Jump to content

Hvem lager BMW motorene

John Kr
 Share

Recommended Posts

Har lurt på hvem som lager BMW motorene på de nye BMW'ene i dag? Er det BMW selv som produserer de eller er de bygget på lisenser fra andre motorfabrikanter, eller er det en kombinasjon.

Jeg har hørt at de nye 4 sylindredet 2.0 l motorene (163/184Hk) er laget av Peugeot, stemmer dette?

Jeg har også hørt at de nye V8 motorene er laget av Yamaha, stemmer dette?

Eller hva trur dere? :)

Sånn jeg har forstått det, har BMW og PSA (peugeot og citroen) samarbeidet i en årrekke og laget motorer sammen. Men mener disse kun ble puttet i Mini, og ikke vanlige BMWer.

Mener noen av de senere BMW syklene får produsert motorer i Kina, og noen/resten fra Rotax og Steyr i Østerrike. Forstod det sånn at kinamotorene gikk i "X" syklene.

Edit: Angående Yamaha V8. Finner ikke noe som tilsier at de blir brukt i BMW, men kan være jeg tar feil. Finner forøvrig info om at Yamaha har samarbeidet med Volvo og Ford. Volvomotoren er laget på volvos design og spesifikasjoner og med volvodeler (virker det som).

Så har jo BMW flere BMW-fabrikker i andre land. :D Ser ut som nye i8 motoren blir produsert i Birmingham. Ellers holder de vel på med et samarbeid med Toyota i tiden fremover, som vi har snakket om på forumet tidligere. Sistnevnte var vel brenselcelle/hydrogen-teknologi.