Gå til innhold

E65 730d - defekt girkasse? (+ motorspørsmål)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da utvekslet noen e-poster med Mr. Ringstad, så det blir nok å ta en tur til RATS for olje/filterskift samt en liten prøvetur. Ole Ringstad later til å ha stålkontroll på disse kassene, så her føler jeg meg helt trygg :D

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

han er meget flink ja! Dog er prisene noe dyre... Husker min E32, innkjøpt for 25000kr... der skuille dem ha 24500kr for å overhale kassa.. :P

Skrevet

Au, det var mye! Pris får så være, blir uansett billigere enn på merkeverksted for min del (estimert til ca. 6000,-). Jeg gjør "alt" annet selv på mine biler, men akkurat dette har jeg lyst til å sette bort til erfarne fjellfolk, ikke minst pga. manglende utstyr og deletilgang.

Ser forresten at Wicky og jeg nesten er naboer? :)

Skrevet

Skal legge ut noen bilder etter at jeg har fått shinet den litt. Ser ut som et takras akkurat nå :( Kommer til å ta noen timer med vask og clay for å få av skiten. Får håpe helgen blir bra mtp. været :)

Skrevet

Hadde liknende problemer på en E60 530d fra 2004. Fikk en softwareoppdatering hos BMW, og da forsvant underlig nok alle problemer. (Det var på et tidspunkt snakk om å bytte girkasse, men det ble aldri noe av) Jeg tror kanskje jeg haddeforsøkt en oppdatering før jeg la igjen mange tusen hos RATS. Sistnevnte er vel forresten nå autorisert ZF-verksted?

Skrevet
Hadde liknende problemer på en E60 530d fra 2004. Fikk en softwareoppdatering hos BMW, og da forsvant underlig nok alle problemer. (Det var på et tidspunkt snakk om å bytte girkasse, men det ble aldri noe av) Jeg tror kanskje jeg haddeforsøkt en oppdatering før jeg la igjen mange tusen hos RATS. Sistnevnte er vel forresten nå autorisert ZF-verksted?

Ja det kan hende software hjelper på en del, men jeg skal uansett skifte olje og filter på den - det er på høy tid.

RATS er en samarbeidspartner med ZF nå ja, det står iallefall så på websiden deres.

En liten oppdatering rundt "merkelig" oppførsel på kassen: Kjører opp en ganske lang bakke, 60km/h og den holder fjerde gir. Holder jevn gass og hastighet hele veien. Når jeg så kommer til toppen og ut på flata, men holder nøyaktig samme trykk på gassen, så girer den NED og ligger der i ti sekunder før den legger inn fjerde og like etterpå femte. Hva er dette for noe makaber logikk? :roll: "Turtallet økte litt, så her må vi gjøre stikk motsatt av det som er fornuftig"..

Skrevet

Er vel mer at den tenkte "Nå er sjåføren min driiiitt lei av å kjøre sakte...så jeg girer ned så han kan slepppe meg litt løs" :P

Er nok mer det at den girer ned fordi motstanden (vinkelen) minker, og når den da får samme gassrespons, men mindre motstand så føler bilen at du gir på (i ett sekund) så den girer ned. Men når du ikke endrer gasspådraget, samt ikke øker farten, så girer den opp og slapper av. Dette har skjedd med min E-klasse og S-klasse også.

Skrevet
Er vel mer at den tenkte "Nå er sjåføren min driiiitt lei av å kjøre sakte...så jeg girer ned så han kan slepppe meg litt løs" :P

Spot on tenker jeg :lol:

Ja det virker logisk det du skriver om vinkel. Det har skjedd noen ganger, så jeg har stusset litt på det. Uff, må gi meg med å skru av lyden på stereoen når jeg kjører bil. Legger merke til for mye "rart"..

Skrevet

Hei,

Da følte jeg for å komme med en komplett oppdatering rundt problemene, samt en mer grundig beskrivelse rundt "alt som ikke stemmer" i håp om at noen med erfaring med E65 har noen kjempegode råd :)

Denne posten blir nok "a wall of text", men jeg vil prøve å skape et komplett bilde av saken. Håper dere henger med ;)

Girkasse:

- Har endret karakter på giring (som nevnt innledningsvis).

- Legger også merke til tilfeller hvor den girer opp (f.eks. 3-4) hvor turtallet øker etter den har giret opp. Den vil legge seg ned på normalt nivå etter to-tre sekunder, men slik "sluring" har ikke vært normalt tidligere. Jeg klarer ikke å fremprovosere dette når jeg girer den manuelt. Er dette en clutch som slipper eller kanskje et converterproblem?

- Vibrasjoner under litt under middels aksellerasjon (eller kraftigere), spesielt merkbart i første og andre gir.

- Skal ta med bilen til RATS for prøvekjøring samt olje/filterskift så snart feriepengene kommer inn på konto.

Motor:

Med referanse til viewtopic.php?t=257427 som jeg skrev for noen uker siden, så ser jeg nå at det er fire glødeplugger som er defekte (i følge INPA) - noe som kan forklare ristingen ved kald motor. Det som derimot bekymrer meg langt mer er følgende:

- Føler at jeg har lite motorkraft, dog noe varierende. Har jeg f.eks. 60km/h og skal ta en forbikjøring, så girer den ikke alltid "langt nok ned". Det virker kun som at den girer ned fordi den får en kickdown-kommando, ikke pga. belastning. Bilen har (etter sigende) Hartge ECU, 271hk/~600Nm. Synes egentlig at min 2003 E39 525d (163hk) er like kjapp, men kan hende jeg har blitt for vant til E65-en..

- Litt drøyt lag når man trenger et lite spark. I kryss, rundkjøringer o.l. er det ofte man har behov for litt respons når man tråkker på pedalen, men dette synes jeg har blitt litt dårlig. Responsen varierer litt, men fra stillestående eller hvor turtallet er under 1000 rpm, vil det ta to-tre sekunder fra jeg har full pedal til det faktisk skjer noe. Turbolag eller ei vet jeg ikke, men trodde det skulle skje litt mer selv om turboen ikke var med i det hele tatt. Jeg tror jeg klarer 0-20 raskere på tråsykkel :o Innimellom så kommer den som ei kule da, så jeg blir litt forvirret..

- Kjenner litt mer vibrasjoner nå enn før selv om motoren er varm. Tendenser til litt lugging og variabel motoreffekt når jeg først har litt turtall.

Med disse problemene i hodet så har jeg selvfølgelig sjekket en del punkter;

- Denne modellen har to utløp fra bakre lyddemper, men jeg kjenner kun eksos ut fra det ene røret. Ser på bilder at denne trolig har en klaff som stenger det ene utløpet. Er det noen som vet hva kriteriet er for at den skal åpne? Er det noen måte for meg å tvangsåpne denne fra INPA slik at jeg kan teste funksjonen?

- Luftmengdemåler gir iallefall varierende verdier, men om det er korrekt vet jeg ikke. Verdiene jeg leser ut fra INPA ser ut til å være korrupte, trolig pga. versjonskonflikter (se screenshots under). Det ene bildet viser analoge verdier på tomgang, mens det andre viser verdier ved 1500rpm ved belastning (stillestående i 1. gir). Skulle kanskje ha lest ut dette ved normalt kjøring, men jeg har ikke batteri på laptopen og får dermed ikke kjørt noe sted mens dette er tilkoblet. Hva er forresten normal prosedyre for å kontrollere LMM via INPA?

kobafwwaadkhfihmff81_thumb.png

nb7tetsnhxt8kbrno1ok_thumb.png

- Jeg har nettopp fått varsel om at partikkelfilter må byttes, men dette er vel basert på helt rene kilometer-intervaller. Jeg har ingen feilmeldinger som tilsier at partikkelfilteret er tett (for den vil vel varsle om for høyt mottrykk?). Jeg lukter til stadighet at den kjører regenerering, skulle nesten tro bilen tok fyr av den varmen under der.

- Ved hjelp av Torque og en bluetooth OBD2-adapter har jeg helt uvitenskaplig lest ut litt verdier og jeg ser at maksimalt ladetrykk jeg oppnår er ca. 1,4 bar.

- Har lagt merke til en ulyd som varierer med turtallet, men ikke med belastning. Denne lyden er der selv om bilen ikke er i gir. Det høres ut som en blanding av "tørr servo" og en vifte på en gammal Volvo 240, med andre ord en slags uling. Lyden er ikke spesielt høy og den høres kun inni bilen. Helt tyst under panseret.

Håper ikke dere har falt av lasset nå da, men håper dere kanskje har noe å kommentere eller tips til saker jeg bør sjekke ut. Går liksom litt tom for idéer når ingenting av diagnose tyder på noe er alvorlig galt (slik jeg ser det).

Legger også ved flere bilder fra INPA som kan vise relevante verdier for de som får tolket det.

1rqc1apletp8oi66xwrw_thumb.png

Tomgang

wyq383n96j4iousf7kmw_thumb.png

1500rpm belastet

hz919b5iww76yb40xga8_thumb.png

Tomgang

j596aqx6153qz82jqrb9_thumb.png

1500rpm belastet

nn58ndeozn8bum4ln0qw_thumb.png

Tomgang

hsr5kwmu28kkvdd6whjv_thumb.png

Tror det begynner å gå opp for meg hvorfor bilen var såpass "billig". Alt virket bra de to første månedene, men nå etter et halvt år og 35000km ser det ikke så lyst ut lenger :'(

På forhånd takk for all tilbakemelding :)

Skrevet

Jeg tror nok at du må skaffe deg batteri til den bærbare eller 12v adapter for lading av PC i bil.

Du trenger nok å kjøre mens man sjekker verdier på en del ting, nøyaktig hva vet jeg ikke.

Har du lest ut feil koder med INPA?

DIS har også mange forskjellige test funksjoner man kan bruke for å se etter feil, om bilen ikke har lagret noe selv.

Skrevet

Ja jeg bør finne en løsning for å kunne ha PC tilkoblet mens jeg kjører. Skulle bare ha visst hvilke parametre og verdier jeg burde holde øye med.

Jeg har brukt INPA til å lese ut feilkoder med ja. Har ingen feil bortsett fra de glødepluggene som er dårlige. DIS har jeg ikke testet, dessverre. Har fundert på å forsøke en installasjon, men det ser så knotete ut at jeg har slått det fra meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...