange fra den braketten siden jeg ikke får skrudd opp nippelen
Desko-K Skrevet April 16, 2013 Forfatter Skrevet April 16, 2013 Latt bilen stå men nå begynner jeg å få dårlig tid! Leier en bukk denne uka så her kommer noen spm.. Som nevnt får jeg ikke av bremseslangen, mutteren på nippelen er bare helt rusta bort og nytter ikke å få tak på noe der. Jeg tenkte å skjøte på ny del av bremserøret , altså bare kutte av røret for å få av slange - men alt er jo festet i en brakett. Så selvom røret er løst så sitter det jo fortsatt fast på samme sted... Hva gjør jeg? Har også et kjempeproblem med stabstaget - ser den er festet med to muttere, men ikke nok med at de er vanskelige å komme til så er de også rustet fast. Staget er knekt ved det øvre festet - her kom jeg ikke til. På det nedre festet fikk jeg løsnet bolten, men den går bare rundt og rundt - og drar staget med seg. Holder jeg igjen staget så går bolten fortsatt bare rundt og rundt. Er utrolig kjipt at det bare er disse boltene som holder meg igjen! Har noen tips??
bjalle Skrevet April 16, 2013 Skrevet April 16, 2013 Da må du til med en mutterknuser(biltema) eller ett nytt baugfilblad å skjære av bolten.
Desko-K Skrevet April 26, 2013 Forfatter Skrevet April 26, 2013 Skal prøve mutterknuser på stabstag, håper bare det er plass til å komme til! Men blir verre på bremseslangen - de mutterknuserne jeg har sett kommer ikke til å passe på, siden de bare har et hull du setter over mutteren. Er forvirra med bremserør/nippel... er det slik å forstå at det er en liten "nippel" som er skrudd INN i røret, og at denne skal skrus UT av røret? Så er slangen igjen festet til samme nippel og så skal den skrus av? Isåfall har jeg misforstått! Må definitivt bytte ut denne nippelen, men har ikke peiling på hvordan jeg skal få gamle den ut!! :/ hvis jeg bruker en mutterknuser eller fil her får jeg den hvertfall ikke ut??
Desko-K Skrevet April 26, 2013 Forfatter Skrevet April 26, 2013 Beklager mas, men har kun helgen på meg til å få bilen godkjent og er dritkjedelig at denne lille filletingen er alt som mangler - så bump!
Rogeren Skrevet April 26, 2013 Skrevet April 26, 2013 Den eirede lille klumpen oppå skiven er toppen på nippelen, som er tredd innpå bremserøret, før røret er flenset. Denne nippelen er skrudd ned i slangen. Alternativt må du kutte nippelen (og røret) nedtil skiven, og montere på ny nippel. Trenger sjelden å bytte skive og gummi. Stabstaget vipper du av kulen, så holder du på kulen mens du skrur på mutteren. Trangt å komme til på disse... sent by me, with Tapatalk 2
Desko-K Skrevet April 26, 2013 Forfatter Skrevet April 26, 2013 Da var det slik jeg trodde, men ut ifra diagrammet på forrige side (det eneste jeg har å gå etter) skjønner jeg ikke hvorfor jeg skal skru på nippelen hvis den ikke skal ut av røret... ser mye mer logisk ut å skru slangen av nippelen? Ang stabstag så skjønte jeg ikke helt det med kule... er det ikke bare å løsne bolt oppe og nede, dra ut staget og sette inn nytt? Med løsne mener jeg å bare kløyve gammel bolt siden de sitter bom fast.
Desko-K Skrevet April 27, 2013 Forfatter Skrevet April 27, 2013 Fikset stag! Men helt stuck på slange..' muttern til rør er nesten helt rund, får ikke skrudd eller holdt igjen! Filt muttern men får ikke no tak med liten 9mm nøkkel og muttern smuldrer... Kan jeg skjære opp noen av mutterne eller er jeg like langt? Hvis jeg kapper røret sitter jo fortsatt nippel osv fast til brakett og slange? Har noen tips? har skjøte sett til rør men trenger litt råd
Rogeren Skrevet April 27, 2013 Skrevet April 27, 2013 Skjær av helt nedtil skiven. sent by me, with Tapatalk 2
Desko-K Skrevet April 28, 2013 Forfatter Skrevet April 28, 2013 Går ikke gjenger fra nippel under skive og ned til slange? Altså hvis jeg kapper ved rør/nippel/skive så sitter ennå gjenger fra nippel fast? Kan ikke skjære opp brakett/skiver fordi ha ikke reserve av de :/ kan kun skjære ved Mutter til nippel men det gjør vel bare vondt verre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå