Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en 520 DA E61 2010mod.

tenker og bytte olje ca hver 10K som jeg alltid ha gjort, men hvilken olje anbefaler dere her inne?

hvordan er det med bytte på av olje på automatkassen i denne? noen som vet noe om hvilke intervaler det er? har manualen, men alt står på tysk og kan ikke si jeg er så fryktelig flink i tysk :oops:

Skrevet

Hei

Motorolje:

Det er vanskelig å anbefale noe annet en det BMW anbefaler. Pkt 1 - følg instruksjonsboka på type olje og viskositet, dersom denne er vanskelig å forstå så kan du gå inn på Castrol sin hjemmeside å få korrekt oljetype. Her her en link: http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074859.

Vil legge til at Mobil 1 har også meget bra olje. Intervaller er avhengig av hvor mye du kjører, jeg bytter en gang i året og det holder for meg, men kjører du mye over 10 000km så ville jeg ha vurdert å bytte før BMW sier du skal bytte, dvs 34 000km på de nye bilene.

Automatkasse:

Oljen på automaten skal byttes, hyppighet kan variere fra modell til modell, har du ikke gjort denne jobben tidligere så ville jeg anbefalt å sette bort jobben til et autorisert bilverkstedet som kan denne jobben. Kassen skal flushes med mye olje. Intervaller her er jeg ikke helt sikker på, men rundt 60-80 000km da bør du få gjort det.

slik er det :-)

Skrevet

Jeg har en 08 E61 520 d og bytter 2 ganger i året. For meg tilsvarer der ca 12000 km pr skift. Jeg bruker 5w30 olje av høy kvalitet, fra GM.

Automatolje ble bytta på 88000 på min og jeg skal bytte igjen når den har gått 60k etter dette.

Skrevet
Hei

Motorolje:

Det er vanskelig å anbefale noe annet en det BMW anbefaler. Pkt 1 - følg instruksjonsboka på type olje og viskositet, dersom denne er vanskelig å forstå så kan du gå inn på Castrol sin hjemmeside å få korrekt oljetype. Her her en link: http://www.castrol.com/castrol/sectionb ... Id=7074859.

Vil legge til at Mobil 1 har også meget bra olje. Intervaller er avhengig av hvor mye du kjører, jeg bytter en gang i året og det holder for meg, men kjører du mye over 10 000km så ville jeg ha vurdert å bytte før BMW sier du skal bytte, dvs 34 000km på de nye bilene.

Automatkasse:

Oljen på automaten skal byttes, hyppighet kan variere fra modell til modell, har du ikke gjort denne jobben tidligere så ville jeg anbefalt å sette bort jobben til et autorisert bilverkstedet som kan denne jobben. Kassen skal flushes med mye olje. Intervaller her er jeg ikke helt sikker på, men rundt 60-80 000km da bør du få gjort det.

GS anbefalte bytteintervall på ZF kassene på E60/61 dieselmodellene på 200.000 km.

Skrevet
Hei

Motorolje:

Automatkasse:

GS anbefalte bytteintervall på ZF kassene på E60/61 dieselmodellene på 200.000 km.

Hei

Ja serviceintervaller er et hett tema, svaret er avhengig av hvem du spør, det jeg mener hvem er det som skal tjene pengene av deleleverandør eller serviceverksted. De serviceintervallene som oppgis av leverandør/bilfabrikant er drift under ekstreme gunstige forhold, disse forholdene finner du dessverre ikke i Norge. Ta f.eks Volvo, de har insett at de måtte korte ned på serviceintervallene på automatkassen grunnet mange uforståelig havarier. For min del så kan folk kjøre 200 000km mellom oljeskiftene på kassa, jeg kjører 3 år med ca 10 000km pr år mellom hver gearoljebytte på automaten. Har jeg hatt havari eller annen problem -- nei.

Skrevet
Hei

Motorolje:

Automatkasse:

Hei

Ja serviceintervaller er et hett tema, svaret er avhengig av hvem du spør, det jeg mener hvem er det som skal tjene pengene av deleleverandør eller serviceverksted. De serviceintervallene som oppgis av leverandør/bilfabrikant er drift under ekstreme gunstige forhold, disse forholdene finner du dessverre ikke i Norge. Ta f.eks Volvo, de har insett at de måtte korte ned på serviceintervallene på automatkassen grunnet mange uforståelig havarier. For min del så kan folk kjøre 200 000km mellom oljeskiftene på kassa, jeg kjører 3 år med ca 10 000km pr år mellom hver gearoljebytte på automaten. Har jeg hatt havari eller annen problem -- nei.

Helt klart en fordel å bytte olje på automaten, men 30.000 km er nå å ta hardt i syns jeg. Jeg vil heller si 60-100.000 km.

Husk at det er veldig få BMW'er med girkassehavari. Se på alle E60'ene som går rundt på veiene, de aller fleste er eid av helt vanlige folk som ikke er noen form for entusiaster. De følger fabrikkens anbefalinger og bytter aldri oljen. Men svært få av disse har problemer selv om de er kjørt over 200.000 km. På diverse forum finner man selvsagt en del havarier, eller folk som har hørt om det nettopp fordi det er slike ting man diskuterer på et forum. Man starter ikke en tråd for å fortelle at man vet om biler som ikke har havarert, dermed ser ofte problemene større ut enn de er. Bare se på diskusjonene om vanos, mange har fått for seg at vanosen bare holder fra 10-60.000 km, det er så feil som det kan bli. Dette er fordi mange oppfatter det noen har skrevet på et forum som fakta, eller tar informasjon fra de som selger alternative pakninger som fakta.

Skrevet

De fleste rendyrkede automatkasseverksteder anbefaler ca 60.000km intervall på automatkasser som har normal bruk.

Snakket med en kar fra GIK turbo engang og han sa 10.000km på motorolje hvis du ville ha lang levetid på turboen.

Skrevet

30k km er kort, men som dere ser litt lengre oppe i tråden så anbefaler jeg å bytte olje på 60-80k km. Kjørelengde er en ting men alder på oljen er en annen ting, kjører du lite (som meg) så bytter man olje på antall år, f.eks 3-5 år og ikke antall kjørte km.

Jeg har sett inne i flere automatkasser etter at de har gått flere hunde tusen km uten bytte av olje, den røe fina oljen er blitt helt svart med mye slam og spon, slik skal ikke mine kasser se ut. Når jeg har byttet olje så kjenner jeg det på kassen, den girer mye finere og mykere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...