landrange Skrevet April 18, 2013 Share Skrevet April 18, 2013 Finner ikke igjen tråden! men altså, det kommer eksos inn i kupeen når jeg starter bilen. Åpnet panseret da jeg startet bilen sist, og da kom det eksosrøyk fra rundt motoren ved bakkant og på høyre side. Har ikke fått tid til å se på det enda. Har fått med meg at det kan være sprekk i eksosmanifolden. Har også skjønt at man muligens kan sette på en støpejernsmanifold fra en E39? den passer sikkert rett på? men vil det ha noen negativ effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AsconaA Skrevet April 18, 2013 Share Skrevet April 18, 2013 Finner ikke igjen tråden!men altså, det kommer eksos inn i kupeen når jeg starter bilen. Åpnet panseret da jeg startet bilen sist, og da kom det eksosrøyk fra rundt motoren ved bakkant og på høyre side. Har ikke fått tid til å se på det enda. Har fått med meg at det kan være sprekk i eksosmanifolden. Har også skjønt at man muligens kan sette på en støpejernsmanifold fra en E39? den passer sikkert rett på? men vil det ha noen negativ effekt? Da har du nok sprekt manifold ja. E39 støpejernsmanifolden passer rett på, bare pass på og bytt muttre og pakninger når du først er i gang. Jobben i seg sjøl, hvis man har noget skruerfaring vil jeg anslå til ca 3-4 timer med demontering/montering. Det som er synd med disse motorerene er at man må av med dyser, dieselrører og toppdeksel for å komme til manifolden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landrange Skrevet April 19, 2013 Forfatter Share Skrevet April 19, 2013 Ja, det var også en ting jeg lurte på, må man virkelig av med dyser og toppdeksel også? ikke opplevd det på andre motorer. I haynes boka står det at man tar den av fra undersiden, noen som har erfaring med det? Og det gir ikke noen negativ effekt på noen måte å bruke en e39 manifold? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AsconaA Skrevet April 19, 2013 Share Skrevet April 19, 2013 Hvis du har sett E60n under på bukk, vil du se at det er lettere å ta av det jeg skreiv Du kommer kanskje til de underste boltene er du helding, men du må fortsatt dele manifold i turboflens og de øvre boltene. Mister ikke effekt ved E39 manifold, 525 og 530 er like motorer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landrange Skrevet April 20, 2013 Forfatter Share Skrevet April 20, 2013 Ok, da er det jo greit, bare å sette i gang! Vi tar den fra oversiden. Må skaffe eks.manifold først da!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 20, 2013 Share Skrevet April 20, 2013 Du må naturligvis ikke av med alt det der. Har bytta x antall slike, og hverken jeg, TIS, eller de andre på verkstedet gjør/gjorde det sånn. Og ja, m57 støpejernsmanifold passer rent fysisk, men den er mye trangere i porter, så anbefales ikke. Er du sikker på at det er manifold og ikke flexi rør på downpipe? Lurt å sjekke før man begynner på en jobb som dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landrange Skrevet April 20, 2013 Forfatter Share Skrevet April 20, 2013 Nei er jo ikke sikker, men sjekker når jeg får demontert litt. Men det er jo nærliggende å tro at det kan være den, siden så mange har hatt probl. med sprekker. Fant forøvrig denne tråden: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f15 ... s-t104353/ Kanskje lettere eller mindre jobb på denne måten!? Uansett, hvis det viser seg å være manif. så må jeg jo få tak i en. fant denne på ebay.co.uk: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-EXHAUST-M ... 2ec73d39c3 Virker troverdig, noen som har erfaring fra dem? Ny koster jo ca 4500,- her hjemme, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet April 21, 2013 Share Skrevet April 21, 2013 Original BMW eksosmanifold var 3500 hos koed og 3700 hos GS til min 525d om jeg ikke husker helt feil, dette er da med BMWCCN rabatt. Jeg fulgte denne DIY'en og gikk inn ovenifra: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f15/2004-e60-530d-changed-my-exhaust-manifold-pics-t86668/ Må si at jeg holdt på en stund, så er det mulig å unngå å gjøre det på denne måten, så gjør for all del det! Eneste hindringen jeg slet med var en "han-torx" skrue, som holdt fast en ledningebunt bakpå hjørnet av luftfilterhuset/toppdekselet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landrange Skrevet April 22, 2013 Forfatter Share Skrevet April 22, 2013 Stemmer, koster ca 3700 hos GS med rab. Den på linken hos ebay.co.uk koster ca 2400,- men så kommer norsk mva og ikke minst frakt, og da kommer vi sikkert over 3700,-! Spørsmålet blir jo da, den som GS selger, er den forbedret slik at den ikke vil spekke, de sier det er delernummerforandring der så kan hende den er forbedret fra tidligere. Dessuten er den jo original. Men litt dumt å montere en som muligens vil spekke igjen, selv om det evt ikke vil skje før om en god stund! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AsconaA Skrevet April 22, 2013 Share Skrevet April 22, 2013 Du må naturligvis ikke av med alt det der. Har bytta x antall slike, og hverken jeg, TIS, eller de andre på verkstedet gjør/gjorde det sånn. Og ja, m57 støpejernsmanifold passer rent fysisk, men den er mye trangere i porter, så anbefales ikke. Er du sikker på at det er manifold og ikke flexi rør på downpipe? Lurt å sjekke før man begynner på en jobb som dette. Hadde vært veldig artig å visst hvordan framgangsmåten er nedenfra, siden du har motorfester ++ i veien på tur opp til manifolden. Ville jo også tro det ikke er lett å løsne manifold fra turbo mtp at skruene sitter fra toppen med denne metoden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landrange Skrevet April 22, 2013 Forfatter Share Skrevet April 22, 2013 Har funnet et par linker på hvordan man tar den fra undersiden: den en står lenger opp på siden her i tråden og her er den ene fra Bimmerforums: This weekend I went for attempt 2 at replacing the manifold and first job was to tackle the rounded manifold nut I got hold of special socket from ebay designed for such a job Neilsen 3/8" SD 10mm Rounded Nut Bolt Extractor Socket | eBay spayed a shed load of WD40 over the bolts and got the area nice and hot by running the engine and gently hammering the socket on and turning and kept repeating and eventually the little git shifted My Job (removing as little parts as possible): -Jack drivers side up remove wheel and wheel arch lining -Remove manifold bolts. Invest in 1/4 drive wobble extension barseBay - The UK's Online Marketplace, with these you can access every bolt from the side, a few of the lower ones you will just need to lift the air con pipe and slide you bar under to get the right angle. I also took off the silver inter cooler pipe out of its fixing to gain access to the bolts. - Removed engine cover -Removed strut brace and cabin filter - Removed air filter - Loosen screws on MAF sensor and slide it to the side to access the bolts to remove the bolts connecting the manifold to the exhaust cooler ( again the 1/4 drive bars will make this easier) - Remove the 3 bolts connecting the turbo to the manifold - No need to remove anything else to get the manifold out, pull it off the studs staring the end towards the rear of the car and then wiggle it off the exhaust cooler fixing and drop it down towards the gear box area to clear the turbo area and now remove it from the top over the air filter housing I had to roll it around the filter housing but it comes out just. I did not need to remove any of the heat shields just bend any bits out the way. - Putting the the new one on , once you have it loosely on the studs start by putting getting the exhaust cooler bolts on first the pipe is on a flexy so will give a little, then push firmly onto the studs and get the turbo bolts on, then replace the manifold bolts. Trust me try it any other order and you will spend a hour struggling. No need to remove the Cat or injectors or be on your back in the dirt! From the pictures you can see no cracks in my manifold just the the entire turbo fixing plate hanging off that would explain the lack of boost then!Oh and the bolt from hell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
landrange Skrevet April 23, 2013 Forfatter Share Skrevet April 23, 2013 Du må naturligvis ikke av med alt det der. Har bytta x antall slike, og hverken jeg, TIS, eller de andre på verkstedet gjør/gjorde det sånn. Og ja, m57 støpejernsmanifold passer rent fysisk, men den er mye trangere i porter, så anbefales ikke. Er du sikker på at det er manifold og ikke flexi rør på downpipe? Lurt å sjekke før man begynner på en jobb som dette. Ok Trf-racing, dere bytter manifold fra undersiden? Man blir jo litt rådvill, flere på dette og andre forum bruker e39 manifold men det vil dere ikke anbefale. Hvilken manifold bør jeg da bruke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogis Skrevet Mai 8, 2013 Share Skrevet Mai 8, 2013 trf, ka anbefaler dere? går det å få en manafoild som flower bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå