Stian.N Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Kanskje på tide å lage en liten tråd på 523'en min da den bynner å få en liten plass i hjerte mitt vel mest på grunn av at den har blit påkostet astronomiske summer I fjor sommer (2012) dro jeg og en kamerat til bergen for å hente en tilsynelatende pen e39, bilen var både nettop EU godkjent å tilstandstestet hos NAF før vi dro ned. Vi dro fra Tromsø til bergen tidlig en fredag møtte en meget hyggelig bergenser som hadde eid den fra den var ny! Bilen var en 05/1998 523i manuell, Arktissilber.Etter en kjøretur med meg bak rattet fra flyplassen og hjem daværende eier ble bilen sett godt igjennom å det ble sjekket og forklart diverse duppeditter som denne bilen var utstyrt med.bilen var det ingenting feil med, både tight og fin å kjøre med samt den så generellt bra ut for uten et par små bulker og en ripe man ikke ser på langt hold. men dette overlevde jeg fint.Ble invitert inn for å signere papirene og fikk servert cola samtidig. Flotte greier!Da var jeg offesiell eier av bilen og ''gamle-eier'' ga god veibeskrivelse ut av bergen og fikk printet ut et veikart som visst nok funket 10 ganger bedre enn den forbannede telefon navigasjonen...Han ledet vei ut av sentrum i sin splitter nye BMW X3 og vi skillte lag på en bensinstasjon litt utfor bergen. Da bar det den lange veien mot Tromsø by!Slik så bilen ut. ''profft'' bilde.etter et par timers kjøring gjennom rundt 100 tuneller utfor bergen en plass. Var et knall vær! å måtte ut å strekke litt på føttene. Lars i blått kan ikke begripe at jeg eier denne pærlen å måtte jo såklart ha det berømte Lærdal tunell bilde!etter enda mer kjøring en plass mellom fauske og mo i rana?Lars photobombe som vanlig.Og etter alt for mange timer, alt for mange søppelmåltid på bensinstasjoner å ikke minst grilling av rema 1000 sitt fineste kjøtt, er vi endelig Hjemme i Tromsø på søndag.å Bilen som erstattes (e34) er en anelse misunnelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasseln Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Gratulerer med ny E39! Ser tilsynelatende veldig flott ut, hva er planene fremover? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Mai 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2013 Det har skjedd mye siden bildene over ble tatt!Planen er å holde bilen Clean uten så veldig mye annet enn senk og en leppe på orginalfronten samt noen fine felger Per dags dato er dette byttet/montert: coilovers! Bilstein b14.Faceliftlykter rundt om.hvite bliklys i skjerm.Cdspiller byttet til en 1din, Orginal spiller blir selvfølgelig beholdt!Nye felger, ekte BBS RC 061/062 18" .Nye dekk, toyo proxes t1 sport.m5 stabstag bak med orginale foringer.Ellers er listen lang for slitedeler som er byttet, men for å nevne noe:dynamo.servopumpe.reim.bremseskiver og klosser rundt om (fremme må skiver byttes da det er kast i venstre )klimagass.osv...Men her er noen bilder i ettertid!gjore seg med Facelift dette var vel det første jeg gjore med bilen.så kom vintern...så rundt juletider kom halvskattlønna og en veldig fin julegave i posten fra meg Til meg nye senterlogoer ble kjøpt og limt på. rundt 1000kr kun for 4 logoer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Mai 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2013 Testet den gule lyktefilmen fra biltema på tåkelysene i dag, blei faktisk ganske bra! må vel opp med bilder av det senere.Ellers er orginal Alpina frontleppe kjøpt, gleder meg til å få den lakkertog montert!Coilovers er nesten justert riktig, kanskje litt lavere bak. å sommerfelgene er montert.Er nesten bare vellstand! For uten at toppakningen mest sansynlig er gådd å bilen oser ut hvit røyk når jeg passerer 4k omdreininger... utrolig rart da jeg alltid har kjørt bilen silkemykt 20-30 minutter etter temperaturnålen har stoppet midt på 90 grader. Ser lite vits i å bruke gammel motor med ny pakning.Så meg nødt å bestille ny ''brukt'' motor koed.no samt alt av pakninger - slipesett, toppakning, toppbolter og veivhusventilasjon er bestillt i tilegg. Tar ingen kjangser, her byttes det meste. Samt at motor fraktes til Trondsen auto BMW som tar seg av vanosjusteringen og etterstramming av vitale bolter.''ny'' motor er gått 215000km, men blir nøye gått i gjennom før montering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Mai 1, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2013 Litt bilder hvordan bilen ser ut i dag!Alpinaleppe nettop andkommet i posten og prøvemonteres blir knallbra!ute på en liten kjøretur møtte jeg på en veldig pen e28 525 med noen fine RS 16" i samme farge som mine, så da var det obligatorisk å ta disse bildene bbs sticker på leppen må man ha. smak og behag, men syntes det blei tøft jeg ET 20 8" fremme og ET 22 9" bake....Ser ut til at man trenger spacer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsi Skrevet Mai 1, 2013 Share Skrevet Mai 1, 2013 Det her kan jo bli bra.. Her må jeg følge med ser frem til bilder med hjula på (Edit : var litt raskt ute der.. Men dette ser jo meget bra ut ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasseln Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Så unektelig bra ut med de rc hjulene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Mai 2, 2013 Share Skrevet Mai 2, 2013 Så unektelig bra ut med de rc hjulene! +1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Mai 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2013 Takker folkens! Artig med god tilbakemelding !kjører på med en liten update:Blir mye venting for tiden...som nevnt er komplett motor og litt snacks som blandt annet powerflex til stabstag forran bestillt fra koed, men er enda ikke sendt selv om det ble bestillt for 1 uke siden.. men men, bilen går enda fint å kan sikkert vente.Har også Bremseslanger rundt om bilen liggende, samt kyllingbein rundt om og nye bremseskiver fremme. Sistnevnte blir ikke montert før disse blir montert, et par casterstagforinger jeg er veldig spent på tru om man vil merke bedre styrerespons?De gamle casterforingene er slitte og er nok synderen for å ha laget kast i bremseskiven. Det lokale BMW verkstedet fortalte meg at om en monterte nye bremseskiver når man hadde slitte casterstagforinger kunne man få kast i skivene så tidlig som en måned etter montering. Det skal ikke skje.Ellers blei det jo en liten vask av bilen i dag, prøve ut en felgrens uten syre for alufelger fra esso som funket helt ok til dagens jobb Ren og pen blandt ellers skittene biler! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snowgoon Skrevet Mai 6, 2013 Share Skrevet Mai 6, 2013 Var fin denne her. Første E39 jeg har sett som jeg synes var fin med slike felger. Tommel opp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2013 Takker, arti å høre Men er ikke bare lykke og grønne skoger!Vi liker skittene piker, men ikke skittene felger Dårlig vær og mye støv på veiene får felgene til å se ut som om de har vert brukt i offroad, dette klarte ikke esso sin felgrens å løse opp.Jeg er på grensen til manisk når der gjelder å holde felgene rene og pene uansett vær. En kollega som driver med bilpleie hadde noen tips om grundig rens, da esso sin felgrens ikke fikk vekk skiten som hadde samlet seg den siste uken.Løsningen:Surfex middel. kjempegreier som er skånsom mot aluminiumet på felgene. Har kanskje ikke nevnt det, men felgkanten har fått fjernet klarlakken og blitt polert. Aluminium er ikke glad i sterke felgrenser med sterke syrer, dette kan sette kjemiske spor i selve metallet som kanskje ikke lar seg fjerne. så er viktig med en felgrens beregnet for alufelger. gikk faktisk ganske greit å pensle på rensen før spyling da det løste opp skiten bedre. var litt redd for riper etter penslingen, men gikk greit. ingenting litt polish ikke klarer å fjerne!fargen så litt lys ut her men er nok bare blitzen på kameraet som fikk felgen til å virke mye lysere.Blei bra til slutt Det ligger i detaljeneskitten bil igjen. velkommen til Tromsø Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Mai 9, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2013 Noen som vet om det finnes forsterkede dempertårnlager til e39? en combo av elendige veier å stivt oppsett har tatt knekken på det ene tårnlageret fremme.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elliott Skrevet Mai 9, 2013 Share Skrevet Mai 9, 2013 e39 preface og e46 preface er helt ufattelig kul med standarfangere! Bare du har noen gromme hjul og skikkelig lav! Men ikke sett på alpina-leppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian.N Skrevet Juli 7, 2013 Forfatter Share Skrevet Juli 7, 2013 hadde en liten photoshoot i salangen med søskenbarn og en kamerat En ganske orginal 200sx med chip og litt smådiverse og en orginal ganske pen lexus is 300 sportcross (1 av 4 i norge?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joachim sørlie Skrevet Juli 7, 2013 Share Skrevet Juli 7, 2013 Fin denna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå