Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Forhistorie

Jeg hadde bilen min på EU-Godkjenning for en par uker siden. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde 2 to'er feil.

Det var skivene og klossene som måtte byttes, så dette tenkte jeg er så enkelt så det tar jeg å ordner selv.

Er en ganske nevenyttig person :) Så jeg går derfor inn på nettet og bestiller deler fra koed og GS-Bildeler.

Mens jeg venter på at dette skal komme i posten ryker venstre fremre fjær :( Jeg var ute å kjørte helt vanlig på

en rett og fin vei, også plutselig kommer det en merkelig lyd forfra, og rattet blei veldig merkelig å kjøre med.

Pluss at det kom masse røyk forfra. Jeg rulla inn på nærmeste Statoil for å se hva som var gæli, åpna panseret å prøvde å finne ut hvor røyken kom fra. Men fant ingen ting, det eneste jeg la merke til var at bilen var en smule lav. Men jeg fortsatte å kjøre videre. Så etter en liten stund så kommer det skikkelig mye røyk fra bilen igjen, så jeg kjører inn til en kamerat. Da ser vi at det kom masse røyk fra hjulbuen og at fjæra var ryki. I Tillegg så hadde den liggi å gnissa inntil dekket, så det var nesten helt revna. Så da var det nok en gang å sette seg ned å bestille 2 nye fjærer.

Mekaniske

Så det jeg starta med var å gjekke opp bilen å ta av dekket, og det så sånn her ut.

ia09tpe58tzqfz30uj47.jpg

t3jaoph70ccsq9xrcqlo.jpg

dyi66whl0x2749a8z2ys.jpg

ndka173i389iwwjk7zi5.jpg

Så når dekket var av så var det bare å begynne å løsne skiva, calipperen, støttestag og fjærbeinet.

Alt av muttere sitter jo selvfølgelig som støpt, så jeg fikk låne en muttertrekker av en kamerat.

Han fikk i tillegg løsna mutteren som sitter på toppen av tårnlageret med muttertrekker. Og da jeg skulle sette inn den nye fjæra ser jeg at det var behov for å bytte tårnlager, for det var nesten knusktørt og veldig skittent oppi der. Så da var det bare å bestille nye der også.

9i0us8lvrah2u5zdj33k.jpg

a9ra5ocw7e0c7rlknywo.jpg

i8n0tb4hwddolrhv1bbx.jpg

s4msyj7g5n3mzdk270st.jpg

2whd8dqe6ks7jw89lg75.jpg

9l6y862k6ys6fzxhshf3.jpg

pot2by3kco78klhr61b9.jpg

Når jeg skulle sette inn den nye fjæra var det utrolig tungt. Jeg har aldri gjort noe sånt før så har vell med det å gjøre. Jeg brukte mellom 2-4 fjærklemmer for å få den sammen, etter mange timers slit fikk jeg den på plass, og fikk satt på tårnlageret og fjærskåla og skrudd det sammen. Når jeg skulle ha inn fjærbeinet begynte det bare å komme nye og nye problemer. For når jeg tok ut fjærbeinet så var jo fjæra knekt og det var bare å ta den rett ut. Mens nå som fjæra var på plass så var den jo alt for lang. Så jeg prøvde å sette på plass en fjærklemme men den klemte ikke nok. og det var ikke plass til flere fjærklemmer. Så jeg fant ut at jeg må løsne fjærbeina og styrestaget. Men dette var lettere sagt en gjort. Jeg fikk løsna muttern på fjærbeina littegran, men ikke nok for bærekula snurra bare rundt. Og torxnøkkel fikk ikke skikkelig feste på toppen av bærekula. Men bærekula på styrestaget løsna med en gang. Så når jeg fikk løsna den og fikk løsna festet til den ene bærearmen så fikk jeg pressa ned festet til fjærbeinet såpass mye at jeg fikk fjærbeinet på plass.

Når jeg skulle sette dette sammen igjen så fikk jeg festa styrestaget, mens bærekula bare fortsatte å snurre på bærearmene. Og jeg får dem fortsatt ikke festa. Har prøvd å legge en del treverk under bærekula og bare senka ned bilen. Men den fortsetter bare å snurre.

Er det noen som har noen tips å komme med? Så jeg kommer videre, og så jeg kan lette prosessen på andre siden.

Siden jeg må gjøre akkurat det samme der.

Skrevet

se på oversiden av der hvor du skrur på muttern, er det ikke et lite torx eller umbraco hull der som du kan holde igjen med? pleier væra det.

Skrevet

Stemmer det, men den tror jeg er ødelagt. For har prøvd å bruke torx, men får ikke noe feste der. Og den ene bærekula som jeg fikk torxen inn i, var biz'en så dårlig at den knakk inne i bærekula :/ Så det er mulig jeg må bruke en mutterkløyver, også bytte bærekulene. Men hadde vært greit å sluppet det da.

Skrevet

Hadde du hatt et langt spett kunne du bare pressa hele fjærbeinet / spindelen ned uten å ta av styrestag og bærearm.

Det kan virke litt brutalt, men det må til.

Du løsner kun de 3 øverst og lenkearm, presser den på utsiden med spett så tar du av den gjennomgående på fjærbeinet, banker ned en meisel i det sporet og vrir ut dempern. Gjenta samme prosessen motsatt.

Skrevet

Hmm, mange gode tips her. Jeg har kjøpt deler så jeg kan bytte på høyre siden også. Men er dette nødvendig?

Jeg regner egentlig med det siden fjæra blir vell litt komprimert i løpet av 8 år. Så planen er vell å ta den andre siden, må nesten se dette an. Må bare få den igjennom eu'en først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...