bmwe90325 Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Slenger meg på her jeg og. Har en -05 325ia som jeg kjøpte for en liten stund siden, nå gått 70'km. Kort tid etter jeg fikk den begynte den med litt ulyder når den gikk. Så på Youtube at BMW begynte sånn når olja var dårlig. Ga den en runde qmi motorvask, nytt filter, castrol Edge fst og qmi motorbehandling. Det tok knekken på tikkingen. Finnes det en bedre olje jeg burde bytte til neste gang? Ser jo at castrol får litt ymse skussmål. For å omfurmulere meg litt, er det noen som stikker seg ut som bedre enn andre? Er jo et hav av oljer som er sertifiserte osv, ser jo at mekonomen har egen olje osv.
Odd-M Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Du finner alltid noen som mener at A er dritt og at B er bra. Så finner du noen som mener at A er bra og B er dritt. Så finner du noen som mener at både A og B er dritt, du må ha C. Men det er selvsagt noen som mener at C også er dritt, du må KUN fylle på D. En kar har en gang havarert en motor som han mener skyldes D, så han er helfrelst på E. Et par stykker mener at A og C er greit nok, B kan til nød brukes, E kan ikke brukes, men D er det absolutt beste. Skal jeg fortsette, eller tar du poenget mitt?
John Kr Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Du finner alltid noen som mener at A er dritt og at B er bra. Så finner du noen som mener at A er bra og B er dritt. Så finner du noen som mener at både A og B er dritt, du må ha C. Men det er selvsagt noen som mener at C også er dritt, du må KUN fylle på D. En kar har en gang havarert en motor som han mener skyldes D, så han er helfrelst på E. Et par stykker mener at A og C er greit nok, B kan til nød brukes, E kan ikke brukes, men D er det absolutt beste. Skal jeg fortsette, eller tar du poenget mitt? Beklageligvis er det slik Dette går på erfaringer, følelser og kanskje mye annet også, men jeg trur nok det er siste gangen jeg fyller Castrol, jeg vil nok gå over til Mobil 1 ESP som anbefales av BMW.
Morty999 Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Du finner alltid noen som mener at A er dritt og at B er bra. Så finner du noen som mener at A er bra og B er dritt. Så finner du noen som mener at både A og B er dritt, du må ha C. Men det er selvsagt noen som mener at C også er dritt, du må KUN fylle på D. En kar har en gang havarert en motor som han mener skyldes D, så han er helfrelst på E. Et par stykker mener at A og C er greit nok, B kan til nød brukes, E kan ikke brukes, men D er det absolutt beste. Skal jeg fortsette, eller tar du poenget mitt? Beklageligvis er det slik Dette går på erfaringer, følelser og kanskje mye annet også, men jeg trur nok det er siste gangen jeg fyller Castrol, jeg vil nok gå over til Mobil 1 ESP som anbefales av BMW.
Recon Skrevet Juli 30, 2013 Skrevet Juli 30, 2013 Det er nok vanvittig mange tilfeldigheter som spiller inn når det kommer til hvorfor personer synes en olje er bedre enn den andre. F.eks at man akkurat har skiftet til en annen oljetype så gikk motoren nærmest til helsike.. (som den nok ville gjort uansett) Så tilfeldige erfaringer spiller nok mye inn. Er enig med Odd-M Kvaliteten og om den oppfyller kravene burde egentlig holde for å kjøpe olje til motoren.. Det viktigste er nok ikke om du bruker mobil eller castrol (så lenge de oppfyller kravene), men intervallene på hver oljeskift.
FritzP Skrevet August 2, 2013 Skrevet August 2, 2013 Har nå kjørt en del mil på Castrol oljen etter førstegangsservice. Da jeg tappet av original oljen så var den fortsatt blank og ren, jeg byttet oljen etter 2500km. Bare etter noen mil med Castrol så har den blitt svart, men har en merkelig svart farge som jeg ikke liker og heller ikke er vant med. Egentlig har jeg aldri hatt noe tru på Castrol og spesielt ikke etter dette. Først synes jeg den ble svært raskt svart, vesentlig raskere en andre gode oljetyper som jeg har erfaring med, det jeg vet er at Castrol har mye svovel i seg, kanskje dette medfører at oljen blir svart av seg selv når den blir varm. Oljen skal ikke bli svart av en ren motor, så argumentet for at den renser meget godt holder ikke her. Trur ikke denne oljen kommer til å bli i min motor så lenge, blir nok til at jeg går over til noe annet som jeg stoler mer på. Originaloljen på din bil var nok høyst sannsynlig også Castrol, da det er nettopp Castrol som er leverandør av smøremidler til BMW. Om din bil har dieselmotor så er det helt normalt at motoroljen blir svart etterhvert, det er faktisk et tegn på at oljen gjør jobben sin at oljen blir svart. At Castrol er et topprodukt når det gjelder smøremidler er det vel ingen som helst tvil om, det som er mest viktig er at en bruker riktig spesifikasjon, og at en skifter oljen, gjerne oftere enn serv.indikatoren sier. Jeg har i mange år brukt Shell olje på både bruksbil og løpsbiler uten noen problemer relatert til olje, selv om det nærmest har vært synonymt med å banne i kirka.
LydMekk Skrevet August 3, 2013 Skrevet August 3, 2013 På min 330 E46 bensin så forsvant en svak tikking og motoren ble stillere(!) ved skifte til Castrol Edge. Fungerer perfekt i min så anbefales i E46 i hvert fall. Enig med ovenstående i at det er viktigere med hyppige skift enn på død og liv hvilket merke man bruker så lenge man holder seg til en av de store produsentene. Skal snart skifte i min nye E38 730D og tenkte å prøve Castrol Edge der også.
El-Rabiato Skrevet August 3, 2013 Skrevet August 3, 2013 Har god erfaring med Dynocat olje på mine BMW`r og Yamaha XJ900 og Honda CBX 1000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå