Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå byttet termostat, vannpumpe, tappet og fylt på kjølevæske, og nå igår byttet jeg viskosen på bilen. Den koker fremdeles, men med høy fart så klarer jeg å holde den på på den neste streken etter dritstemp, mot koking.

Når jeg åpner lokket til ekspansjonstanken så koker vannet så det er ikke måleren som er defekt, den bruker ufattelig kort tid på å komme til dritstemp men der blir den en stund før den begynner og flytte seg mot "koke-punktet".

Noen som har noen tips til hva annet jeg kan sjekke? :)

Edit: Motoren er en M43-B16

Skrevet

Ikke lett å si.

Er det slik at så lenge du kjører så koker den ikke? Eller må du ha lysets hastighet for at den ikke skal koke?

Starter vifta og åpner termostathuset seg?

Skrevet

Termostaten er sjekket og skal åpne seg, får varme i slangen som går inn i termostathuset. Senest istad opplevde jeg at har jeg en hastighet over 140 km/t så klarer jeg å få temp nåla til og synke såvidt det er. Men med hastighet under dette så ligger den enten stabilt der den er, eller stiger sakte.

Skrevet

Har kjørt, stoppet og åpnet lufteskruen gjentatte ganger (med kupeviften på nivå en) Sist jeg gjorde dette kom det ut ørlite luft, men stoppet fort. Nivået i ekspansjonstanken er som det skal være. Det kan virke som det er noe "urenheter" i kjølevesken (vannet)

Noen som har noen anbefalinger til radiatorrens? Har vurdert biltema sin, men vil gjerne høre andre synspunkter før jeg gjør noe mer :)

Skrevet

en veldig god indikasjon på at systemet er lufta sånn tålig greit er at varmeapparatet blåser godt og varmt på tomgang,hvis ikke,ta av lokket på ekspansjonstanken,ha i frostvæske,start motor(kald motor) legg bilen på ca 2500 omdreininger å vent,temp nåla skal ligge på midten(husk det lønner seg da å sette kupevifte på maks blås,å maks varme)

,du må sikkert etterfylle litt frostvæske mens du holder på,få en til å sitte inni,når varmeapparatet blåser godt og varmt å temp er vanlig kan du evnt etterfylle til maks,skru på lokket,da skal bilen være sån høvelig ok skal være,kjør et par lange gode turer gjerne bruk bilen litt,vent til motor er kald og etterfyll til maks

håper det ordner seg

Skrevet

Det kommer varm luft fra varmeapperatet, men det tar gjerne litt tid før den går fra "kald" luft til varm luft. Vet ikke om det har noe å si men.

Riktignok, visst jeg kun starter bilen å lar den stå å gå på tomgang så kommer det ikke varm luft, bare kald eller det som er temperatur i lufta, da må jeg kjøre en liten tur så kommer varmen.

Skrevet

For meg så høres det ut som noe er tett, har du førsøkt å spyle gjennom systemet for å finne ut om alt er åpent? Har det vært brukt "tettemiddel" på denne motoren? Dersom ja da trur jeg at noe er tett.

Jeg trur også at rett lufteprosedyre som nevnt over vil hjelpe også.

Skrevet

Vet ikke noe om "tettemiddel", men ja, har vært inne på tanken om at noe er tett så det ikke flyter som det skal.

Har tenkt på å spyle gjennom kjølesystemet tidligere, men har ikke tilgang på hageslange så blir litt vanskelig :/

Noen tips til dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...