Sturmtiger Skrevet September 11, 2013 Skrevet September 11, 2013 Du fikk ikke noen store problemer med vekta? Skal bygge M3 3.0 på 316 karosseri, så er litt større vektforskjeller, og jeg er litt spent på det.. -Men bilen skal ribbes mest mulig, så håper det går mtp at du absolutt har gjort det motsatte av å ribbe!? Hehe Går litt off-topic her, men er det ikke betydelig enklere å ombygge fra en 320 enn en 316?
MaWeRiCk Skrevet September 11, 2013 Forfatter Skrevet September 11, 2013 Jo å bygge 6er i Chassi med 4er orginalt er et problem. I svaret mitt fra Biltillsynet var 3 sider med regelverk osv i konklusjonen stod det blant annet: Vi er i hovedsak positive til denne ombyggingen, vi ser allikevel at bilens begrensede nyttelast kan være en utfordring i forhold til ombygging til større motor, ombygging til en vesentlig tyngre motor, vil påvirke kjøretøyets egenvekt med konsekvenser for kjøretøyets nyttelast. Tillat totalvekt kan ikke oppjusteres etter slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det. Dersom ombyggingen tross vekter allikevel ønskes ombyges forutsetter vi at omsøkt kjøretøy samt donorbil blir kontrollert på en trafikkstasjon før ombyggingen påbegynnes, dette for å stadfeste bilenes identitet, og for å se om omsøkt kjøretøy mekanisk og karosserimessig er egnet for ombygging. Kjøretøyene vil også bli veid i forhold til muligheten for og i det hele tatt kunne benytte den noe tyngre motoren med girkasse og eventuelt hjuloppheng/bremser. Når jeg fikk dette svaret så ble jeg glad og dro på vektkontroll med bilen og tok med svarbrevet. Veide bilen og sammenlignet med vekta på donorbilen og BT i Bodø mente det skulle gå bra med vekta så da var det bare for meg å starte ombyggingen BMW er sluttet å stadfeste at chassiet kan ha større totalvekt så man må forholde seg til vektene som orginalt er oppgitt i vognkortet. Det er lettere å bygge stor 6er i en 320 som har 6er orginalt. Ingenting er umulig så lenge du følger regelverket fra begynnelsen av... Vanskelig å komme i ettertid på en allerede ulovlig ombygd bil, da kan det by på problemer når du skal ha hjelp til kodkjenning hos BT.
Naitsirk Skrevet September 13, 2013 Skrevet September 13, 2013 Er bilen godkjent ombygd nå? Fikk du fjernet sete/seter ?
MaWeRiCk Skrevet September 13, 2013 Forfatter Skrevet September 13, 2013 Bilen er fortsatt under ombygging. Kontrolløren måtte sjekke hva som er gjort i andre lignende saker. Jeg sa at alle som jeg kjenner til har blitt regget ned til 4 seter. Dette skulle han sjekke og komme tilbake til. Har forsøkt å ringe han,men han har mye å gjøre så jeg må vente i noen uker til ser det ut som Jeg har hatt skiltene på bilen hele prosessen så for meg haster det ikke så mye så lenge jeg får lov å kjøre rundt med originalt vognkort. Kommer med update så snart jeg hører noe fra biltilsynet.
quatro84 Skrevet September 18, 2013 Skrevet September 18, 2013 De har sluttet med og regge ned seter desverre.
sk8 Skrevet September 19, 2013 Skrevet September 19, 2013 en jeg kjenner fikk nettop godkjendt en 318 sedan ombygd til 3.2 nedregga til 2seter ...
e30 tic Skrevet September 19, 2013 Skrevet September 19, 2013 De har sluttet med og regge ned seter desverre. Er fult lovlig å regge ned med færre seter. Det som er slutt på å regge ned men fortsatt ha setene intakte i bilen
Anders92 Skrevet September 20, 2013 Skrevet September 20, 2013 Om du tar bort midtbeltet skal det gå an å regge ned til 4 seter.
e30 tic Skrevet September 20, 2013 Skrevet September 20, 2013 Om du tar bort midtbeltet skal det gå an å regge ned til 4 seter. Nei. Defor er m3 e30 bakseter gull verd feks. Det jeg skrev er bekrefta av bt.
Anders92 Skrevet September 21, 2013 Skrevet September 21, 2013 Ja, sorry. Jeg fant et svar jeg fikk fra en på B-T nå. " For å få godkjent reduksjon til 4 sitteplasser må baksetet være hentet fra en bil med 4 sitteplasser eller være tydelig utformet for kun 2 personer."
MaWeRiCk Skrevet September 21, 2013 Forfatter Skrevet September 21, 2013 Ja, sorry. Jeg fant et svar jeg fikk fra en på B-T nå." For å få godkjent reduksjon til 4 sitteplasser må baksetet være hentet fra en bil med 4 sitteplasser eller være tydelig utformet for kun 2 personer." Se der ja, har ikke sjekket noe regler hos BT, men jeg har sett flere E36 som har blitt bygget opp til M3 3,2l og fått regget ned til 4 seter. At baksetet i E36-coupe ikke er egnet for person i midten der det er en forhøyning skulle jo dette gå bra
Anders92 Skrevet September 21, 2013 Skrevet September 21, 2013 Ja, ikkesant. Det jeg også ville tro, -og kommer til å prøve det. Det ser jo ikke ut som noe treseters sofa baki der
Mexos Skrevet September 22, 2013 Skrevet September 22, 2013 Ser ut som du har gjort en god jobb En ting jeg stussa over er at du har montert over alle dører og bakluke for å kunne bruke samme nøkkel. Regner med at dørene i tillegg var i bedre stand, for håper du vet at det er ganske enkelt å bare bytte over låssylinderne?
MaWeRiCk Skrevet Desember 19, 2013 Forfatter Skrevet Desember 19, 2013 Lenge siden update!Dørene var i bedre stand derfor byttet jeg.har vært i kontakt med BT og de har hatt møte ang. ommbyggingen og kommet frem til at de skal godkjenne bilen med 4 sitteplasser Venter fortsatt på svar-brev i posten. Dette tar hvis laaang tid ? Er på ferie i Kina, kommer hjem i Januar skal jeg ringe å purre på. Bilen står i garasjen på sommerdekk enda, blei så lav at den egner seg dårlig som vintervogn:( Kjører konas Mazda Demio nå (63HK) ikke noe rakett akkurat:)
FredrikWake Skrevet Desember 20, 2013 Skrevet Desember 20, 2013 Slenger du hjulbuevalsa utenfor hos meg når du kommer hjem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå