EngelskSetter Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Jeg vurderer å kjøpe en slik som har gått ca 188'km. Det er en 01 modell med 136hk motoren. Hvordan er kvaliteten på disse bilene? Kan jeg ta sjansen på å kjøre til Namsos, eller risikerer jeg havari på halvveien? Jeg har bl.a. hørt at dieselpumpa har en tendens til å ryke. Er det noe annet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thundercoil Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Kan ikke si at dette gjelder alle, og det skal sies at jeg var litt mer uheldig enn gjennomsnittet, men det som røk på min, på rundt den kjørelengden: Turbo, luftmassemåler, dyse med sensor, vannpumpe og termostat, spylervæskemotor, løpehjul/strammere og vibrasjonsdemper. GM5 modul (for sentrallås, vindusvisker,el.vindu osv) Noen som har tull med LCM (lysmodulen), men det gjelder selvfølgelig ikke bare 320d, men også andre E46 og E39. Så var det jo en del andre ting, men det er slitedeler med litt kortere levetid. F.eks: Glødeplugger, reimer, alt av dempere og fjærer. osv. Noen som har hatt lekkasje i morkne vakuumslanger. Radiator må kanskje byttes etterhvert. Noen har for lavt trykk i fødepumpe osv. Sånt som er å forvente på gamle biler. Med coilovers og 19"ere spiste bilen bærekuler. Måtte byttes senest hvert 1,5 år. Men dette kan vel også skyldes på brukeren. Hehehe. Når de har fått riktig veldikehold og ting blir byttet når feil dukker opp, er det biler som går langt og virker solid som andre 3-serier (litt mer interiørknirk osv enn 5-serie) Angående den du ser på, må jeg si det er en drittkjedelig motor og den oppleves mye sprekere med manuell. Med steg 2 tuning (Tok min hos TRF-Racing på forumet her), ble det plutselig mye mer akseptabelt. Hadde jeg hatt manuell, hadde det vært enda bedre, men det var fortsatt greit nok. Så er det greit å blende EGR ventil og rense innsugsmanifold osv. Er ikke meningen å skremme deg, men sjekk godt gjennom hva som er byttet og dagens tilstand på bilen. Jeg stolte litt for mye på forhandler, og endte opp med lange og dyre handlelister. Men bilen var helt super mot slutten og når jeg solgte den, er nok mange år siden den har oppført seg så bra. Litt TLC kommer man langt med. Hehehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
EngelskSetter Posted June 4, 2013 Author Share Posted June 4, 2013 Thunder: takk for info. Kjenner du til om automatgirkasse/converter har hatt noe problemer på disse? Og tror du noen av de problemene du opplevde kan skyldes tuningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_tony Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Hei, eg har en BMW 320DAT 2003 E46. Har fått problemer med automatgirkasse på km.stand rundt 200 000. Dette er ikkje uvanlig. Det kan være verdt å sjekke at det har vore bytta olje på girkassa, då vil ein unngå en del problem seinare. Prisen på å reparere automatgirkasser er latterlig høg! Bilen du såg på er vel en modell tidlegare, men det er mulig det er det samme der. E46 har iallefall "lifetime-oil", men eg har høyrt at dette er en bløff og at oljen burde skiftast likevel. Sannsynligvis derfor det har dukka opp en del problem med automatgir. Neste gong trur eg at eg kjøper manuell:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
joerghau Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Jeg postet en lignende tråd her på forumet før helgen (viewtopic.php?f=1&t=261382) som jeg ikke har fått noen tilbakemeldinger på. Følger derfor nøye med denne tråden her. Når det gjelder automatkassene i disse bilene har jeg lest en del her på forumet om vibrasjoner som oppstår, og at (hoved)kilden til dette er converter. Dette er da så vidt jeg har klart å forstå en kjent svakhet på disse bilene. Men kan noen si litt mer om selve kassene? Jeg innbiller meg at dersom man bytter olje (flusher) og filter regelmessig bør driftssikkerheten være høy? Jeg skal også dra litt campingvogn med min nye bil (som veldig sannsynlig blir en 320dAT 150 HK). Er jeg dum som velger automat, og er risikoen for havarert girkasse/converter signifikant som følge av trekking av tung tilhenger? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thundercoil Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Thunder: takk for info. Kjenner du til om automatgirkasse/converter har hatt noe problemer på disse? Og tror du noen av de problemene du opplevde kan skyldes tuningen? Disse feilene var der før tuning, og sånn som defekt luftmassemåler, turbo og intervallfeil på dyse var det faktisk TRF som fant ut av, før han lå inn programvaren. Han gikk over hele bilen med både hender og diagnoseutstyr. Tror det har vært litt convertere og svinghjul, men mener det er mest på 150hk som kom sent i 2001+. Vibrasjonsdemperen hadde sprukket litt i belgen, så det kan være tuningen gjorde at den revnet fortere, men kjørte problemfritt i nesten 2 år og 40 000km etter det. Men hvis du gir automatkassen en flushing hver 60k km, tror jeg de holder seg frisk og fin lenge. Jeg hadde ikke hengerfeste heller, så ingen unødvendig slitasje på clutch og automat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fat_tony Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Her er en meeeget interessant artikkel om automatgearkasser. http://www.aftenbladet.no/nytte/bil/--A ... WUw1pMqyXw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now