Ev1 Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Har en motor løst som skal inn i bilen. Har diverse ting som skal ordnes før den skal inn, og lurer på om det er lurt å skifte toppakningen som forebygging. Motoren har gått 256 000 km. Argumentet mitt for å bytte er at jeg er sikker på at toppen er rett, og at motoren er ute og det dermed er en relativt grei jobb. Eller er det totalt unødvendig ettersom det ikke er noe galt med den?
oddis Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Tar du av toppen så burde du planslipe den, som fort er rundt en tusenlapp (du må skru løs kammene for å få slipt). Men det går fint ann å ikke planslipe om det ikke er nødvendig, sjekk med rettholt og rengjør GODT. Jeg ville definitivt bytta om det er en motor man skulle hatt lenge. Toppakning og strekkbolter koster ingenting.
Ev1 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Skrevet Mai 19, 2013 Jeg må ha av kammene uansett, ettersom jeg skal skifte ventiltetninger/pakninger. Men som sagt, motoren er ikke gått varm eller gitt noen indikasjon på brudd i toppakningen. Er kun en tanke med det, og det er forbygging av pakningsskifte i nær fremtid. Planen er å ha motoren en stund ja.
Haug530D Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Jeg må ha av kammene uansett, ettersom jeg skal skifte ventiltetninger/pakninger. Men som sagt, motoren er ikke gått varm eller gitt noen indikasjon på brudd i toppakningen. Er kun en tanke med det, og det er forbygging av pakningsskifte i nær fremtid. Planen er å ha motoren en stund ja. Vel du må nesten av med toppen anyway da, i og med at du må løsne ventilene.
Ev1 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Skrevet Mai 19, 2013 Har lest/sett at jeg kan sette trykkluft på en og en sylinder, og sette stempelet på toppen. Da er det bare rett verktøy, så kan de byttes: Så toppen kan være på, men ser jo at denne metoden også er tidkrevende.
Haug530D Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Har lest/sett at jeg kan sette trykkluft på en og en sylinder, og sette stempelet på toppen. Da er det bare rett verktøy, så kan de byttes: Så toppen kan være på, men ser jo at denne metoden også er tidkrevende. Jo, men når først motoren er uttav bilen er det nå likegreitt å skifte toppakning også, verre å gjøre det når den står i bilen, du får jo med alt av pakninger som du trenger i ett slipesett/toppsett. Dumt å skifte ventiltettinger for så å hive den i bilen også ryker toppakningen, etter min mening er det bedre å være føre var, jeg har hatt en E28 og en E34 hvor toppakningene røk på begge 2, problemet var der dog overopphetning som gjorde det, Viskosekopling på E28, hva det var på E34 er jeg ikke sikker på. Så min erfaring er at toppakningen på Bmw ryker for en slikk og ingenting, selvfølgelig avhenger jo dette av vedlikehold og eventuellt kjørestil (rusing på kald motor) men jeg aner ikke hvordan de forrige eierne av de bilene behandlet de heller. På min nåværende E39 kjører jeg fint og aldri over 3000 på kald motor, den bruker dog litt vann men tror den muligens lekker mellom ekspansjonstanken for det er ingen symptomer på gåen toppakning.
oddis Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Jeg må ha av kammene uansett, ettersom jeg skal skifte ventiltetninger/pakninger. Men som sagt, motoren er ikke gått varm eller gitt noen indikasjon på brudd i toppakningen. Er kun en tanke med det, og det er forbygging av pakningsskifte i nær fremtid. Planen er å ha motoren en stund ja. Da er det ikkeno å lure på! Av med toppen og lever til plan og ventilsliping - overhal toppen topp til tå med ventilsliping, tetninger og en skikkelig vask + trykkluft. Og ta en statussjekk på ventilløftere, bytt de som er dårlige.
camxer Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Tar du av toppen så burde du planslipe den, som fort er rundt en tusenlapp (du må skru løs kammene for å få slipt).Men det går fint ann å ikke planslipe om det ikke er nødvendig, sjekk med rettholt og rengjør GODT. Jeg ville definitivt bytta om det er en motor man skulle hatt lenge. Toppakning og strekkbolter koster ingenting. Hva er beste måten å rengjøre blokken og toppen godt?
Haug530D Skrevet Mai 19, 2013 Skrevet Mai 19, 2013 Tar du av toppen så burde du planslipe den, som fort er rundt en tusenlapp (du må skru løs kammene for å få slipt).Men det går fint ann å ikke planslipe om det ikke er nødvendig, sjekk med rettholt og rengjør GODT. Jeg ville definitivt bytta om det er en motor man skulle hatt lenge. Toppakning og strekkbolter koster ingenting. Hva er beste måten å rengjøre blokken og toppen godt? Pakningsskrape samt rengjøringsmiddel beregnet for det, men vær forsiktig med skrapa i og med at det er alutopp.
Ev1 Skrevet Mai 20, 2013 Forfatter Skrevet Mai 20, 2013 Har plukket toppen av og tatt av kammene. Skal levere hele stasen til rens og ventilsliping. Vet dere om man kan levere toppdekslet og til rens? Ser ut til at motoren har gått lenge med samme olje da det er mye tørr/hard olje i kriker og kroker. Evt en effektiv måte å få løs all driten på? Eller er det skrutrekker, luft og avfetning + masse tolmodighet som er tingen? Er også frista til å skru av bunnpanna og ettersom jeg mistenker mye slam i den.
Morty999 Skrevet Mai 20, 2013 Skrevet Mai 20, 2013 Tar du av toppen så burde du planslipe den, som fort er rundt en tusenlapp (du må skru løs kammene for å få slipt).Men det går fint ann å ikke planslipe om det ikke er nødvendig, sjekk med rettholt og rengjør GODT. Jeg ville definitivt bytta om det er en motor man skulle hatt lenge. Toppakning og strekkbolter koster ingenting. overhode ikke nødvendig å planslipe en topp som er rett... hvorfor tror alle att alu toppa må slipes for hver gang di er av ? åssen motor er dette da? jeg hadde ikek giddi før det var nødvendig, den kan holde i mange år til EDIT: så nå att du skulle bytte ventiltetninger, da må du uansett av med den
Ev1 Skrevet Mai 20, 2013 Forfatter Skrevet Mai 20, 2013 Yepp, toppen er av. Har ikke planlagt slip av den, ettersom den er rett. Men ventilene bør sikkert slipes. Har sendt forespørsel til to motorverksteder i Oslo på jobben.
oddis Skrevet Mai 20, 2013 Skrevet Mai 20, 2013 Tar du av toppen så burde du planslipe den, som fort er rundt en tusenlapp (du må skru løs kammene for å få slipt).Men det går fint ann å ikke planslipe om det ikke er nødvendig, sjekk med rettholt og rengjør GODT. Jeg ville definitivt bytta om det er en motor man skulle hatt lenge. Toppakning og strekkbolter koster ingenting. overhode ikke nødvendig å planslipe en topp som er rett... hvorfor tror alle att alu toppa må slipes for hver gang di er av ? åssen motor er dette da? jeg hadde ikek giddi før det var nødvendig, den kan holde i mange år til EDIT: så nå att du skulle bytte ventiltetninger, da må du uansett av med den Hvis du hadde lest en gang til takk... Begge setningene mine
Morty999 Skrevet Mai 20, 2013 Skrevet Mai 20, 2013 Tar du av toppen så burde du planslipe den, som fort er rundt en tusenlapp (du må skru løs kammene for å få slipt).Men det går fint ann å ikke planslipe om det ikke er nødvendig, sjekk med rettholt og rengjør GODT. Jeg ville definitivt bytta om det er en motor man skulle hatt lenge. Toppakning og strekkbolter koster ingenting. overhode ikke nødvendig å planslipe en topp som er rett... hvorfor tror alle att alu toppa må slipes for hver gang di er av ? åssen motor er dette da? jeg hadde ikek giddi før det var nødvendig, den kan holde i mange år til EDIT: så nå att du skulle bytte ventiltetninger, da må du uansett av med den Hvis du hadde lest en gang til takk... Begge setningene mine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå