Gå til innhold

Tyskimportert E92 2010 mod Navi Pro (CIC) - nytt kartverk?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg holder på å importere bil fra Tyskland (kommer iløpet av ei uke), og kom da til å tenke på hvordan det er med kartverket.

Bilen er en E92 320D 2010 (oktober). CIC Navi Pro (stor skjerm), og det er én CDrom-inngang i midtkonsollen (da er det vel kart installert på harddisk?)

I denne forbindelse har jeg noen spm.:

* hva er det som er installert pr. nå; kartverk over Tyskland eller hele Europa, og på hvilket språk?

* jeg ønsker bruke kart for Norge/Europa, og gjerne nyeste versjon. Hva er enkleste og beste alternativ for meg? Kan jeg kjøpe en DVD som denne (Link 1) og installere selv, eller vil det ikke følge med en slik kode jeg har lest at jeg vil trenge?

* får man norske stemmer, eller er dette på engelsk?

* kan jeg installere dette selv?

Jeg har lest her inne at BMW skal ha 4000kr for å oppdatere og istandsette dette. Det er jo helt uakseptabelt..

Dersom noen kan litt om dette, ber jeg gjerne om tips og erfaringer! På forhånd tusen takk =)

Link 1: http://www.individual-cars.com/xshop/pr ... ional.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kartene som er installert gjelder over hele Europa.

- Kartene du linker til er til CCC, og vil ikke fungere for deg. Selve kartene til ditt system koster "ingenting" (noen hundrelapper), det er kodene som koster. Koden kan man kjøpe på nettet fra rundt €50 og oppover (billigste er privatpersoner på forumer rundtom, nettsider som selger disse er gjerne litt dyrere). Et kjent sted for dette er FSCmap.com (som av en eller annen merkelig grunn ikke fungerer på engelsk for tiden). Her kan du også laste ned kartene mener jeg på.

- Stemmen i bilen er mest sannsynlig på tysk, men den kan endres til engelsk.

- Ja, det bør la seg gjøre. Finnes flere guider på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da forstår jeg deg riktig at dersom jeg ikke oppdaterer, vil jeg har europeisk kartverk for 2010 (da bilen var ny) på engelsk (språket endrer jeg selv). Og dersom jeg oppgraderer, vil jeg få kartverk for 2013 på engelsk, og dette vil koste mellom 50 og 100 Euro?

De som gjør dette hos BMW her i Norge, får de kart på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

Norsk stemme på navigasjonen finnes ikke, men jeg lurer på om helt nye biler i dag kan ha svensk.

Språk og slikt ligger forøvrig inne i enheten alltid. Det er kun selve kartdataene som blir endret, som nye veier og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en her inne som solgte mener jeg på, men finner det ikke igjen nå. Jeg hadde uansett ikke hatt noen bekymringer med å kjøpe fra nettsiden jeg linket til eller privatpersoner rundtom, men det er meg.

Jeg vet ikke hva de koster hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Den siden jeg linket til i forrige innlegg skriver de at kart er inkludert, men i tillegg kan jeg kjøpe "Road map europe premium 2013-2" og/eller road map motion eller move. Hva er hhv. premium, motion og move? Hvordan skiller disse seg fra "normalt" kart?

Linken på nytt: http://navi-expert.com/index.php?route= ... duct_id=65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for all hjelp så langt!

Dersom noen andre vet: Jeg lurer altså på hva som A) passer til min bil og B) hva som er forskjellen på følgende kartverk:

* Road map Europe Premium 2013

* Road map Europe Motion 2013

* Road map Europe Move 2013

På forhånd takk for alle svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har funnet det ut. Premium tilsvarer Navi professional på 3 serien. Motion kan hende at er businessversjonen, mens Move tror jeg er for Mini (som Cooper osv.).

Dersom jeg får tak i kode og laster ned kartdata på en USB, trenger jeg kun denne usb-en, eller må jeg ha DVDer også? Hva slags dvder er dette i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Eg oppdaterte nettopp kartet på min BMW (E91, CIC, nov 2009).

Eg sendte mail til sieras5@inbox.lt og spurte om å få kjøpe FSC code hos han.

Den koster 49 euro.

Så lasta eg ned "BMW Navigation DVD Road Map Europe PREMIUM CIC 2013-2" på x.

Kopierte denne inn på 3 USB minnepenner. USB skal ikkje koples til i midtkonsollen men i hanskerommet 8)

Her er guide som eg brukte:

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=682796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info! Akkurat det jeg trengte. Da forstår jeg det slik at jeg ikke trenger noen DVDer, noe jeg trodde før jeg leste dette. Forstod ikke det med både USB og DVDer :s Takk for oppklaringen!

Da burde jeg vel sende en mail til sieras5. Evt kjøpe det her (http://navi-expert.com/index.php?route= ... duct_id=65). Virket mer "profft", men så lenge folk har brukt siera uten problem, er jo det 11 dollar billligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...