Gå til innhold

BMW E87 batteriet tappes, hva kan det være?? )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 2006 BMW E87 116i.

Sliter med at batteriet tappes slik at det er tomt etter kun 3-4 dager :(

Har målt trekkstrømmen og funnet ut at når bilen er låst og har gått i dvalemodus så trekker den 0,20 ampere og det er jo veldig mye! Målte på en X3 vi har hjemme og den hadde 0,06 i trekkstrøm og broren min sin E46 hadde 0,03 i trekkstrøm så min trekker jo alt for mye.

Har et lite 45 ampers batteri i tillegg så går veldig fort tom. Med en trekkstrøm på 0,20 Ampere så blir det ca 4,8 ampere i døgnet. Runder jeg det av til 5 ampere da så kan min bil i teorien kun stå stille i 9 dager før det er helt tomt.. Og det hadde i så fall vært helt uten bruk og småkjøring. Har også en 12" bass og forsterker og det trekker jo en del strøm når jeg kjører men skal ikke trekke når bilen er av. Har vurdert å kjøpe en 95 ampers batteri, da vil det jo holde mye lengre,men fortsatt vil det være noe som trekker strømmen så skulle gjerne funnet ut av det før jeg går til innkjøp av nytt batteri!

Når jeg kjører så lader dynamoen 14,3 volt så den fungerer som den skal.

Har så langt koblet i fra forsterkeren min, og den ettermonterte pioneer spilleren min, defa link systemet, defa alarmen, men til ingen hjelp! :( Når jeg koblet i fra alle de overnevnte, så falt trekkstrømmen til 0,17 men fortsatt er det jo noe som trekker alt for mye!

Hva kan det være som trekker strømmen på min 1 serie??

Noen som har vært borti noe lignende og har noen tips til hva jeg bør sjekke?

Setter stor pris på alle svar jeg får :)

Mvh Bjørne Øen

Skrevet
Når du måler lekasje, drag ut en og en sikring av gangen så finner du hvilken "kurs" som har lekasje.

Ja okei, får prøve på det :) Er bare så kjedelig for er så trangt å så tungvint å ta ut en ledning og så vente til bilen går i dvale hver gang hehe :) men men er vel eneste mulighet!

Kan ikke være et dårlig batteri som gjør at det tapper seg selv fortere siden det er dårlig?

Tusen takk!

Skrevet

Kan noen forresten fortelle meg hva dette er for noe?

Er en kontakt som plugges inn på siden av selve pluss kabel som sitter rundt pluss polen på batteriet.

Hva gjør denne og hva er det for noe?

Er det IBS - Intelligent Battery Sensor?

Finnes jo forskjellige plusskabler til 1 serien, hvordan type har jeg. Står "auto cable" på den, hva vil det si?

12lrqhfo4sdyom7rhjt3.jpg

kru5xc05dfzc2ih2d5oi.jpg

9qex8auwk7mhl2r7krlp.jpg

72fjsl1em01bsr9jcc5l.jpg

• 2 months later...
Skrevet

Regner med at du måler utladning med amperetang på plusskabelen ut fra batteriet? Om du måler der er det vel utelukket at batteriet er sulfatert / selvutladning?

Skrevet

jeg måler med et multi meter mellom minus polen og minus ledningen! :) vanligvis holder batteriet ca 2 dager i bilen, var akkurat på ferie og koblet ut batteriet i 14 dager og startet lett som bare det når jeg kom hjem så dårlig batteri et utelukket :) tok ut alle sikringene igjen i går og da klarte jeg til slutt å få 0,03a!!! Så satt jeg inn igjen og har tre fire sikringer som jeg skal sjekke ekstra i dag, da amperen økte da jeg satt inn de! To av sikringene går til (START STOPP) hva kan det være til?? :)

Skrevet

Okei nå har jeg funnet ut noe veldig bra!! :P

Jeg trodde jo at bilen gikk i dvalemodus etter sånn 2-3 minutter for da gikk amperen på multimeteret gradvis nedover og til slutt så stoppet den på 0,23A!

Men i dag prøvde jeg å la den stod å måle i lang lang tid!! Og da fant jeg ut at etter 40minutter så går den faktisk i dvalemodus!!! :D

Da trekker den kun 0,05! Har en del Defa utstyr som trekker 0,03 så da stemmer det jo! Så da er det faktisk ingenting i bilen min som trekker strøm allikevel da! :D

Men så til det jeg lurer på!

Bilen går jo tom for strøm så da må det vel være batteriet??

Batteriet kan fint stod i 14 dager uten å være koblet til bilen og klare seg helt fint, men tydeligvis når det står koblet til med litt utladning så tappes det veldig fort da??

Er det tegn på defekt batteri??

Skrevet
Kan noen forresten fortelle meg hva dette er for noe?

Er en kontakt som plugges inn på siden av selve pluss kabel som sitter rundt pluss polen på batteriet.

Hva gjør denne og hva er det for noe?

Er det IBS - Intelligent Battery Sensor?

Finnes jo forskjellige plusskabler til 1 serien, hvordan type har jeg. Står "auto cable" på den, hva vil det si?

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Hei

Jeg er ikke sikker, men jeg mener denne bilen har en "ladning" som skyter av + kabelen ved en eventuell kollisjon, dette for å forhindre brann etter en ulykke. Den kobler da ut alt av elektisitet i bilen samt at den stopper motor. Det eneste som fungerer er "nødblink". Trur denne funksjonen blir aktivert av airbag funskjonen.

Skrevet
Okei nå har jeg funnet ut noe veldig bra!! :P

Jeg trodde jo at bilen gikk i dvalemodus etter sånn 2-3 minutter for da gikk amperen på multimeteret gradvis nedover og til slutt så stoppet den på 0,23A!

Men i dag prøvde jeg å la den stod å måle i lang lang tid!! Og da fant jeg ut at etter 40minutter så går den faktisk i dvalemodus!!! :D

Da trekker den kun 0,05! Har en del Defa utstyr som trekker 0,03 så da stemmer det jo! Så da er det faktisk ingenting i bilen min som trekker strøm allikevel da! :D

Men så til det jeg lurer på!

Bilen går jo tom for strøm så da må det vel være batteriet??

Batteriet kan fint stod i 14 dager uten å være koblet til bilen og klare seg helt fint, men tydeligvis når det står koblet til med litt utladning så tappes det veldig fort da??

Er det tegn på defekt batteri??

Jeg tror ikke det er så mye å lure på, kjøp nytt batteri.

Det er sikkert 7 år gammelt det som står i, og om det er en del svekket er det ikke mye strøm på det om det bare er på 45 A. Jeg ville kjøpt et som var litt større, men ikke for stort, 60-65 A kanskje?

Skrevet

Okei takk for svar!! :) blir nok et nytt batteri! Hvorfor ikke for stort? :) tenkte 85-90 jeg så er jeg sikker på at det holder en stund! Ikke lurt?

Skrevet
Okei takk for svar!! :) blir nok et nytt batteri! Hvorfor ikke for stort? :) tenkte 85-90 jeg så er jeg sikker på at det holder en stund! Ikke lurt?

Om batteriet blir for stort i forhold til dynamoen vil du kjøre rundt med et batteri som ikke blir fulladet, altså du kjører rundt med halvfult batteri og dermed kortere levetid. Dynamoen må også jobbe ekstra.

Jeg vet ikke hvilken dynamo du har, men spør på BMW hvilket batteri din bil skal ha her i Norge, tviler på at 45 A er i nordisk versjon. Kanskje passer det med 70-80 A også.

Skrevet

Okei takk for svar! :) hvordan kan jeg sjekke hvilken dynamo jeg har?? Tror man får 1 serien med 110-120-150a dynamoer så da bør det jo holde uansett om jeg har den minste? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...