Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har nok vært diskutert litt før, men er det så gale som folk skal ha det til med å skifte batteri sjølv på nyere BMW?

Eg har kjøpt AGM-batteri hos Biltema med samme ampere (95), samme mål og beregnet på biler med Start/Stopp-funksjon.

Veit at batteriet må inn og registreres hos BMW men stemmer det at bilen må omprogrammeres etter batteriskifte? Og er det fleire ting som må stemme? Har hørt at det kan være ulik stryke i startfasen eller noe slikt. Også hørt at folk har skiftet deler for 15-30.000 etter feil batteribytte.

Skrevet

Det med at du hører at folk skiftet deler for mellom 15 og 30 lapper syntes jeg høres litt rart ut men godt mulig noen har vært uheldig her! Jeg og min far skiftet nylig batteri på hans e61,

Et Agm batteri fra biltema som du nevner. Det vi gjorde var å sette på lading foran i motorommet sånn at strømmen holdt seg i mellomtiden til vi fikk skiftet batteri. Dette var mest for å unngå og stille inn memory seter (om du har) også klokken på nytt. Hørte med en annen anngående dette og han sa det var kun memory og klokke som nulla seg ut om bilen sto uten strøm. Vi har ikke hatt noe problemer med dette i ettertid så tror du kan fint gjøre dette selv uten og kaste bort flere tusen hos bmw. Det som er litt viktig tror jeg er at du har samme ah på det nye batteriet du har handlet.

Det batteriet vi satt inn hadde 95 istedenfor 90 ah..Tok sjangsen på at det gikk bra.

Skrevet

Dersom du setter inn nytt batteri med samme karakteristikk som det gamle så trenger du ikke gjøre noenting.

Setter du inn større eller mindre derimot så må du kode bilen. Dette har med at ladingen på batteriet og belastning på dynamo er elektronisk styrt og bilen beregner da lading o.l etter ferdige tabeller.

Skjønner du tegninga her? =)

Dog koster det nok ikke 30.000 å bytte batteri. Heller en ca 4

Skrevet
Dersom du setter inn nytt batteri med samme karakteristikk som det gamle så trenger du ikke gjøre noenting.

Setter du inn større eller mindre derimot så må du kode bilen. Dette har med at ladingen på batteriet og belastning på dynamo er elektronisk styrt og bilen beregner da lading o.l etter ferdige tabeller.

Skjønner du tegninga her? =)

Dog koster det nok ikke 30.000 å bytte batteri. Heller en ca 4

Her er "speks" på det nye batteriet. Noen som veit om dette er det samme som på originalt batteri? Eller noen som veit kor eg kan finne nøyaktig ka originalt batteri leverer? Er som sagt ein 318d 2008mod E91.

dkybcjm09t5q78pztu7c.jpg

Skrevet

Heisann, har en 318d '07.

Skulle bytte batteri og hadde heller ikkje noe spesielt lyst å legge av for mye penger hos bmw forhandleren :)

Hadde 2 batteri av forskjellige merker, men med samme specs som originale. :P

Endte opp med att jeg måtte bite i de sure eple og kjøpe orginal BMW batteri :lol:

Plugget de inn og alt funka med engang ;-) Han på BMW sa att de var ca 50/50 om jeg måtte programmere om igjen alt :P

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Skrevet

Jeg og tenkte jeg skulle bytte batteri selv. Det blei med tenkte for å si det sånn. Betalte heller 600kr for koding og bytting av batteri på et GS verksted :)

Skrevet

agm batteri bør nok kodes inn da dem har annen lade og hvilespenning enn vanlige batteri.

ellers så styres det automatisk. om ikke som noen påstår kunne jeg aldri tatt ut batteriet av bilen min og ladet det, noe som gikk helt fint i følge bavaria.

kan fint ta ut batteriet og la den stå uten strøm. min sto et døgn uten strøm og bavaria sa det ikke hadde noe å si.

Skrevet

du burde gå inn å si til bilen med diagnose tester at bilen har fått nytt batteri selv om det er helt identisk,

For bilen har overvåkning på minus polen.

det kan skje at bilen drar ned det nye batteriet nokså fort vist ikke.

da må du kjøpe nytt igjen kanskje.

du må iallefall kode om vist du bytter på ah eller amper, eller om du ikke får satt inn igjen ett agm batteri.

min bil hadde orginalt 90ah og 900amper. en 318d 2009 med start/stopp funksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...