Gå til innhold

Min bilstereo-tråd: e34 med 4x15" i vegg


Anbefalte innlegg

Hehe har litt lyst til å veie den.

Ble 2. plass på NM i dag. Spilte faktisk lavere nå med nytt utstyr enn tidligere. 147.2db med 4kw på 2stk SQL Extreme. Har jo spilt 147.6 med 2,5kw på 2stk DD515 (billigste DD-serien). Enten så trenger bare SQLene mye mer innspilling, ellers så passer rett og slett kassa mi bare dårlig til dem. Er så mye som spiller inn. Får se om jeg legger de ut for salg med en gang før de blir brukt noe mer, eller om jeg skal bruke dem til dem er spilt inn for da å se hvordan de spiller. Og få lånt meg et par f.eks DD3515 for å se hva som spiller høyest. Spiller ihvertfall utrolig pent i tillegg til volumet, så er jo meget fornøyd med høyttalerne i seg selv. Og forsterkeren drar dem fint så den kommer jeg til å bli glad i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatene kommer etterhvert på http://dbdragnorge.no/resultater.html :)

Det nye utstyret spiller mye bedre, så lyttegleden har absolutt økt en del. Men må finne ut hva som skal til for å få mest ut av elementene (eller om jeg bytter de ut, hvis det blir mye som må gjøres om på) før jeg virkelig får lyden jeg lengter etter.
Det kommer muligens høyttalere i fremdører etterhvert. Tenker på 2stk 6,5" og 1stk 10" i hver fremdør, samt en diskant. Evt 4x8". Samme typen elementer jeg bruker nå, Digital Designs VO. Mer info om disse her:
http://www.ddaudio.com/products/mobile- ... -optimized

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke nok strøm hehe. Prøve å få bestilt meg en mechman dynamo i løpet av denne hvite sesongen. 270A eller noe, da gjør det ikke noe om anlegget stjeler litt ladespenning. Da får jeg fortsatt i samme klasse jeg stiller i nå. Har egentlig ikke plass til flere batterier heller. Alt går jo, men da må jeg uansett ha større dynamo først.

 

Hva slags batteri har du, Question Mark? Jeg har et North Star NSB90 på 108Ah, som veier 39kg og kostet 6000,- da det ble handlet. Så bedre batteri (med tanke på alle specs) får man ikke plass til under baksetet, baksetet er allerede kappet til en del. Videre vil jeg anbefale North Star batterier foran ALLE andre batterier. De er rett og slett helt rå. Laveste motstand av agm-batterier så de lader seg opp lynraskt selv med vanlig dynamo, og leverer strøm som om det skulle fått betalt for det. Hele bilen virker mye friskere. Mitt har vel startstrøm på rundt 5500A. Så det leverer fint en GOD del strøm i noen sekunder av gangen :) Med skikkelig dynamo klarer jeg meg ei stund selv med effekten jeg kjører nå. Men blir vel mer etterhvert. 4kw er jo ikke "mye" til å være konkurranse-anlegg, men du verden som det spiller på musikk. Rene SQ-anlegget når jeg vil, samtidig som jeg kunne brukt den som anlegg på fest hvis jeg ville, ute eller inne. Begynner å bli morsomt selv for noen halvveis bortskjemte ører :)

 

Nå blir det forresten Digital Designs M3B forsterker på meg igjen likevel. Også spørs det om det blir ombygging til 6,5" på dash, i stedet for å bygge i dørene. Klarer ikke å ødelegge det lydbildet jeg har nå ,ed høyttalere i dørene. Vil heller bygge videre på det og få enda penere OG høyere lyd. Alle kan jo fylle opp dørene sine med høyttalere. Og de fleste gjør det... Så det er ikke så spennende i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northstar er helt råe batterier ja! Har det i 2biler selv. Og tror ikke jeg kommer til å gå for noe annet med det første. Har 3stk Odyssey PC1700T batterier i en annen bil og 2Stk Stinger Spv70 i en annen, men Syntes Northstar NSB100FT batteriet som jeg har er helt rått forsatt.. 

 

Hvor har du planer om å handle den dynnamoen foresten? Kunne trengt en sånn jeg også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northstar er helt råe batterier ja! Har det i 2biler selv. Og tror ikke jeg kommer til å gå for noe annet med det første. Har 3stk Odyssey PC1700T batterier i en annen bil og 2Stk Stinger Spv70 i en annen, men Syntes Northstar NSB100FT batteriet som jeg har er helt rått forsatt.. 

 

Hvor har du planer om å handle den dynnamoen foresten? Kunne trengt en sånn jeg også ;)

Har bedt om tilbud på dynamo fra Mechman, så får vi se om det er en overkommelig pris :) Enig i det du sier om North Star batteriet. Det utgjør vel noen detaljer som gjør at det føles mye bedre, andre agm-batterier er liksom bare der og gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bedt om tilbud på dynamo fra Mechman, så får vi se om det er en overkommelig pris :) Enig i det du sier om North Star batteriet. Det utgjør vel noen detaljer som gjør at det føles mye bedre, andre agm-batterier er liksom bare der og gjør jobben sin.

Spennende. Kan nok tenke meg det kan bli en liten pris på en sånn dynamo ja.. Er det noe som lages bolt on eller er den universal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har ikke nok strøm hehe. Prøve å få bestilt meg en mechman dynamo i løpet av denne hvite sesongen. 270A eller noe, da gjør det ikke noe om anlegget stjeler litt ladespenning. Da får jeg fortsatt i samme klasse jeg stiller i nå. Har egentlig ikke plass til flere batterier heller. Alt går jo, men da må jeg uansett ha større dynamo først.

 

Hva slags batteri har du, Question Mark? Jeg har et North Star NSB90 på 108Ah, som veier 39kg og kostet 6000,- da det ble handlet. Så bedre batteri (med tanke på alle specs) får man ikke plass til under baksetet, baksetet er allerede kappet til en del. Videre vil jeg anbefale North Star batterier foran ALLE andre batterier. De er rett og slett helt rå. Laveste motstand av agm-batterier så de lader seg opp lynraskt selv med vanlig dynamo, og leverer strøm som om det skulle fått betalt for det. Hele bilen virker mye friskere. Mitt har vel startstrøm på rundt 5500A. Så det leverer fint en GOD del strøm i noen sekunder av gangen :) Med skikkelig dynamo klarer jeg meg ei stund selv med effekten jeg kjører nå. Men blir vel mer etterhvert. 4kw er jo ikke "mye" til å være konkurranse-anlegg, men du verden som det spiller på musikk. Rene SQ-anlegget når jeg vil, samtidig som jeg kunne brukt den som anlegg på fest hvis jeg ville, ute eller inne. Begynner å bli morsomt selv for noen halvveis bortskjemte ører :)

 

Nå blir det forresten Digital Designs M3B forsterker på meg igjen likevel. Også spørs det om det blir ombygging til 6,5" på dash, i stedet for å bygge i dørene. Klarer ikke å ødelegge det lydbildet jeg har nå ,ed høyttalere i dørene. Vil heller bygge videre på det og få enda penere OG høyere lyd. Alle kan jo fylle opp dørene sine med høyttalere. Og de fleste gjør det... Så det er ikke så spennende i grunn.

Jeg har to stk. AGM 95Ah batterier fra biltema hihi :P 

 

Jeg har tenkt til å få litt midbass til våren :) 5.25" følger jo ikke opp i det hele tatt for mitt bruk :( Det blir vel å bygge om dørene siden jeg ser det problematisk å bygge om kickpanelene i min e39 :( Forestilte meg VO W10 fra DD som du har, hvordan er de fra bass og utover? Trenger jeg egne mellomtoner slik du har tenkt å skaffe? Vet jo at man er kresen når man skal bygge om dashen, men jeg er jo glad i lyd jeg også( USA MARTIN TRANSFLEX på rommet hehe :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, da har du nesten dobbelt så stor batteribank som meg :) Og jeg sliter jo såklart med alt for lite strøm :( Kjøpe meg dynamo i vinter, og se om det blir et batteri til til sommeren.

 

DD VO w10 er et flott alternativ om man vil ha midbass og bass i samme høyttaler. Spesielt om man skal ha dette i døra, siden det ikke er noe vits å montere egne midbassere i dør (ei dør blir aldri tett nok til å være ei god nok kasse). Disse 10"erne derimot blir det masse bass av selv i ei dør.

Når jeg skal ha mellomtoner på dashen så blir 10" byttet ut med egne midbassere som ikke spiller mellomtone.

Men 10" VO er bassmellomtoner, så da har du midbass og mellomtone i samme høyttaler :) Du må bare ha DD b2 diskanter til for å holde følge, og dele dette aktivt. Jeg bruker Pioneer deh-80prs headunit og er storfornøyd med denne til mitt 3-veis oppsett i dag (diskant, bassmellomtone og sub). Når jeg skal ha separate mellomtoner må jeg ha 4-veis deling, så da blir det Mosconi 6to8.

 

Skal finne ut litt hvor stort jeg får til på dashen. Må jo få til noe ikke alle kan ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre, Hadde forestilt meg b2 diskantene og aktiv deling ja :)

lønner det seg å lage en lukket kasse (så stor som mulig) til dette elementet av glassfiber eller må jeg la den stå åpen i døra for å få nok volum? Det er også kanskje sjanse for vibreringer/resonanse :/

 

 

Har forresten ikke gitt deg noen komplimanger hehe :P Utrolig flott tråd som gir meg mye motivasjon med utføring av anlegget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre, Hadde forestilt meg b2 diskantene og aktiv deling ja :)

lønner det seg å lage en lukket kasse (så stor som mulig) til dette elementet av glassfiber eller må jeg la den stå åpen i døra for å få nok volum? Det er også kanskje sjanse for vibreringer/resonanse :/

 

 

Har forresten ikke gitt deg noen komplimanger hehe :P Utrolig flott tråd som gir meg mye motivasjon med utføring av anlegget mitt :)

Bare å bygge ut mdf-ringer fra stålet i døra så det blir stivt, og lyddempe døra skikkelig. Har selv hatt 12" VO i dører og det hadde respons ned mot 50hz :) Ikke mye, men det var med. Avstive dørtrekk litt også med glassfiber på baksiden hjelper, og masse både butyl-dempoematter og akustisk demping overalt. Så blir det bra :)

 

Takk, er motivasjon for meg at dere følger med og, så godt vi er her for hverandre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...