Jump to content

Hjelp til kjøp av BMW 5-serie 2001-modell E39


ksbl
 Share

Recommended Posts

Hei.

Skal til å kjøpe meg BMW og lurer på hvilke erfaringer jeg kan ta med meg når jeg skal å se bilen.

Er det noen erfaringer på hva en bør se nøye etter?

Noen feil folk her har erfaring med for denne modellen? Etc?

Takk for all hjelp.

Hilsen ksbl

Link to comment
Share on other sites

- Rust, rust og atter rust. Sjekk hele bilen grundig, og spesielt nedkant av dører og bakluke. Ikke hør på de som sier "det er da bare å pusse og lakke litt så får du det vekk". Rust er noe dritt og det kommer som regel tilbake på steder man har "flikket på" etter 6mnd-2 år med mindre man er veldig veldig nøye. Finn en bil som har minst mulig rust i utgangspunktet.

- Ta deg en god kjøretur og få en føling for bilen. Lytt etter ulyder. Se etter slitasje. Virker bilen "tight og fin" eller mer som en afrikansk taxi? Du vil IKKE kjøpe en E39 som har gått for lut og kaldt vann, det blir en dyr affære.

- Få bilen opp på bukk og se etter lekkasjer. Det er enkelt og raskt å demontere plastdekslene under motor og girkasse.

- Kjøp fortrinnsvis en bil av privatperson og med ryddig historikk. Å kjøpe bil av en bruktbilforhandler gjør at bilen har vært gjennom et ekstra salgsledd i kjeden som øker prisen på bilen, og man betaler gjerne da for mye (det finnes unntak). I tillegg kan det være verdifullt å se an og snakke med eier som selger bilen. Dette kan gi deg et inntrykk av hvordan bilen har blitt vedlikeholdt og fulgt opp ut over bare å se på stemplene i serviceheftet.

- Sjekk eierhistorikk hos vegvesenet. Har bilen vært en kasteball mellom forskjellige eiere, eller har den hatt et "stabilt" liv? En bil som selges fra eier til eier ofte kan indikere at det er noe galt med bilen.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoyopplysninger

- Er bilen bruktimportert eller "ny i Norge"? Dette kan du sjekke ved å taste skiltnr på hjemmesiden til mekonomen.no, du får da opp teknisk informasjon om kjøretøyet, blant annet om den er bruktimportert. Facelift E39 som er norske har "cold climate"-pakke tilpasset nordisk klima, de fleste tysk-importene har ikke dette. For M54-motoren (f.eks. 520i 170hk) inkluderer det blant annet forbedret veivhusventilasjon. Hvorvidt du synes dette gir grunn til ekstra pruting på bruktimport-modeller er opp til deg, men det er greit å vite om.

- Finn et eksemplar som du synes er greit utstyrt. Ribbede eksemplarer med de enkleste stoffsetene ville jeg personlig styrt unna, men igjen, det er opp til deg.

Det er sikkert flere ting man bør passe på også men det er mine overordnede tips.

Et siste tips... de fleste annonsene som blir lagt ut på finn.no blir lagt ut med en salgspris som er "overoptimistisk". Ikke vær redd for å legge inn et bud som er lavere enn prisantydning, men opptre alltid på en høflig og korrekt måte (bruk de sosiale antennene). Er selger avvisende, så dropp det aktuelle eksemplaret og let videre. Det er plenty med fisk i havet.

Link to comment
Share on other sites

+1 på innlgget til Hollabaloo over her. Kan bare gjenta se etter rust i tillegg til de stedene som allerede er nevnt så sjekk godt ytterkanaler + innerkanaler med jekkfester. Det er ikke alltid så enkelt å se hvor ille det står til under der for det er litt innkapslet men få bilen på bukk og vipp av alle jekkputene å ha med deg godt lys under der. Er kanaler og jekkfester begynt å ruste så er dette mye arbeid hvis jobben skal gjøres skikkelig.

Få deg et eksemplar som er tatt vare på og ikke et som har gått med et minimum av vedlikehold eller er ihjelskrudd av folk som egentlig ikke kan skru. Husk at disse bilene begynner å bli gamle og får du et skroteksemplar så blir det fort veldig dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...