Eivind94 Skrevet Mai 12, 2013 Skrevet Mai 12, 2013 Hei Forhistorie Jeg hadde bilen min på EU-Godkjenning for en par uker siden. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde 2 to'er feil. Det var skivene og klossene som måtte byttes, så dette tenkte jeg er så enkelt så det tar jeg å ordner selv. Er en ganske nevenyttig person Så jeg går derfor inn på nettet og bestiller deler fra koed og GS-Bildeler. Mens jeg venter på at dette skal komme i posten ryker venstre fremre fjær Jeg var ute å kjørte helt vanlig på en rett og fin vei, også plutselig kommer det en merkelig lyd forfra, og rattet blei veldig merkelig å kjøre med. Pluss at det kom masse røyk forfra. Jeg rulla inn på nærmeste Statoil for å se hva som var gæli, åpna panseret å prøvde å finne ut hvor røyken kom fra. Men fant ingen ting, det eneste jeg la merke til var at bilen var en smule lav. Men jeg fortsatte å kjøre videre. Så etter en liten stund så kommer det skikkelig mye røyk fra bilen igjen, så jeg kjører inn til en kamerat. Da ser vi at det kom masse røyk fra hjulbuen og at fjæra var ryki. I Tillegg så hadde den liggi å gnissa inntil dekket, så det var nesten helt revna. Så da var det nok en gang å sette seg ned å bestille 2 nye fjærer. Mekaniske Så det jeg starta med var å gjekke opp bilen å ta av dekket, og det så sånn her ut. Så når dekket var av så var det bare å begynne å løsne skiva, calipperen, støttestag og fjærbeinet. Alt av muttere sitter jo selvfølgelig som støpt, så jeg fikk låne en muttertrekker av en kamerat. Han fikk i tillegg løsna mutteren som sitter på toppen av tårnlageret med muttertrekker. Og da jeg skulle sette inn den nye fjæra ser jeg at det var behov for å bytte tårnlager, for det var nesten knusktørt og veldig skittent oppi der. Så da var det bare å bestille nye der også. Når jeg skulle sette inn den nye fjæra var det utrolig tungt. Jeg har aldri gjort noe sånt før så har vell med det å gjøre. Jeg brukte mellom 2-4 fjærklemmer for å få den sammen, etter mange timers slit fikk jeg den på plass, og fikk satt på tårnlageret og fjærskåla og skrudd det sammen. Når jeg skulle ha inn fjærbeinet begynte det bare å komme nye og nye problemer. For når jeg tok ut fjærbeinet så var jo fjæra knekt og det var bare å ta den rett ut. Mens nå som fjæra var på plass så var den jo alt for lang. Så jeg prøvde å sette på plass en fjærklemme men den klemte ikke nok. og det var ikke plass til flere fjærklemmer. Så jeg fant ut at jeg må løsne fjærbeina og styrestaget. Men dette var lettere sagt en gjort. Jeg fikk løsna muttern på fjærbeina littegran, men ikke nok for bærekula snurra bare rundt. Og torxnøkkel fikk ikke skikkelig feste på toppen av bærekula. Men bærekula på styrestaget løsna med en gang. Så når jeg fikk løsna den og fikk løsna festet til den ene bærearmen så fikk jeg pressa ned festet til fjærbeinet såpass mye at jeg fikk fjærbeinet på plass. Når jeg skulle sette dette sammen igjen så fikk jeg festa styrestaget, mens bærekula bare fortsatte å snurre på bærearmene. Og jeg får dem fortsatt ikke festa. Har prøvd å legge en del treverk under bærekula og bare senka ned bilen. Men den fortsetter bare å snurre. Er det noen som har noen tips å komme med? Så jeg kommer videre, og så jeg kan lette prosessen på andre siden. Siden jeg må gjøre akkurat det samme der.
SweetBMW Skrevet Mai 12, 2013 Skrevet Mai 12, 2013 se på oversiden av der hvor du skrur på muttern, er det ikke et lite torx eller umbraco hull der som du kan holde igjen med? pleier væra det.
Eivind94 Skrevet Mai 12, 2013 Forfatter Skrevet Mai 12, 2013 Stemmer det, men den tror jeg er ødelagt. For har prøvd å bruke torx, men får ikke noe feste der. Og den ene bærekula som jeg fikk torxen inn i, var biz'en så dårlig at den knakk inne i bærekula :/ Så det er mulig jeg må bruke en mutterkløyver, også bytte bærekulene. Men hadde vært greit å sluppet det da.
janerik171187 Skrevet Mai 12, 2013 Skrevet Mai 12, 2013 pleier å funke å jekke opp bærebrua så mest mulig vekt ligger på den så konen setter seg og da dra til mutteren,
OLEZZ Skrevet Mai 12, 2013 Skrevet Mai 12, 2013 Hadde du hatt et langt spett kunne du bare pressa hele fjærbeinet / spindelen ned uten å ta av styrestag og bærearm. Det kan virke litt brutalt, men det må til. Du løsner kun de 3 øverst og lenkearm, presser den på utsiden med spett så tar du av den gjennomgående på fjærbeinet, banker ned en meisel i det sporet og vrir ut dempern. Gjenta samme prosessen motsatt.
Eivind94 Skrevet Mai 12, 2013 Forfatter Skrevet Mai 12, 2013 Hmm, mange gode tips her. Jeg har kjøpt deler så jeg kan bytte på høyre siden også. Men er dette nødvendig? Jeg regner egentlig med det siden fjæra blir vell litt komprimert i løpet av 8 år. Så planen er vell å ta den andre siden, må nesten se dette an. Må bare få den igjennom eu'en først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå