Anderspr0 Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Hei! Fikk litt problemer i høst da bremsene hang skikkelig på, paddene ble slipt bort og var bare stål mot stål. Hadde bilen på verksted der det ble byttet følgende bak: caliper, klosser, skive, væske og håndbremsbånd. (håndbrekket funker fortsatt ikke etter rep) Totalt ble det hele på 8000,- Skulle bytte felger her om dagen, og merket at de henger litt på skivene (litt motstand, og hører en liten subbelyd). Det skal vel ikke være slik? Reklamasjon? Annet: Det er ikke det store motstanden i brekket når jeg drar i det, hører klikkingen, men går svært lett opp. Tenkte å stramme brekket ved bremsene bak, det tannhjulet skal vell skrues oppover? Prøvde med 3-4 hakk, føltes bedre for hånden, men ikke den store forbedringen med brekket. Hvor mye skal denne justeres? 5 hakk, 20 hakk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 At bremsene henger etter en Norsk vinter med mye salting på veiene er ikke så merkelig,men at ikke verkstedet fikset handbremsen din når du betalte så mye er mer merkverdig. De skal justeres slik at de låser, deretter justeres de ett par hakk tilbake, hvor mange klikk det blir er egentlig veldig tilfeldig og indiviuelt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 Fant noe på nettet der det sto at høyre tannhjul skal justeres nedover, og venstre oppover, første feil. Men følte at jeg ikke kunne flytte skiven men håndmakt. Hva legger du i "låse"? Hvor sitter ABS-blokka? Altså der abs-sensoren kobles til? Tenkte å måle ohm'en da jeg har abs, antispinn og håndbrekk lys i dashen. Enkel sak å måle, eller må jeg demontere endel? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Det han nok mener med "å låse" er at når bremsen er riktig justert skal den virke så godt at bilen blir stående når du bruker den, altså full virkning av bremsen...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Det jeg mener med låse er å skru ut bremsebandene til man ikke lenger greier å snurre skivene rundt for hand for så å løsne de litt igjen, da blir det minimal klaring mellom bremseband og trommel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 Og da mener du med brekket opp eller ned? Skal bremsene berøre skiven under vanlige omstendigheter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Og da mener du med brekket opp eller ned?Skal bremsene berøre skiven under vanlige omstendigheter? Brekket skal være av og vaieren skal være helt slakket. Man slakker først vaieren helt, skrur ut bremsebandene til det låser, skrur de litt tilbake for så å stramme wiren til det ikke er slakk, hanbrekken skal kunne låse hjulene helt etter 3-4 hakk og skal ikke kunne draes mer enn 7 hakk på maks mener jeg. Bremsenebandene skal ikke berøre trommelveggene nei, men det skjer pga ting og tang ruster fast og de vil da ikke gå tilbake. Hadde alt fungert slik det skulle alltid hadde ikke bremsebandene blitt utslitt i det hele tatt, men desverre så lever vi ikke i en perfekt verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anderspr0 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 Takker, skal prøves når jeg legger om til nyfelgene Hva bør jeg gjøre med at de henger på litt ved vanlig kjøring? (hviner til en gang i blandt) Reklamasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå