andersmoller Skrevet April 28, 2013 Share Skrevet April 28, 2013 Jeg kjøpte en e36 328i hos en privat via finn.no, etter 24 dager stoppet motoren å virke. Jeg har hatt den på værksted men de finner ikke ut hva det kan være, de kunne gravd dypere men det er lommeboken min som stopper det :-/ Da jeg kjøpte bilen sa selger at det ikke var noen som helst feil på bilen og at den framstod som ''Strøken''. Jeg betalte 80.000 for denne og synes det er litt i drøyeste laget at den skal ryke etter 24 dager, jeg har såvidt fått kjørt den og har verken herjet eller kjørt den hardt. Selger har heller ikke skrevet i salgskontrakten at bilen ''selges som den står''. Er det noen her som vet om jeg har noen som helst rettigheter på å få hevet kjøper eller få dekket reperasjoner på motor fra forgje eier? Jeg er ikke så smart på akkurat dette feltet her og kunne trengt litt hjelp, så vist noen har vært bort i noe lignende før hadde det vært til stor hjelp. Mvh. Anders Møller Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reihenmotor Skrevet April 28, 2013 Share Skrevet April 28, 2013 Hei. Etter min mening burde du ta dette på din egen kappe om dette ikke er noe selger åpenbart burde visst om. Dette er slikt som kan skje, og det er ikke rettferdig at forrige eier må betale for dette nesten en måned etter du overtok bilen. Ang. at det ikke står "selges som den står" i kontrakten, så er det vel ganske innlysende at bilen selges i den stand den er. Nå kan det jo også være at dette er en enklere feil, som en veiv- eller kamsensor som har tatt kveld, hjernen e.l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Ta en tlf til forrige eier og hør vennlig om han kan være behjelpelig med å spleise på feilsøking/reparasjonen. Kan være en ide og gjøre dette på et verksted som spesialiserer seg på BMW, viss du ikke alt har gjort dette. Har hørt om noen tilfeller der selger har endt opp å betale for problemer som oppstår i ettertid ved privatsalg/kjøp av brukte biler, men da etter en kamp gjennom forbrukertvistutvalget.. Kan også være en ide å lage en tråd med symptomer i det tekniske forumet, så kanskje du kan få noe konkrete muligheter for hva som ligger bak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Kjinner den men starter ikke? M52 er enkle motorer Trigger EWS bensinpumpe sikring på den lille plusskabelen som liger sammen med hovedstrømmen til batteriet Ville jeg satt en finger på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rollerboy Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Man kan ikke kreve å få dekket sånne feil av selger en mnd etterpå, når man kjøper privat! Å kjøpe bruktbil er et sjansespill det! Går snart ikke an å selge privat da , hvis man skal gi garanti og holde nye eier med deler/feilsøking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Kan lese om det her: http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867 I teorien er det som står der helt greit, men det utvalget som skal løse disse tvistene er nok litt vell forbrukerfokuser i følge det jeg har hørt. Bra for kjøpere, synd for selgere.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet April 29, 2013 Share Skrevet April 29, 2013 Du kan ha noe å fare med, men skal man reklamere i en slik situasjon, må du sannsynliggjøre at selger kjente til motorfeil. Det blir utfordringa. Gjør som foreslått, ta kontakt med selger for å evt få delt kostnader for å få en status. Helst på merkeverksted. Så får man ta løypa som den ligger etterpå. Dersom det finnes verkstedhistorikk på feilsøking for tilsvarende oppførsel/feil hos tidligere eier, har du en sterkere sak for å få selger til å stå for deler av kostnadene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Jeg kjøpte en e36 328i hos en privat via finn.no, etter 24 dager stoppet motoren å virke. Jeg har hatt den på værksted men de finner ikke ut hva det kan være, de kunne gravd dypere men det er lommeboken min som stopper det :-/ Da jeg kjøpte bilen sa selger at det ikke var noen som helst feil på bilen og at den framstod som ''Strøken''. Jeg betalte 80.000 for denne og synes det er litt i drøyeste laget at den skal ryke etter 24 dager, jeg har såvidt fått kjørt den og har verken herjet eller kjørt den hardt. Selger har heller ikke skrevet i salgskontrakten at bilen ''selges som den står''. Er det noen her som vet om jeg har noen som helst rettigheter på å få hevet kjøper eller få dekket reperasjoner på motor fra forgje eier? Jeg er ikke så smart på akkurat dette feltet her og kunne trengt litt hjelp, så vist noen har vært bort i noe lignende før hadde det vært til stor hjelp.Mvh. Anders Møller Har du tatt diagnose på den eller er det bare en gammeldags mekaniker som leker gjetteleken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Setter en 1000-lapp på at det er en bagatell. Tenningsfeil for eks. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian Skrevet April 30, 2013 Share Skrevet April 30, 2013 Haha... Herregud. Skal ikke være lett å selge bil nå til dags. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Dette høres ut som en bagatell. Jeg ville funnet feilen før jeg eventuelt kontakter selger. Er ikke hans feil at ny eier ikke er bilkyndig. Når en kjøper så gamle biler må en nesten være det for å unngå høye verkstedutgifter. For å ha krav om heving av kjøp må en bevise at selger visste om feilen ved salg og bevisst skjulte dette mot kjøper. Når motoren stopper nesten en mnd. i ettertid har jeg litt vanskelig for å tro at dette er tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersmoller Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2013 Jeg kan mye om biler, og bmw spesielt, jeg har skiftet kam og veivsensor, jeg har tatt diagnose på den, jeg har byttet dyser, byttet coiler og nye tennplugger, jeg har lekkasjetesta for å se om topp-pakninga er røke, og fant ut hin dagen at oljen var grå og at det var spon i olja som tyder på motorras, og har kontaktet selger angående dette, har har nå sendt meg en melding på telefonen der han skriver om feil på bilen som han aldri nevnte i annonsen eller salgskontrakta, så jeg har nå tatt en kopi av både annonsen, salgskontrakta og meldingen jeg fikk av selger på mobilen. Og håper på at forbrukerrådet kan være behjelpelig på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Mai 6, 2013 Share Skrevet Mai 6, 2013 Det er de garantert behjelpelig med hvis ting er som du sier, det er grunnlag for heving av kjøp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OrjanBmw Skrevet Mai 6, 2013 Share Skrevet Mai 6, 2013 Vær obs da, behandlingstiden hos forbrukerrådet er ca 4-7 Mnd avhengig av saksbehandler, så må saken tas videre i FTU for å bli rettskraftig, regn ca 3-4 Mnd før saken tas opp. Snakker av egen erfaring, tok 11Mnd og de hadde alt av dokumentasjon fra dag 1. Riktignok var min saksbehandler sykemeldt i 3mnd før hun jobbet én uke for så å ta 2 ukers ferie, i den tid stod min sak helt stille.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
andersmoller Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2013 Gud hjelpes, og jeg som kjøpte ny bil for å ha noe å komme meg frem og tilbake fra jobb med, det gikk jo bra -.- Jaja får bare ha tolmodighet, så får vi se hva som skjer, selv om jeg er dritt lei av å ikke ha en bil å kjøpre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå