Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! har en kamerat som har hentet seg en e34 tds med et lite problem.

Når han setter seg i bilen for å kjøre,begynner bilen og koke etter få km..Men når bilen står på tomgang Koker den ikke.Som sagt bare når han har kjørt en 5-10 min.

Dette skjedde helt plutselig da forrige eier var på vei til jobben.Han kjørte vanlig,plutselig steg temp mot det rød og den kokte.Han fylte opp med frostvæske og kjørte videre men kokte straks igjen.

Er det vannpumpen eller en termostat som tuller det til her?

Der er ikke noe form for vann i oljen eller motsatt,så la oss håpe at toppakning er ok.

Kom gjerne med innspill på hva dette er.

Skrevet

Bytt både vannpumpe og termostat. Ellers, sjekk oljen om den er grå = gåen toppakning.

Skrevet
Bytt både vannpumpe og termostat. Ellers, sjekk oljen om den er grå = gåen toppakning.

Oljen er som den skal. :)

Men har lest litt rundt forbi på nettet,og det er flere og flere som sier vannpumpe og termostat.

Skrevet

Ta av ekspansjonslokket når motoren er KALD. så starter du opp motoren. Da skan du kunne se om vannpumpa funker eller ikke. Spruter det gjevnt med vann ned i tanken så skal den virke den.Hvertfall sånn jeg har gjort på min e30.

Skrevet
Ta av ekspansjonslokket når motoren er KALD. så starter du opp motoren. Da skan du kunne se om vannpumpa funker eller ikke. Spruter det gjevnt med vann ned i tanken så skal den virke den.Hvertfall sånn jeg har gjort på min e30.

Det gjorde jeg,og sånn jeg så det så virket det ikke som at vannet sirkulerte ordentlig i eksp.tanken.

Når vi ruste den,var det så vidt der kom litt vann rundt forbi oppi tanken.

Det som er snodig er jo at den kan stå på tomgang lenge uten noe form for høy temp.Men så fort bilen begynner å kjøre,ja da er det rett opp på det røde..(Nå er jo ikke jeg noe mekaniker,så for dere som vet hva det er,er det nok naturlig at tempen fyker opp når en begynner å kjøre :) )

Skrevet

hvis den har koka fler ganger, kan jeg nesten love deg at toppen har tatt kvelden.. det pleier dem å gjøre etter første oppKok;-)

Skrevet
hvis den har koka fler ganger, kan jeg nesten love deg at toppen har tatt kvelden.. det pleier dem å gjøre etter første oppKok;-)

Ok!!

ettersom jeg vet ,så tror jeg bare den har hatt et skikkelig "oppkok".de få gangene den er blitt testet etterpå,har det bare vært at den har beveget seg over halv på temp mot det røde før den begynner å koke liksom..

Men en gang eller to må den vel tåle,hvis ikke vil jeg si det er noe misserable greier :wink: .

528i en jeg hadde for mange årsiden, kokte i hytt og gevær pga lufteproblemer/vannpumpe men den tålte det den.

Skrevet

2.5 TDS motorene er visst veldig skjøre når det gjelder det der, men er jo lov å håpe at den ikke har gått istykker! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...