Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hallo dere decibel (db) eksperter, 3 db økning er en fordobling av støyen. Ser at trådstarter hadde 71 db med vinterdekk og 74 db med sommerdekk, dvs dobbelt så mye støy med sommerdekk kontra vinterdekk. Dette testresultatet setter jeg meg tvilende til.

Nå roter du med lydeffekt og lydnivå. Om det er 3dB økning skal du faktisk nesten høre bare dekkstøy i bilen din om alle andre parametre er like. Tror flere ting må slå inn her.

Om jeg roter eller ikke er vanskelig å si, men lyd er lyd og en økning av lydnivået med 3 db er en fordobbling av lydnivået, den er vanskelig å bortforklare. At støynivået fordobles med å bytte fra vinterdekk til sommerdekk trur jeg ikke noe på, da er det både dårlig dekk og dårlig bil.

Skrevet

Nei, en endring på 3dB er en dobling/halvering av utstrålt lydeffekt, ikke lydnivået. 6dB er en dobling av lydnivået. En endring på 3dB er ikke så stor at du finner den påfallende. 10 dB oppleves av mennesker som en doblin/halvering.

Skrevet
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245#St%C3%B8ym%C3%A5ling

Ok, skal ikke utvide denne diskusjonen, det er vel noen begrepsforvirring her, men jeg har bare benyttet arbeidstilsynest hjemmeside, der står det stort sett det jeg skriver.

Skal ikke dra det videre, men siterer tråden du linker til: "Vær klar over at en økning på tre dB betyr en fordobling av lydeffekten. " Må skille på lydnivå (som du måler i kupeen i dette tilfellet) og lydeffekten.

Skrevet
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78245#St%C3%B8ym%C3%A5ling

Ok, skal ikke utvide denne diskusjonen, det er vel noen begrepsforvirring her, men jeg har bare benyttet arbeidstilsynest hjemmeside, der står det stort sett det jeg skriver.

Skal ikke dra det videre, men siterer tråden du linker til: "Vær klar over at en økning på tre dB betyr en fordobling av lydeffekten. " Må skille på lydnivå (som du måler i kupeen i dette tilfellet) og lydeffekten.

ok :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...