Jump to content

Finner ikke ut av motorproblemer! (E46 320i M52)..hjelp!


Trinitonn
 Share

Recommended Posts

Hei godtfolk, vær så snill og hjelp meg her.. jeg er ingen bilmekaniker og prøver å finne ut feilen selv (er litt morsomt å få det til selv)! :)

Har en E46 98' 320IA, M52TUB. Det har vært problemer med den bilen i flere år (inniblant), men nå de siste månedene er det blitt så ille at jeg tør knapt kjøre den.

Jeg har lest mange steder (også på dette forumet) om folk som har hatt de samme symptomene, men så slutter tråden før man får vite resultatet.

Motoren lugger kraftig, ved pådrag i hele registeret (spesielt ved start i f.eks. lyskryss). Lugger også ofte i jevn fart på motorveien. Må slå av motoren og på igjen, det hender hjelper for en stund, andre ganger ikke. Med lugging mener jeg at en sylinder kutter ut. Motorkraften blir jo også derfor nesten helt borte. Ofte hjelper deg å gire ned slik at jeg får høyere turtall, da kan jeg få opp litt fart på kjærra når jeg ligger på motorveien. Merk at hvis jeg f.eks. står i et lyskryss, stille, og gir på.. så lugger bilen kraftig først (høres ut som den brommer og motoren skal dø ut). Så får den litt fart på seg, men jevnt opp utover hele registeret går den som en berg og dalbane.. jeg sitter inni bilen der og vugger frem og tilbake fordi bilen gir på, kutter litt ut, gir så på igjen, kutter litt ut.. hele registeret opp! Spiller ingen rolle om det er varm eller kaldt motor, eller utetemp for den saks skyld.

Jeg har gjennomført flere diagnosetester på verksted (har ikke resultatene her). Diagnosen viser hver gang feiltenning på vilkårlige sylindere. Diagnosen har også viste feil med kamakselføler, så denne er byttet på verksted (som jeg kunne gjort sjæl hadde jeg bare googla litt først). En venn av meg har en slik Bluetooth OBD-greie som vi har kobla på. Der får vi "lean" på Short Term Fuel Trim (STFT). "Lean condition" er så vidt jeg har lest at den får for lite bensin. Når vi står på tomgang og jeg gir litt gass, da rykker og lugger det i motoren (høres og merkes godt både fra motorrommet og eksosen), og STFT går utenfor normalen (fra -11 helt opp til -30 noen ganger. Normalen er visstnok -11 til +11). Jeg regner med det er det samme når jeg er ute å kjører, men vi har bare prøvd den adapteren hans på tomgang. Dette er det eneste som denne adapteren hans viser..ellers ingen feilmeldinger (eller, jo bortsett fra feiltenninger).

Jeg har forsøkt å lete etter luftlekasje mellom luftfilteret og innsuget (på den bøyde gummigreia), har tatt den av og titta, men den ser bra ut. Har også sprayet startgass rundt om der uten at noe skjedde.

I tillegg har jeg nylig hatt service (2 mnd siden), hvor olje og tennplugger ble bytta.

Forrige uke bytta jeg bensinfilteret, og jeg kjøpte 6 brukte coiler fra koed.dk bare for å teste - men ingen bedring. Jeg har koblet fra ledningen på hver eneste coil, for å prøve å luke ut en av dem, men sylinderen jeg "kobler fra" slutter med en gang, og det var overbevisende nok for meg at coilene ikke er problemet.

Så bestilte jeg to nye originale BOSCH "pre-cat" 02-sensorer (altså de foran i motorrommet). Byttet disse tidligere i dag. Bilen går fortsatt som en hestekjærre. Det er konstant sylinderkutt hele veien til banken...

Tidligere kom problemet inniblant, og da stort sett bare når jeg cruiset på motorveien. Nå er den helt håpløs på tomgang, og motoren dør ofte etter et halvt minutts ugjerninger.

Jeg har også rengjort LMM med spray. Når jeg kobler ut kontakten på LMM går turtallet ned, når jeg kobler den inn igjen går det høyt opp i ett sekund før det faller til normal. Så det skjer i hvert fall NOE når LMM'n kobles inn og ut - så da satser jeg på at denne er OK (jeg vet den kan gi feil verdier, men burde ikke da fuskingens "rytme" forandre seg når denne er koblet inn og når den er koblet fra?). Motoren oppfører seg i hvert fall nesten helt likt (noe dårligere (lavere turtall) når LMM-kontakten er koblet fra).

Har dere noen tips til hva jeg kan sjekke videre etter?

Her er mine mistanker:

- Jeg tenkte at en røyktest vil avsløre eventuelle luftlekkasjer, så dette blir kanskje neste steg (da må jeg sjekke dette på et verksted som har røyktester). Men vil luftlekkasjer gi så raske og konsise feiltenninger. Med "raske" feiltenninger mener jeg; se for deg disse maskinene som står ved veikanten og borer/hamrer i fjellet når de bygger vei.. bambambambam!

- For lavt besintrykk? Er det besinpumpa som lager trykket eller er det inne i bensinfilteret, eller sitter det en egen bensintrykk-dings på bilen min?

- Noe som blir kalt PCV/CCV (noe sånt som Crank Case Ventilation Valve) som visstnok ofte blir porøs og smuldrer opp?

Her er bilen på realoem:

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?model=AM11&mospid=47636

Jeg gir snart opp.. jeg tenker at det burde være "enkelt"; enten lite bensintrykk, falsk luft, LMM.. vakumlekkasje (og hvor bør jeg titte etter vakumlekkasje forresten?)! Håper noen der ute som har hatt lingende problemer kan gi meg noen tips om ting jeg kan sjekke!

Forresten: i 2007 skrev en annen her på forumet om det samme, og jeg svarte i den tråden ser jeg.. så jeg hadde problemet allerede i 2007.... på TIDE at jeg fikser dette eller?? haha!

http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=60412

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svar :)

Veivsensor .. der er navnet jeg har lett etter! Crank Case Ventilation = Veivhusventilasjon.. takk!

Det er den jeg også holder en knapp på.. har lest mye om den i dag og at selve ventilen kan bli porøs og dårlig. At man kan kjenne det bare ved å klemme på den. Så den i motorrommet i stad, men hadde ikke riktig verktøy til å komme til. Også skal jeg bruke bilen i morra tidlig så jeg tok ikke sjansen på å demontere for mye i kveld:P

Vi snakker om denne?

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=258503

Får man byttet den bare ved å ta ut luftfilteret slik som han har gjort på bildet, eller er det nærmest umulig.. kanskje best å ta av innsugsbeigen også?

Link to comment
Share on other sites

Veivhusventilasjonen er sikkert lurt å bytte, mest som forebyggende vedlikehold... Men jeg tenkte mest på selve sensoren som føler på at veiva går rundt. Ved feil på denne sensoren så kutter den tenninga.

Det er ikke uvanlig at diagnose sier feil ved kamsensor mens feilen faktisk er knyttet til veivsensor.

Veivsensor kutter tenning mens kamsensor kuttet tenning og bensinpumpe.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det som er nevnt over her. Veivføler, ved feil på denne vil bilen ofte dø ut, feiltenne grassalt og evt være sein på startern.

Bytt veivføler og jeg vil tippe du er i gang :)

Link to comment
Share on other sites

Yes, da har jeg fått bytta veivføleren. Det var søren ikke lett å komme til langt nede baki motorrommet der!

Dessverre hjalp deg ikke en døyt :(

Bilen virka fin når jeg starta opp, men når jeg kjørte meg en tur og motoren ble varm var den like ille. Mistet helt motorkraften og den går knapt på tomgang.

Jeg reiste ned på Vianor hvor en kompis jobber, så vi tok et par diagnosetester. Jeg får feilmelding P1250 (Fuel Pressure Regulator Conrol Unit) samt P0300 (Vilkårlig feiltenning) og P0301,302, 303 osv.. (som er feiltenning på de enkelte sylinderne). Fikk også en feil (som forøvrig forsvant), på tennspoler. Det er vel coilene, og disse har jeg allerede bytta og de er i orden. Regner med feilen på tennspoleren var følgefeil.

Vi kjørte også test av Fuel Pressure Regulator Conrol Unit, og vi hørte den fyra opp og virket normal utifra hva som skjedde (during og utblåsing av overtrykk).

Så nå går bilen knapt forover, durer og rister som et øsekar, knapt noe motorkraft og konstant vilkårlig feiltenning.

Som nevnt har gjort følgende.

- Ny org. veivsensor

- Bytta alle 6 coiler (kjøpte noen brukte)

- Kamakselføler org. ny (er det 2 stk av disse? Usikker på hvilke av de to verkstedet bytta)

- 2 ny org. BOSCH pre-cat 02 sensorer

- Sjekket etter luftlekasjer med startgass

- Ikke sjekket vakumlekkasjer (vet ikke helt hvor og hva jeg skal se etter)

Kan det være for lite bensintrykk som forårasker feiltenning? Hva med tenningsrelé?

Alle tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har samme problemet på min 320 99' bortsett fra at den går greit på tomgang hvis man ser bortifra at den går opp og ned på tomgang av og til, dette stopper i ca 5min før det er på an igjen i rundt 2min.

Mine teorier hittil har vært problemer med bensinpumpen og tennplugene.

Tennplugene tok jeg bare med siden det er så lenge siden de har blitt byttet.

Har også vurdert bensinfilteret.

Har ikke gjort noe bortsett fra å bestille tennplugger.

Bilen er blitt mye verre det siste halvåret.

Har dauet på høyt turtall i andre giret mens jeg kjørte..!!!

Edited by Oldschool bimmer
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du skrive at du har renset LMM, men ut fra personlig erfaring ville jeg ikke renset de, men heller byttet den! Har selv en e46 M52B25TU hvor jeg ogå hadde så mye problemer lignende hav du beskriver at moteren til slutt stoppet og knapt ville starte opp igjen før den ble kald for så å fuske kraftig og stoppe igjen. Fikk bilen til verksted og der ble LMM byttet og bilen var som ny igjen. Årsaken var støv og olje som slapp igjennom sportsluftfilteret og satte segfast i LMM.

 

Hvis du kjenner noen med tilsbvarende motot, spør om å få låne deres LMM og test ut før du evnt bytter, eller kjøp en brukt en på opphogning eller tilsvarende for å teste ut. Jeg har nå alltid en brukt liggende i tilfelle min skulle begynne å tulle seg igjen :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...