Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey! Emne ble litt rart men skal nå prøve å forklare bedere. :-)

Har en M62B44 som denne plastikk- skinna som registerkjedet slider inntil gikk i tusen knas på, dette resulterte da med at jeg valgte å bytte alt av skinner og kjeder samt masse pakninger som var "på veien" mot registerkjedet.

Da tiden var kommet for å starte å fyre opp motoren fylte jeg på 1,7 liter for mye olje på motoren samtidig som nesa på bilen stod å pekte oppover, dette merket jeg jo godt når jeg fyrte opp motoren da det veltet ut med blårøyk ifra eksosen.

Dagen etter så tappet jeg bilen for olje for å komme inn på minimim og max på peilepinnen et sted å fyrte opp og lot bilen stå på tomgang med forsatt like mye blårøyk. Har da forhørt meg litt rundt og fått som "svar" at det er sikkert det er blitt med mye olje i forbrenninga og det ligger mye olje i eksosen, så dette må bli kjørt ut for å bli kvitt det.

Har igår og idag kjørt en ca 50 km med MYE stopp og start for å la motoren jobbe godt og få eksos anlegget godt å varmt for å få ut olja, føler kanskje det har blitt noe bedre da blårøyken har blitt noe mildere i mengden og kommer ved bestemte "tider".

Har hatt noen små pitstop ved å prøve å kjøre hageslangen opp i eksosanlegget for å fylle det opp med vann og igjen ut å kjøre det godt og varmt for å prøve å få blåst det ut, føler at den siste turen etter dette så er det blitt noe mindre, men er forsatt ganske store mengder blårøyk. Når jeg fyrer opp motoren med vann i eksosanlegget ser man tydelig at det er olje i vannet.

Den siste test turen tok jeg uttover på en landevei med liten trafikk for å prøve å forstå når problemet oppstår og fant ut av at under fult pådrag og gjevnt pådrag ( ca 1 liter på mila ifølge liter'på'mila'visern under turtalls klokka ) så er det ikke noe røyk, men ved motorbremsning da velter det ut med røyk.

Dette får jeg ikke helt til å gå opp i hodet mitt for under pådrag mener da jeg at det bør være mest blårøyk ut av endestussene med tanke på eksosflowen, men starter nå å tenke på at kanskje det er noe annet i motoren som har tatt skade av at det har hvert for mye olje i systemet når det kun er ved motorbremsning uten noen form for arbeid på motoren..

Er det noen som har en anelse, erfaring eller tror hva som kan være problemet?

Edit: Snakket med min "lokale mekaniker" gkw89 her på forumet og han var ganske sikker på at det er ventiltetningene da problemet kun oppstår ved motorbrems, har nå googlet dette litt å ser at motorbrems og ventiltetninger gjerne er et samme problem i de fleste tilfeller..

Skrevet

Hvor lenge å hvor høyt turtall kjørte du med 1,7 liter for mye olje ?

Hvis du har kjørt med høyt turtall med høyt oljenivå kan du ha knust stemplene, mye kan ha blitt slått skeivt inni motorn. Sprengte tettinger/pakninger er normalt at skjer med så mye oljetrykk.

Skrevet

kan veivhus ventilen ha tatt kveld? hyler det noe av motoren på tomgang? er det sugelyd når du drar opp peilepinnen / skrur opp oljelokket?

Skrevet

Når du skrudde på eksosmanifolden, brukte du da olje på gjengene for at de skal gå litt lettere i? Dette gjorde jeg engang, og da var det noe enormt med blårøyk bak bilen. Lå som en tykk skodde bak bilen. Det jeg gjorde da var at jeg tok av manifolden og gjorde ren gjengene på boltene skikkelig med papir og bremserens.

Da var alt i orden, ingen mer røyk. Så det som gjør dette mest sannsynlig er at litt av den oljen på boltene blir forbrent og kommer ut eksosen.

Skrevet
Hvor lenge å hvor høyt turtall kjørte du med 1,7 liter for mye olje ?

Hvis du har kjørt med høyt turtall med høyt oljenivå kan du ha knust stemplene, mye kan ha blitt slått skeivt inni motorn. Sprengte tettinger/pakninger er normalt at skjer med så mye oljetrykk.

Dro den ikke mer enn 3-4 tusen for å høre på gangen oppover registeret for å høre/kjenne på motoroen om regkjedet stod riktig eller ei.. Bilen ble aldri kjørt med eller presset med for mye olje, kun tomgang og litt opp på turtall.

Knuste stempler og evnt. ting på halv tolv i motoren vil vel resultere med et merkbart effekt tap? Motoren er like kvikk som før og er ikke til å merke at det er noe galt med den, utenom denne røykskyen som forfølger bilen.. :P

Kan også legge til at pluggen i cyl nr. 5 har tendenser til å bli helt tilgrisa av olje og må vaskes av og til for at den skal klare å gå, dette kan vel også hinte om gående tetninger? Takk for svar! ;)

kan veivhus ventilen ha tatt kveld? hyler det noe av motoren på tomgang? er det sugelyd når du drar opp peilepinnen / skrur opp oljelokket?

Dette var det første jeg sjekket fordi det var noen rare lyder etter at jeg hadde demontert noe av motoren for å bytte dekselet til valleypan, dette viste seg å være ånderøret som går ifra veivhusventilen bak på innsuget og frem til motoren som satt litt for langt ned mot ene siden, fikk dytte opp dette og da ble alle ulyder borte.

Men ja, hadde opp selve veivhusventilen og sjekket membranen der og den var hel og fin etter omgangen med to much oil.. =) Takk for svar!

Når du skrudde på eksosmanifolden, brukte du da olje på gjengene for at de skal gå litt lettere i? Dette gjorde jeg engang, og da var det noe enormt med blårøyk bak bilen. Lå som en tykk skodde bak bilen. Det jeg gjorde da var at jeg tok av manifolden og gjorde ren gjengene på boltene skikkelig med papir og bremserens.

Da var alt i orden, ingen mer røyk. Så det som gjør dette mest sannsynlig er at litt av den oljen på boltene blir forbrent og kommer ut eksosen.

Har ikke rørt eksosmanifolden så dette kan ikke være problemet, for ca 5 tusen km så var eksosanlegget nede og jeg brukte ingen form for smøring på mutter/bolter, men takk for innlegget uansett! =D

Skrevet

En liten update som jeg kan legge til..

Startet motoren opp idag med ventil tikking og skrudde av med en gang, sjekket peilepinnen og denne var knusk tørr. Etterfylte med 3-3,5 liter med olje for å få den til litt under max igjen.. Har da kjørt en ca 5 mil og dette er jo et ganske sjukt olje forbruk og jeg starter å bli små redd for at det kanskje er mer enn bare tetningene som gir fra seg olje ( aner ikke hvor mye disse kan gi ifra seg men.. ).

Vil uansett demontere motoren igjen og få byttet tetningene og se om det blir bedre. :-)

Skrevet

Siden du har blårøyken ved motorbrems, dvs med lavest trykk i sylindrene så virker det som om at olje suges inn i sylindrene fra et sted. Enten opp via stempelringer, via ventiltetninger eller toppakning. Eksosflowen har ikke noe stor betydning når det kommer til olje i eksosen, ryker som bare juling uansett. Blårøyk og motorbrems er typisk tegn på dårlige ventiltetninger. Har du tatt en komptest for å sjekke hvordan det ser ut?

Skrevet

Siden det er pluggen på syl 5 som blir tilgriset så bør du sjekke kompresjonen på syl 5, hvis du har lite komp er det en sjanse for at stempelringene er fucked.

Skrevet

Har du sjekket veihusventilasjonen som star bak innsuget?

Den er skrud med 6-7 torx skruer.

Om det er feil med denne kan du få trykk i systemet og er heller ikke uvanlig.

Oljeforbruk ved motorbrems kommer som regel fra innsug/veivhusventilasjon eller ventiltetninger.

At det ligger olje rundt pluggene er helt normalt på denne motoren. Det fører ikke til forbruk av olje, men den kan begynne å fuske dersom det blir mye rundt plugghetten. Er bare å bytte toppdekselpakninger.

Skrevet
Siden du har blårøyken ved motorbrems, dvs med lavest trykk i sylindrene så virker det som om at olje suges inn i sylindrene fra et sted. Enten opp via stempelringer, via ventiltetninger eller toppakning. Eksosflowen har ikke noe stor betydning når det kommer til olje i eksosen, ryker som bare juling uansett. Blårøyk og motorbrems er typisk tegn på dårlige ventiltetninger. Har du tatt en komptest for å sjekke hvordan det ser ut?

Olje må suges inn et sted ja men fra hvor er jo det store spørsmålet.. Får prøve å få tatt en komptest for å se hvordan det ligger ann med stempelringene, håper sårt på at det er tetningene som er gående og ikke stempelringene mtp. hvor mye mer jobb det er og blir..

Det er altså KUN blårøyk ved motorbrems, da ifra kaldmotor/eksos til varm motor/eksos ( vet ikke om dette kan ha noe å si men bare så det er sagt.. :P )

Siden det er pluggen på syl 5 som blir tilgriset så bør du sjekke kompresjonen på syl 5, hvis du har lite komp er det en sjanse for at stempelringene er fucked.

Ja, skal prøve å få gjort dette imorgen! ;) Kommer tilbake med evnt. resultater.. :-)

Har du sjekket veihusventilasjonen som star bak innsuget?

Den er skrud med 6-7 torx skruer.

Om det er feil med denne kan du få trykk i systemet og er heller ikke uvanlig.

Oljeforbruk ved motorbrems kommer som regel fra innsug/veivhusventilasjon eller ventiltetninger.

At det ligger olje rundt pluggene er helt normalt på denne motoren. Det fører ikke til forbruk av olje, men den kan begynne å fuske dersom det blir mye rundt plugghetten. Er bare å bytte toppdekselpakninger.

Denne er sjekket og jeg antar at eneste problemet som kan/vil oppstå er er vel at denne membranen inne i dette dekselet ryker, som sagt over her så er denne membranen forsatt like fin som ny ( byttet for ca 5000 km siden ).

Denne ble da bytte pga. blårøyk ved oppstart som også er et typisk problem.. :-)

Olje rundt plugger er noe jeg har hatt problemer med, men er nå nye toppdekselpakninger så er intet noe form for mer olje som samler seg nede ved pluggene, sliter mest med cyl 5 som er tildekket i olje så den slutter å gi gnist.

Takk igjen for alle svar, setter pris på litt forskjellig syn og meninger! =D

Skrevet

Kan vel ikke komme opp olje rundt pluggen fra forbrenningskamret? Jeg byttet toppdekselpakninger på min også, men ble lekkasje igjen etter en stund..

Men så mye som 3,5liter på 5mil tyder på en alvorlig feil en plass.

Skrevet
Kan vel ikke komme opp olje rundt pluggen fra forbrenningskamret? Jeg byttet toppdekselpakninger på min også, men ble lekkasje igjen etter en stund..

Men så mye som 3,5liter på 5mil tyder på en alvorlig feil en plass.

Det er farlig mye ja.. Men det kan GODT stemme med tanke på røyken jeg legger etter meg på veien også, fordi det er helt for jævlig mye..!

Grunnen til at pluggen er druknet i olje er jo ved at det lekker olje ifra ventil tetningen, må jo være eneste måten..

Har forhørt meg med fler som sier at det er ganske sikkert det er tetningene som er problemet, og når jeg spør folk om hva dem tror om stempelringene så har alle sagt at da bør det komme røyk under pådrag også..

Skal ta en komp test etterpå så får se om jeg blir noe klokere av dette, kommer tilbake med verdier som jeg får.. ;)

Skrevet

Det er fysisk umulig at olje fra ventiltettninger legger seg rundt pluggen.. det kan kun komme fra den indre toppdekselpakningen, så den lekkasjen har ikke noe med forbruket og at det ryker blått..

Kan være ventiltettning som er årsak til forbruket siden det hydraliske løftere på denne kan lekkasjen bli ganske stor. Foreslår at du tar ut pluggene så ser du hvilken som er sotet.

Skrevet

Hey!

Vært noen dager med pause fra bilen nå, men tok en komp test for å få oversikt på dette.

Cyl 1-4 : 14 Bar

Cyl 5 : 9,5 Bar

Cyl 6-8 : 14 Bar

Altså så har alle sylinderne en lik komp uten om Cyl 5 som hele tiden har en plugg som blir drukne i olje, om dette trykket forsvinner opp eller ned vet man ikke enda men jeg har sett for meg det værste så stempelringer må byttes..

Hva tror dere om dette?

Jeg skal nå først demontere motoren igjen, og kun bytte ventiltetningene for å se om dette er feilen ( alltid greit å ta det kjappeste og billigste først før man starter med noe dyrere noe.. :-)

OM problemet med blårøyk og redusert komp forsatt er der så blir det kjøp av 8 nye stempelringer, lager oppe og ned til både veiv og råder og evnt. balansering av veiv og råder ( balansering av veiv med vekt kommer på 6500,- ). Delene har en pris på nesten 21 tusen hos GS uten rabatter, 16500,- med rabatter men kan få de til 13600 ifra Koed inkl. frakt.

Har bestemt for å bytte "alt" i blokka når den evnt. da skal ifra hverandre for da får motoren en overhaling som den helt sikkert ikke har vondt av etter straks 300.000 km.. :-)

Hva tror og mener dere om balansering av veiv og råder? Er vel absolutt ikke nødvendig, men har hørt man kan få en smule merkbar effekt om man er heldig om ikke en veldig fin gange på motoren ihvertfall. :-)

Det er fysisk umulig at olje fra ventiltettninger legger seg rundt pluggen.. det kan kun komme fra den indre toppdekselpakningen, så den lekkasjen har ikke noe med forbruket og at det ryker blått..

Kan være ventiltettning som er årsak til forbruket siden det hydraliske løftere på denne kan lekkasjen bli ganske stor. Foreslår at du tar ut pluggene så ser du hvilken som er sotet.

Tror du har misforstått litt, eller så har jeg forklart meg litt dårlig..

Det er inne i motoren pluggene blir nedsølt av olja, altså på elektrode siden av pluggen.. ;) Det er nye tppdekselpakninger så nå er det blitt tørt og fint nede rundt pluggene ( på utsiden av motoren ). ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...