Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har kassa oppført seg litt rart,v småkjøring så tar det tid føre konverteren kommer igang,blir utakt på kjøringen. Den hengte seg opp i 3. gir istad,kjørte inn til siden å skrudde av tenningen så girte den igjen. Rett etterpå hang den seg opp i 4.gir. Leta etter peilepinne til kassen men fant den ikke,usikker på oljeniva men har kjøpt en liter valvoline atf jeg tenkte å helle på frem til et fullstendig bytte snart. Hvor sitter peilepinnen å må jeg under for å helle på?

Skrevet

er ikke noe peile pinne, under kassa er det en propp som det står vilken olje type som skall på kassa, du tar ut proppen å der oppe er det en stor umbrako skrue.

sku den ut å fyll opp med olje til det renner over.. da er det nokk :)

Skrevet

går ganske greit å bruke en tom ketsup flaske med en slange på å fylle olje med, om du ikke har sprøyte ment for slikt

Skrevet

skal se om jeg får lånt en slik pumpe. Men begynner disse kassene å sperre seg i gir når det er lite olje,eller er det kassa jeg har som begynner å bli gåen? Var ikke snakk om å få den i 5. hjem fra byen nå heller.

Skrevet

Nå har jeg drevet og skiftet oljekjøler på min kasse, og i den prosessen fikk jeg også lite olje i automatkassen etter som det lekket olje fra Oljekjøler.

Kassene er nøysommelige på dette med oljenivå og mengde.

Jeg fikk følelse av ny Automatkasse etter oljeskift og filterbytte. Det er særdeles viktig at en følger prosedyren for dette. Jeg slurvet første gang, og måtte til med nytt forsøk før Automatkassen ble fornøyd.

Gå på DIY sidene her på forumet og følg den slavisk, og du har gode muligheter med å bli kvitt problemet ditt.

Skrevet

Få tak i 1 liter av den samme typen som er på kassen fra før. Du bør ikke mikse 2 forskjellige typer olje på disse kassene.

Skrevet

Spectral72: Det går med noen kr på et skikkelig bytte så er tvungen å vente,derfor fyller jeg etter foreløpig. Regner med den blir god å myk etter å ha gjort dette fullstendig.

Hpi : Problemet er at jeg ikke har peil hva forrige eier har hatt på,kjøpte bilen for 4 mnd siden.

Sitter påfyllingsskruen høyt oppe på kassa,v overgangen der "kåpa" på kassa begynner?

Skrevet
Den sitter midt under, så du må fylle opp i kassa..

wtf,praktisk:) Hvordan unngår man søl når påfylling er under kassa? Skal lese litt i DIY tråden,men tror jeg bare leverer den på verksted å ber dem tappe å fylle opp med nytt da dette høres tungvindt ut..

Skrevet

Påfyllingspluggen sitter ikke UNDER kassa nei...

Anbefaler deg sterkt å få tatt ei flushing på kassa di... Det koster noen kroner, 4-7000kr avhengig av hvor mye olje som går med og hvor mye de som har utstyret tar for jobben.

Men det er mange som har gjort dette og fått "ny" girkasse! "Problemet" med å bare ta et vanlig oljeskift er at man får ikke ut all olja...

Skrevet

Vi skal være forsiktige med å fortelle både det ene og det andre, vi vet faktisk ikke hvilken Automatkasse vi snakker om.

Har du en grønn propp under bunnpanna på kassen er det nok en ZF kasse med hva BMW kaller for "Lifetime oil", og da er det riktig at en fyller kassen med olje under den grønne pluggen. (stor umbrako 17 mm)

Det er en valset kant på øvresiden av bunnpannen, og dette er forøvrig det høyeste punktet i sumpen på bunnpannen, og når det da renner olje ut herfra under påfylling... da er det fullt.

Og som Joachim_M5 sier... noen kasser har påfylling i bakkant på toppen av kassen.

Det er også riktig at det optimale er å flushe kassen, da det er flere plasser i systemet hvor gammel olje vil bli værende hvis en bare bytter olja.

Har du f.eks. grønn propp, altså ZF kasse er jeg redd for at du må ut med en del kroner. Dette er ei spesiell og dyr olje, så her ville jeg flushet med en gang i stedet for å tappe å fylle. Det er faktisk olja som koster.

Finn ut først hva type kasse du har, og hva farge propp.... har du grønn "lifetime oil" er det nok litt snevert med valg.

Skrevet
Vi skal være forsiktige med å fortelle både det ene og det andre, vi vet faktisk ikke hvilken Automatkasse vi snakker om.

Har du en grønn propp under bunnpanna på kassen er det nok en ZF kasse med hva BMW kaller for "Lifetime oil", og da er det riktig at en fyller kassen med olje under den grønne pluggen. (stor umbrako 17 mm)

Det er en valset kant på øvresiden av bunnpannen, og dette er forøvrig det høyeste punktet i sumpen på bunnpannen, og når det da renner olje ut herfra under påfylling... da er det fullt.

Og som Joachim_M5 sier... noen kasser har påfylling i bakkant på toppen av kassen.

Det er også riktig at det optimale er å flushe kassen, da det er flere plasser i systemet hvor gammel olje vil bli værende hvis en bare bytter olja.

Har du f.eks. grønn propp, altså ZF kasse er jeg redd for at du må ut med en del kroner. Dette er ei spesiell og dyr olje, så her ville jeg flushet med en gang i stedet for å tappe å fylle. Det er faktisk olja som koster.

Finn ut først hva type kasse du har, og hva farge propp.... har du grønn "lifetime oil" er det nok litt snevert med valg.

Var innom bilrekvisita sjappe her,ga dem reg nr å da var valvoline max life atf et av alternativene. Tror den kosta 140-50,- for literen. Mener du at den trenger annen type olje som er dyrere enn den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...