Gå til innhold

Forsikre ombygd bil?

Tare Jansen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Det finnes sikkert flere slike tråder, men jeg lager ny!

Hvordan forsikre en ombygd bil?

Ser det er flere meninger om dette her inne, noen mener den SKAL forsikres som en 320 selv om den er ombygget til M3, fordi det fortsatt står 320 i vongkortet. Men hva dekker evt forsikringsselskapet da?

Erfaringer, meninger, synspunkter, fakta, kom med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E30 320 står forsikret som 325 turbo intercooler med høyere effekt.Godkjent ombygget.

Det kan gjøres på flere måter alt etter hva dekning man skal ha osv.

Ser ikke helt poenget i å diskutere det så lenge man ikke har et eksempel å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss bilen er godkjent ombygd til M3 feks som min E46 så blir bilen uansett forsikret som M3.

Biler forsikres etter motorstørrelse og hk osv å det kommer opp på pcen dems uansett at det er 3.2 og 343hk...

Og forresten kun Gjensidige jeg har funnet som forsikrer sånne biler med førere under 30år nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E30 320 står forsikret som 325 turbo intercooler med høyere effekt.Godkjent ombygget.

Det kan gjøres på flere måter alt etter hva dekning man skal ha osv.

Ser ikke helt poenget i å diskutere det så lenge man ikke har et eksempel å komme med.

Eksemplet er vel dog kanskje en 320 bygget om til M3, siden det står nevnt. Er ikke ute etter en diskusjon, men hvordan folk gjør det, hvordan det bør gjøres. Er selv usikker på hvordan iom at jeg har lest mye rart her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss bilen er godkjent ombygd til M3 feks som min E46 så blir bilen uansett forsikret som M3.

Biler forsikres etter motorstørrelse og hk osv å det kommer opp på pcen dems uansett at det er 3.2 og 343hk...

Og forresten kun Gjensidige jeg har funnet som forsikrer sånne biler med førere under 30år nå

Kjekt og vite, er jo gjensidige jeg bruker også så det passer fint ;) Så premien om det skulle skje noe, som feks tyveri blir også da som en M3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kjekt og vite, er jo gjensidige jeg bruker også så det passer fint ;) Så premien om det skulle skje noe, som feks tyveri blir også da som en M3?

Ja bilen kommer opp som effektmessig M3 i systemet dems å du må da betale som en M3 å skal få igjen som en M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis mye forskjelligt ute å går her.

Eg har snakket med mangen om en ombygd M5 . Det er ingen av dei eg har snakket med som får opp at det er en M5. Eg måtte faktisk sende vognkortet til gjensidige for å vise at det sto Ombygd til M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydligvis mye forskjelligt ute å går her.

Eg har snakket med mangen om en ombygd M5 . Det er ingen av dei eg har snakket med som får opp at det er en M5. Eg måtte faktisk sende vognkortet til gjensidige for å vise at det sto Ombygd til M5.

Er heller hjernekapasiteten på folka mann prater med tror jeg ;) greit at di ikke ser M3 eller M5 men 343hk i en 320? Eller 400hk i en 520? Bør ringe ei bjelle da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg snakket med selskapet mitt om dette fikk jeg beskjed om at bilen skulle forsikres etter det den var typegodkjent som, men dersom de var svært påkostet kunne jeg få tatt takst på den av en representant fra forsilringselskapet.

Dette fikk jeg gjort da jeg hadde en Audi 100 2,3 quattro som var komplett godkjent ombygget til Audi 200. 20v turbo. En liten stund etterpå ble jeg påkjørt og bilen ble kondemnert. Fikk tilbakebetalt fullverdi av bilen som 200 da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sto det mye rart !! -

jeg har hatt litt ombygde biler oppigjennom og erfaring med forskjellige modeller og utbetaling når det skjer en ulykke og tyveri.

har et eksempel her:

jeg hadde en 2000 modell 320cia som var godkjent ombygd til M3. denne er registrert som en 320cia, og i merknader står det godkjent ombygd med m3 motor osv osv osv. i alle systemer står det at bilen er en 320cia og at den har et slagvolum på 3,2 liter og hk 343. når en bil blir ombygd blir ikke orginal betegnelsen byttet grunnet lovverket.

dette forsikrer jeg da som en 320cia, med tilleggsverdi for ombyggingen. får dermed en fordel aktig pris fremfor en org m3, og får erstattet det en tilsvarende OMBYGD m3 koster.

jeg ble påkjørt bakfra av en bil i rimelig god hastighet så hele ræva på bilen ble trykket inn - det ble skader for 220 000 kr og det ville lønne seg for forsikringen og bygge opp bilen igjen. men jeg var ikke interessert i det så jeg fikk erstatning for det en ombygd tilsvarende m3 kostet på det tidspunktet.

jeg har vert i dialog med flere selskaper og de fleste lar deg velge om du vil forsikre som ombygd eller orginal- det lønner seg å gå for ombygd, for du får ikke en utbetaling til en "ny" orginal bil om du smeller din ombygde-

kjenner også neon som har fått frastjålet sine ombygde m3'er (forøvrig forsikret i samme selskap som meg) og de har fått utbetaling på en tilsvarende ombygd bil. disse var riktignok e36 så prisforskjellen er ikke så stor på disse.

poenget er at skal man kjøpe en ombygd bil er det 2 ting du må tenke på:

pass på at det er skikeklig ombygd.

ha GOD dialog med forsikringen og forsikre deg for det du faktisk har- altså en ombygd og IKKE orginal bil.

Ombygde biler er egentlig helt genialt ! har du rett forsirkingsselskap og en bra ombygd bil sparer man MASSE penger, og får gjerne en bedre enn orginal bil- da disse har vert tatt i fra hverandre og oftest (ikke alltid) byttet alt av dårlige deler under ombyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...