Gå til innhold

Tor Erik`s 320D E91

Share

Anbefalte innlegg

Da var det vel på tide at jeg lager en tråd om den nye bruksbilen min.

Hentet den over fra Oslo i februar, og er meget godt fornøyd sålangt :)

Litt historie om bilen:

2006 modell 320DAT med 120.000km på telleren.

Har vært utstillingsbil hos Bmw i Trondheim (?) og har derfor blitt utstyrt med diverse fra Hartge og det skiltnr som den har :)

Regnr er ganske lett å kjenne igjen så kanskje noen har sett den før?

Er levert fra forhandler med Hartge eksos, senkefjører, girkule, matter, og Hartge chip (som visstnok er fjernet nå?)

Ellers syns jeg bilen er godt utstyrt, som var grunnen til at jeg gikk for denne her. Eneste jeg kunne tenkt meg var keyless og Bi-xenon.

Utstyrsliste:

Type

Value

VIN WBAVU310X0KZ10797

Type code VU31

Type 320D OL (EUR)

E series E91 ()

Series 3

Type TOUR

Steering LL

Doors 5

Engine M47/T2

Displacement 2.00

Power 120

Drive HECK

Transmission AUT

Colour TITANSILBER METALLIC (354)

Upholstery STOFF BLUE SHADOW/ALCANT./ANTHRAZIT (ANAT)

Prod.date 2006-05-26

Options

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S1CAA Selection of COP-relevant vehicles

S200A Diesel particle filter

S205A Automatic transmission

S226A Sports suspension settings

S249A Multifunction f steering wheel

S2MFA BMW alloy wheel, M spider spoke 193

S302A Alarm system

S320A Deleted, model lettering

S321A Exterior parts in vehicle colour

P337A M Sports package

S358A Climate comfort windscreen

S386A Roof railing

S3ACA Trailer coupling

S402A Panorama glass roof

S428A Warning triangle and first aid kit

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S430A Interior/outside mirror with auto dip

S431A Interior mirror with automatic-dip

S464A Ski bag

S481A Sports seat

S493A Storage compartment package

S494A Seat heating driver/passenger

S4ADA Interior trim strips, brushed aluminium

S4AEA Armrest front, retractable

S502A Headlight cleaning system

S508A Park Distance Control (PDC)

S520A Fog lights

S521A Rain sensor

S522A Xenon Light

S524A Adaptive Headlights

S534A Automatic air conditioning

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S540A Cruise control

S563A Light package

S609A Navigation system Professional

S620A Voice control

S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth

S677A HiFi system Professional DSP

S694A Provisions for BMW 6 CD changer

S710A M leather steering wheel

S715A M Aerodynamics package

S760A High gloss shadow line

S775A Headlining anthracite

P7RSA Package Comfort

S842A Cold-climate version

S850A Additional Export tank filling

S853A Language version, English

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S863A Dealer List Europe

S877A Omission of non-combined operation

S885A On-board literature, Swedish

S896A Daytime driving lights

S8SPA Control unit COP

S9AAA Outer skin protection

Standard equipment

Code

Description (interface)

Description (EPC)

S548A Kilometre speedo

Ikke gjort så mye med den annet enn Led i AE og nye pærer i tåkelys også byttet chrome grillen med en sort en fra gs.

Neste på lista blir karbon-splittere på fanger og kanskje tone rutene?

Er litt i tenkeboksen angående felger om dagen, liker egentlig de felgene som står på bilen nå, men runflatdekka som står på er helt grusome!

Frister også litt med 19" men veldig usikker på hvilke felger jeg skal velge. Alltid likt BBS Ch men finner veldig få bilde av E91 med disse felgene så vet ikke helt hvordan det blir.

Tips til felger mottas med takk!

Trenger nye vinterdekk så har vurdert 18" som vinterfelger, men hvordan fungerer egentlig 18" med så lav profil på vinteren? Somregel lite snø på vestlandet, men har de to siste åra kommt en del :P

Er det en måte jeg kan finne ut om bilen fortsatt er chipet uten å kjøre den på tralle?

Veldig kjipt om jeg bestiller meg en ny chip for så å finne ut at den allerede er chipet #-o

Fikk polert bilen her om dagen, så skal få tatt noen bedre bilder en dag det er litt finere vær, men slenger nå ut noen enn så lenge :)

null_zpsefaaefce.jpg

null_zps11e3a47e.jpg

null_zpsc8eea75c.jpg

null_zpsd489055a.jpg

null_zps2f38c451.jpg

null_zpsd4bd8137.jpg

null_zps8d633df5.jpg

null_zpsba3e0b2c.jpg

null_zps3ffcbabb.jpg

null_zps37de6cbb.jpg

null_zps738a159a.jpg

null_zpsb0c3c345.jpg

null_zps7c500e61.jpg

null_zpse0640aef.jpg

null_zps3a782dfa.jpg

Spacere hadde nok gjort seg bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Nå er det tid for service igjen. Generel inspection eller noe sånt står det tror jeg. Noen som vet hva denne servicen innebærer ved 120.000km? :) rekner med det ikke er noen krise dersom jeg kjører noen km over før den blir tatt.

Tenker å bestille meg xenonkit til langlysene mine, noen som har erfaringer med hvilke kit som fungerer greit? Er offshore nå så får ikke sjekket det ut, men rekner med at ballasten må ligge inne i lykta? Og ser for meg at her blir det ganske så trangt.

Tar gjerne imot erfaringer her om noen andre har byttet til xenon tidligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å kjøre med 18" på vinter i Bergen. Kjørte med 9.5x19 med 235/35 dekk (samme dim på alle 4) i fjor vinter uten problemer. Men nå kjører ikke jeg så mye over fjelloverganger heller.

Fin bil forresten, BBS CH hadde nok gjort seg ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! :)

Bbs ser ikke feil ut på E9x heller ser jeg :D så mulig det blir noen sånne. Nye dekk er iallefall et Must da disse runflattgreiene ødelegger hele kjøregleden. Får ta en vurdering på det når jeg kommer hjem.

Vurderer chip også, men har lest at mange får problemer med ujevnt turtall etterpå? Noen som har innspill ang det? Har lest meg fram til at det isåfall blir BSR eller TRF sin chip om det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Da har bilen fått ny turbo. (Igjen) ble visst byttet i 2011 også. Men har fått et lite "problem" etterpå. Kopierer inn posten jeg lagde i teknisk i tilfelle noen har et tips :)

Hei!

Turboen på bilen min takka for seg her en dag, så den ble byttet hos Bavaria for noen dager siden.

Nå fungerer bilen helt utmerket, merker ingen lyder eller eksoslekkasjer, men til tider på tomgang og rolig kjøring merker jeg en eksoslukt inni bilen. Noen som har en formening hva det kan komme av? Har ikke merket noe til dette før turbobytte. Det ble byttet, turbo, pakninger, eksosklemmer og noen rør. Kan det være en dårlig pakning rundt turboen som sender eksos inn i kupe? Eller har det noe med den havarerte turboen å gjøre?

Mvh Tor Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Var innom Bavaria igjen for en sjekk ang lekkasje, og det viste seg at den nye pasningen og eksosklemma de hadde montert var skeiv, og dermed kom det eksos ut. Dessverre hadde de ikke delene på lager, så skulle få de tilsendt til Bergen og byttet de på et verksted der.

Det ble gjort dagen før jeg reiste på havet, så fikk bare testet bilen en dag etter byttet. Virker fortsatt som det er eksos i kupeen altså :/ får sjekke opp i det når jeg er tilbake igjen.

Ellers har jeg satt på vinterdekk igjen, noe som resulterer i at jeg tar nedi hver gang jeg kjører inn og ut av parkeringsplassen der jeg bor. Det gjorde jeg ikke med sommerdekk, så vurderer å bytte til 18" på vinter. Må uansett ha nye vinterdekk. De som står på nå er 225/45-17 sommerdekk er 225/40-18 foran og 255/35-18 bak. Har vurdert 225/40-18 påxvinterhjul, men blir kanskje ikke noe høyere enn det jeg har nå?

Et annet alternativ blir å sette på orginale m-sport fjærer. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe de? Rekner med jeg får de hos bmw, men tipper de er dyre.

Har nå et sett med hartge fjærer på bilen, og mener jeg har lest at de senker 40/40? Hvor mye høyere vil bilen bli dersom jeg setter på m-sport igjen?

Litt mye spm her ser jeg, men tar imot alle svar med takk :).

Mvh Tor Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...