Gå til innhold

Marcus' BMW E36 318is prosjekt: Video av falskluft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpt en 318is jeg har en del planer for. Bor i Harstad frem til 20. Juni, så blir bare helgeskruing frem til da. :)

img465i.jpg

Er en 1992 mod 318is, er en bil som en gang har vært en stjerne, og tidligere prosjektbil for en del år tilbake. Var en "Black-Edition" hvor alt på bilen ble gjort om til svart. Ikke så mye rust på denne!

Ble fortalt at den var solgt for 120.000 kr i 2007, men om dette stemmer vet jeg ikke :P

Utvendig står det M3-frontfanger, M3-sideskjørt, M3-speil, Rieger-bakfanger, carbon grill, carbon cat-killer, carbon BMW-emblemer, øyelokk oppe og nede, bakrutesenker samt M3 lister rundt hele bilen. Nye lykter med xenon og angel eyes, samt xenon i tåkelys Det er også proff-sota baklykter og bakruter.

Innvendig er det sort M3 Vader sportstoler og bakseter i skinn, M3-ratt, midtarmlene og M3 instigningslister. Jensen spiller med skjerm, og en 1250 watts sub og forsterker fra dynabel ink. kondensator.

Sommerfelger: 18" BBS RX (225/40/18)

Vinterfelger: 17" (205/50/17)

Det står Simons Effektanlegg fra katalysator og bak (tøff lyd) og KN sportsluftfilter. Helt ny eksos fra manifold til katalysator

Bilen er godkjent senket med gule koni (40/40) Bilen er stiv og sitter tight på veien.

Det er byttet vannpumpe og dynamo for ikke lenge siden. Motor ble byttet for noen år tilbake til en motor som var gått bare 80.000, så karosseri har rullet mere, men fikk ikke oppgitt nøyaktig km-stand. km-stand på motor er nå 135.000 og det er det instrumentet står på.

Er også byttet registerkjede, registerstrammer og sleider i motoren pga strammeren var dårlig.

Gikk gjennom understell hvor det ble byttet hjullager fremme. Var byttet diverse foringer og bærekuler i bakstillinga for noen år tilbake

Står også DEFA Warm-Up system på bilen med motorvarmer, kupévarmer og batterilader med elektrisk tidsur

Så her er planene så langt:

Karosseri:

- Ny M3 frontfanger med cat killer

- M3 bakfanger

- Lakkere sideskjørt

- Lakkere panser og sideskjermer

- Svarte lykter med angel-eyes

- M3 vinge

- Hvis penger strekker til, så blir det vel hellakkering

- Lakke BBS'a i hvit

- Fixe alt av lys

- Fixe sentrallås (låser ikke med nøkkel på førerside)

Innvendig:

- Koble spiller og sub

- Bytte pollenfilter og lokalisere hvor det er tett

- Bytte instrument (fra m3, til original 318is instrument)

- Sort taktrekk

- Fornye vader-skinnet

- Litt smått som m3 pedaler og dørmatter, etc

Motor og drivverk:

- Ny startmotor

- Nytt styrestag

- Nye bremseklosser og sko bak

- Ny viskosekobling og vindtunell

- Nytt batteri

- Nye plugger, olje, oljefilter og bensinfilter

- Nye pakninger i girkasse og diff (muligens bytte både girkasse og diff)

- Ny hardykobling

- Også turbo når jeg får råd! :twisted:

- Drivverk som tåler turbo-motor (blir vel m3 understell da)

Dette var det jeg kom på akkurat nå, er sikkert mere, og det blir sikkert mere etterhvert. Bilen var en gang en totalstrøken bil, men etter flere år med dårlig vedlikehold har den tapt seg endel, desverre.

Slik så den ut da jeg kjøpte den:

537441_10151442032403100_71824905_n.jpg

405068_10150808939508100_1007296837_n.jpg

389212_10150811391013100_610522594_n.jpg

IMG_20120724_175327-734x734.jpg

Skrevet

Fått bilen opp på 4 bukker :)

img3685jx.jpg

La meg under og såg dette. Her er girkassa:

img3686yt.jpg

og her er diffen:

img3687on.jpg.

Noen som vet hva som kan være lekk?

Mens jeg lå under hadde jeg en kompis til å koble anlegg i bilen, så vi fikk skrumusikk :)

img3693n.jpg

img3689jn.jpg

Styrestag skifte :)

Før:

img3697yx.jpg

Etter:

img3711u.jpg

Godt å få bytta litt smådeler! Fukt i lykta på førerside og tåkelysene, samt noen dårlige fester. Tatt av for å ordne :)

img3741kb.jpg

Nytt bensinfilter :)

img3734jd.jpg

Fått bytta instrumente og, så har et M3-instrument til salgs om noen er interessert

img3659c.jpg

img3731b.jpg

Skrevet

nice dennee her :D

Har tenkt å starte på ett e36 prosjekt jeg og å sette nedi en S50B30,

men det er desverre veldig få til salgs. skrik ut om du veit om en :wink:

Skrevet
nice dennee her :D

Har tenkt å starte på ett e36 prosjekt jeg og å sette nedi en S50B30,

men det er desverre veldig få til salgs. skrik ut om du veit om en :wink:

Åj! S50 ja... liker!

Ja, er utrolig lite til salgs, men igjen så bor vi jo i Norge :P Skal hyle hvis jeg ser noe

Skrevet

Var deilig å kunne stå så lenge jeg ville på tomgang uten at den gikk seg varm. Ny viskose :)

img3683y.jpg

4 nye plugger :)

img3688fq.jpg

Ny olje! Castrol Magnatec full-syntetisk 5w-40

img3681y.jpg

ooooog nytt filter :)

img3695a.jpg

Skrevet

Noen som vet hva disse 2 ledningene er til? Går inn helt øverst på venstre side av girkassen. Det ene kontakten var knekt så jeg. (løst: til ryggelysene)

img3715iv.jpg

Skrevet

Funnet ut av lekkasjene? Kan vel være greit å gjøre det ordentlig rent for å se hvor det kommer i fra!

Skrevet
Funnet ut av lekkasjene? Kan vel være greit å gjøre det ordentlig rent for å se hvor det kommer i fra!

Har ikke funnet lekkasjene enda, skal ta bilen til en vaskehall og spyle med varmtvann, så skal jeg under å se igjen :)

Skrevet

Liten update, har ei gåen pakning på det øvre innsugsmanifolde, så den suger inn noe sykt med falskluft, høres ikke bra når man starter den :P nesten som en ødelagt traktor:

http://www.youtube.com/watch?v=0RF2CoYisWI

Forresten, ikke klag på bakfangeren :D den skal av. Ny pakning er på vei :)

Skrevet
Bedre å bruke bremserens til å fjerne olja enn høytrykk :) tipper det er dårlig pakning i den diffen.

Hmm, bremserens ja. Skal prøve det :)

Ja, er nok dårlig pakning. Kan være simmeringen til akslingen som er gåen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...