OrjanBmw Skrevet April 23, 2013 Skrevet April 23, 2013 Hallais! Byttet i går Nedre fremre foring i bakstilling på en E36 92 modell. populært kalt RTAB. greide å knekke 2 bolter, en på hver side, de satt som faen og jeg prøvde alt av oppvarming, smøring med langtidsvirkning, banking osv. til slutt ga jeg opp og dro til det enten løsnet eller knakk, de knakk. Har prøvd med grisepikk, men ga opp da jeg følte at den kom til å knekke før bolten løsnet. vurderer nå å borre opp igjen hullet og gjenge opp, for så å sette inn en ny Bolt. Noen som vet hvor jeg får tak i helicoil eller time sert for slikt arbeid? Trenger i størrelsen 12x1.5x40 (biltema hadde bare 12x1,75 såvidt jeg fant. Boltene er knekt av ca 1 cm inni hullet, og jeg har borret et beint hull gjennom boltene da jeg prøvde med grisepikk. 2 Spørsmål: Er dette noe som jeg fint klarer selv å ordne? har hobbygarasje med utstyr osv. hvordan gjøres dette optimalt? Noen som har vært borti lignende og kan si ca hvor lang tid og hvilken pris de regner på verksted for noe slikt? Takker for alle svar!
stig. Skrevet April 24, 2013 Skrevet April 24, 2013 wurth selger å har mye helicoil. hvis bolten er m12 å du har fått borra et bra høl i midten,har du prøvd og borre opp enda mer til feks 10,eller 10,5 mm har gjørt dette et par ganger å da er det så lite igjen av den bolten som sitter der å du klarer å pirke du ut med å bende å herje litt med en skrutrekker eller noe, å gå over med en gjenge tapp etterpå for å friske opp gjenga
OrjanBmw Skrevet April 24, 2013 Forfatter Skrevet April 24, 2013 wurth selger å har mye helicoil.hvis bolten er m12 å du har fått borra et bra høl i midten,har du prøvd og borre opp enda mer til feks 10,eller 10,5 mm har gjørt dette et par ganger å da er det så lite igjen av den bolten som sitter der å du klarer å pirke du ut med å bende å herje litt med en skrutrekker eller noe, å gå over med en gjenge tapp etterpå for å friske opp gjenga Takker for svar. Var på wurth`s nettside, fant ingen innsatser der, stikker innom butikken i morgen og hører. fikk knall service der sist gang jeg var der, trengte 1 mutter m12, men de hadde bare 25pk. endte opp med å kjøpe 25pk for 400kr pga god service av fyren osv. har fremdeles 24 igjen, hehe. Noen som kan svare sånn omtrentlig på spørsmålet om dette er en lett jobb for verksted? Leste om folk med samme problem i USA, de betalte i gjennomsnitt 20-25 USD for å fjerne bolten, gjenge opp og sette inn ny bolt (ikke inkludert pris for ny bolt). Altså 150kr. Kan tenke meg at her i norge kan jeg sikkert gange den prisen med 10 før jeg nærmer meg startsummen for at et verksted på bilen, altså ca 1500?
Rollerboy Skrevet April 24, 2013 Skrevet April 24, 2013 Dette skjedde meg nylig. Borret opp nye beine hull selv med drill. Og gjenget opp med m10 igjen. Brukte en halvtime på to hull ca. Kjørt en mnd nå, like fint med n god ny m10 som en utrustet m12! Verksted skal sikkert ha en 1500,2000,- for jobben sikkert.
Mr.Goodisland Skrevet April 24, 2013 Skrevet April 24, 2013 Om du allerede har borret et hull som er i midten er det bare å bore dette opp til 10,5 mm som er forboringsdiameter for m12x1,5 gjenger. Deretter er det bare å kjøre gjennom en m12 gjengetapp. Men dette forutsetter jo at det hullet du har borret er helt i senter.
joakimh Skrevet April 24, 2013 Skrevet April 24, 2013 du kan eventuelt slipe ned "hylsen" som gjenngene sitter i og få dreiet en ny og sveise den inn. diy bruket svingarmsbolt her Slavearbeider'n reagerte på dette 1
OrjanBmw Skrevet April 26, 2013 Forfatter Skrevet April 26, 2013 Blitt mye overtid i det siste, så har ikke fått begynt skikkelig. Var innom meca. De mente ca 1-2 timer per side, altså 2-4 timer, sannsynligvis mellom 3-4 timer mente de, totalpris 3300-4400 kroner. Så jeg skal sjekke med et annet verksted, evt forsøke selv å borre ut og gjenge opp. Tenkte å dra innom wurth i lunsjen i morgen for å se om de har time-sert/helicoil i størrelse 'm12/1,5' krysser fingrene for det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå