Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Tenker å skifte oljefilter nå. Noe jeg bør være obs på å få den av? Hvor ofte bør et oljefilter på en slik bil byttes?

Bør man og skifte olje også da?

Skrevet

Ja, det var det jeg og mente! Men ang oljefilter. Er det noe problem å bytte? Hørt det sitter litt fast? Hva er intervall på skifting for hver gang?

Skrevet
Ja, det var det jeg og mente! Men ang oljefilter. Er det noe problem å bytte? Hørt det sitter litt fast? Hva er intervall på skifting for hver gang?

Om filterhuset er det samme som på bensinmotorene kan du bruke en 36 mm pipe til å ta det av med, eller du kan bruke sen sånn oljefiltersak som brukes til å løsne oljefilter med. Jeg har en sånn der reima er av gummi (dårlig type jeg har), den har litt lett for å gli så jeg bruker en stor vannpumpetang på nedre del av filterhuslokket. Det går helt fint.

Skrevet
Har du ikkje service/oljeskiftindikator i dashbordet?

Joda, stemmer det. Men leste her forleden en tråd om diesel motorer at olje og oljefilter kunne mann skifte oftere enn intervaller sier!

Skrevet

Om filterhuset er det samme som på bensinmotorene kan du bruke en 36 mm pipe til å ta det av med, eller du kan bruke sen sånn oljefiltersak som brukes til å løsne oljefilter med. Jeg har en sånn der reima er av gummi (dårlig type jeg har), den har litt lett for å gli så jeg bruker en stor vannpumpetang på nedre del av filterhuslokket. Det går helt fint.

Ja, så det er ikke være? Leste at det var en slags pakning som man kanskje må kjøpe ny når jeg åpner den?

Skrevet

Ja, så det er ikke være? Leste at det var en slags pakning som man kanskje må kjøpe ny når jeg åpner den?

Du bytter o-ring på det hver gang, men denne O-ringen følger med det nye filteret du kjøper, det samme gjør ny skive til tappepluggen under bilen.

Skrevet

Og du har ikkje oljetank. Oljen blir lagra i bunnpanna på motoren ;) Høres ut som at du bør spørre en bilkyndig med å hjelpe deg å skifte olje, slik at du ikkje skader motoren din ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...